13. születésnapjához érkezett a Privátbankár.hu Árkosár-felmérése. 2007 februárjában publikáltuk az első eredményeit annak a sorozatnak, amelynek keretében havi rendszerességgel járunk végig 3 hazai hipermarketet, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 élelmiszerből álló minta-kosarunk ellenértéke. Ez idő alatt a módszertan és a vizsgált termékek köre is változatlan maradt, a szereplők körében volt némi változás: a Cora kivonulása után az Interspart vettük be a felmérésbe, így a mostani trió adatait 2012 szeptemberéig visszamenőleg vizsgálhatjuk, míg 13 évre visszamenő adatsorunk a Tesco és az Auchan árszínvonalát mutatja be. A 30 termék pontos listáját a felmérés tisztasága érdekében továbbra sem tesszük közzé, de jól leképezi egy átlagos család átlagos havi nagybevásárlását.
A jubileumi, egyébként 157. epizód inkább nekünk ünnepi, mint a vásárlóknak: történelmi csúcsra emelkedtek ugyanis az árak. Bár az éves áremelkedés tempója valamelyest lassult az előző hónaphoz képest, még sosem kellett ennyi pénzt a kasszánál hagynunk, amióta a felmérést publikáljuk.
Az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy egységét február 10-én jártuk végig. A hangulat ennek megfelelően már Valentin-napi, plüssállatos-csokiszíves-pezsgős tematikus blokkok várják a vásárlókat - erről a szokásos cikk végi Havi legolcsóbbak rovatban külön is megemlékezünk. A Tescóban egyébként még I love you feliratos-szívecskés almát is árulnak:
A szerelmes kedvet elronthatja, hogy mindhárom áruház emelte az árait - mind az előző hónaphoz, mind pedig tavaly februárhoz képest.
A legtöbbet most az Interspar emelt, így ők az élről a harmadik helyre csúsztak vissza, a kosárérték bőven 21 ezer forint fölé került. Az élen most a Tesco áll, szorosan követi őket az Auchan.
Az előző hónaphoz képest 2,3 százalékot emelt átlagosan a három áruház az élelmiszerárakon. Az éves áremelkedés mértéke (az előző havi 3,5 százalék után) februárban 3,4 százalék lett.
A három áruház átlaga már csak 21 forinttal van 21 ezer forint alatt - a 20 979 forintos átlagos végösszeg történelmi csúcsot jelent. A különbség továbbra sem jelentős az egyes áruházak között, kicsi a szórás - mindössze 675 forint. Olyan nagyot akkor sem tudnánk spórolni, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják: ez esetben 19 775 forint lenne a vásárlás végösszege. Az alig 1200 forintos spóroláshoz pedig három helyre kellene ellátogatnunk, ami hamar elvenné a minimális árelőnyt is.
Mi lett olcsóbb? Mi drágult? - Luxus lesz a párizsi, olcsóbb a csirke
Az előző hónaphoz képest nagyot drágult a tej, a sajt és a narancslé, mindhárom termék 14 százalékkal kerül többe. 19 százalékkal olcsóbb lett viszont az alma, 13-mal a csirkemellfilé és a liszt, 10-zel a kávé és a tea, mint januárban.
Sertéshús-ár: ennél már nem lesz rosszabb? Az előző hónapban és most is megnéztük, hol és mennyiért szerezhetünk be legolcsóbban sertéscombot. A hús kilója 1549 forint volt az Auchanban és a Tescóban is, 1699 az Intersparban - fillérre pontosan ugyanennyiért adták mindhárom helyen egy hónappal ezelőtt, a helyzet tehát ezen a fronton legalábbis stagnál. |
Egy év alatt a legnagyobb mértékben a sertéspárizsi drágult - több cikkben is beszámoltunk róla, hogy a sertésinfluenza felborította a sertéshús piacát, az árak az egekben, ami a csemegepultokban is meglátszik. Közel 40 (!) százalékkal drágább most a sertéspárizsi, mint tavaly februárban, már rég nem számít olcsó felvágottnak - kilónként jó 2100-2200 forintot elkérnek érte. 26 százalékkal drágult egy év alatt a rizs, 20 fölött a tojás, a sajt és egyes üdítők. 10 százalékot meghaladó éves áremelést mértünk a cukornál, a száraztésztánál és a tejfölnél, de dübörög a kenyéráremelés is, egy év alatt 14 százalékkal került nagyobb szám az árcímkére. Jelentősebb, 10 százalékot meghaladó éves árcsökkenést csak a margarinnál, a csirkemellnél és a kávénál mértünk.
Január 15-től a csomagolatlan sertéshúsokra nem csak ki kell írni a termék származását, hanem a nagyobb boltokban, a hipermarketek húspultjaiban még nemzeti színű zászlókat is ki kell tenni a szöveg mellé - az Auchanban és a többi hipermarketben is teljesítették a kormány óhaját. Fotó: Privátbankár |
Havi legolcsóbbak: mennyibe kerül egy spórolós Valentin-nap?
Ebben a rovatban márkára és minőségre való tekintet nélkül szoktunk 3 élelmiszert megvizsgálni - egész pontosan azt, hogy ha tényleg csak az olcsóság az egyetlen szempont a választásnál, akkor hol érdemes beszereznünk a termékeket. Ezúttal a low-cost Valentin-nap kellékeit jártuk körül.
Tematikus Valentin-sziget a Tescóban. Fotó: Privátbankár |
Egy üveg pezsgőt akár 599 forintért is beszerezhetünk - ennyiért az Auchanban Rex Danubius márkájút adnak. 699-ért a Tescóban König, az Intersparban Burg pezsgőt tudunk venni.
Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>> |
Epret a legolcsóbban a Tescóban találtunk, kilónként 1997 forintért, természetesen szív alakú matricával díszített dobozban, egyenesen Spanyolországból. Az Auchanban 2169 forintért adták a spanyol eper kilóját, az Intersparban viszont nem árultak ottjártunkkor epret.
Tejszínhabot (vagy legalábbis növényi hozzávalókkal is felütött habot) 295 forintért találtunk a legolcsóbban (Auchan, Tuti Tipp); 299-ért Creamfields-et árul a Tesco, míg az Interspar legolcsóbb versenyzője 419-ért a Topping Star.
A KSH a legfrissebb, januárra vonatkozó inflációs statisztikáit csütörtökön teszi közzé.