5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

13. születésnapra történelmi rekord jár: sosem került még olyan sokba a nagybevásárlás, mint azt a Privátbankár.hu Árkosár-felmérésének februári eredményei mutatják. Hajszál híján 21 ezer forint lett a bevásárlás átlagos végösszege, miközben az is kiderült: a párizsi már egyáltalán nem egy olcsó felvágott, de talán már tetőzik a sertéshús áremelkedése - miközben mindent eláraszt a szerelem.

13. születésnapjához érkezett a Privátbankár.hu Árkosár-felmérése. 2007 februárjában publikáltuk az első eredményeit annak a sorozatnak, amelynek keretében havi rendszerességgel járunk végig 3 hazai hipermarketet, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 élelmiszerből álló minta-kosarunk ellenértéke. Ez idő alatt a módszertan és a vizsgált termékek köre is változatlan maradt, a szereplők körében volt némi változás: a Cora kivonulása után az Interspart vettük be a felmérésbe, így a mostani trió adatait 2012 szeptemberéig visszamenőleg vizsgálhatjuk, míg 13 évre visszamenő adatsorunk a Tesco és az Auchan árszínvonalát mutatja be. A 30 termék pontos listáját a felmérés tisztasága érdekében továbbra sem tesszük közzé, de jól leképezi egy átlagos család átlagos havi nagybevásárlását.

A jubileumi, egyébként 157. epizód inkább nekünk ünnepi, mint a vásárlóknak: történelmi csúcsra emelkedtek ugyanis az árak. Bár az éves áremelkedés tempója valamelyest lassult az előző hónaphoz képest, még sosem kellett ennyi pénzt a kasszánál hagynunk, amióta a felmérést publikáljuk.

Az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy egységét február 10-én jártuk végig. A hangulat ennek megfelelően már Valentin-napi, plüssállatos-csokiszíves-pezsgős tematikus blokkok várják a vásárlókat - erről a szokásos cikk végi Havi legolcsóbbak rovatban külön is megemlékezünk. A Tescóban egyébként még I love you feliratos-szívecskés almát is árulnak:

A szerelmes kedvet elronthatja, hogy mindhárom áruház emelte az árait - mind az előző hónaphoz, mind pedig tavaly februárhoz képest.

A legtöbbet most az Interspar emelt, így ők az élről a harmadik helyre csúsztak vissza, a kosárérték bőven 21 ezer forint fölé került. Az élen most a Tesco áll, szorosan követi őket az Auchan.

Az előző hónaphoz képest 2,3 százalékot emelt átlagosan a három áruház az élelmiszerárakon. Az éves áremelkedés mértéke (az előző havi 3,5 százalék után) februárban 3,4 százalék lett.

A három áruház átlaga már csak 21 forinttal van 21 ezer forint alatt - a 20 979 forintos átlagos végösszeg történelmi csúcsot jelent. A különbség továbbra sem jelentős az egyes áruházak között, kicsi a szórás - mindössze 675 forint. Olyan nagyot akkor sem tudnánk spórolni, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják: ez esetben 19 775 forint lenne a vásárlás végösszege. Az alig 1200 forintos spóroláshoz pedig három helyre kellene ellátogatnunk, ami hamar elvenné a minimális árelőnyt is.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult? - Luxus lesz a párizsi, olcsóbb a csirke

Az előző hónaphoz képest nagyot drágult a tej, a sajt és a narancslé, mindhárom termék 14 százalékkal kerül többe. 19 százalékkal olcsóbb lett viszont az alma, 13-mal a csirkemellfilé és a liszt, 10-zel a kávé és a tea, mint januárban.

Sertéshús-ár: ennél már nem lesz rosszabb?

Az előző hónapban és most is megnéztük, hol és mennyiért szerezhetünk be legolcsóbban sertéscombot. A hús kilója 1549 forint volt az Auchanban és a Tescóban is, 1699 az Intersparban - fillérre pontosan ugyanennyiért adták mindhárom helyen egy hónappal ezelőtt, a helyzet tehát ezen a fronton legalábbis stagnál.

Egy év alatt a legnagyobb mértékben a sertéspárizsi drágult - több cikkben is beszámoltunk róla, hogy a sertésinfluenza felborította a sertéshús piacát, az árak az egekben, ami a csemegepultokban is meglátszik. Közel 40 (!) százalékkal drágább most a sertéspárizsi, mint tavaly februárban, már rég nem számít olcsó felvágottnak - kilónként jó 2100-2200 forintot elkérnek érte. 26 százalékkal drágult egy év alatt a rizs, 20 fölött a tojás, a sajt és egyes üdítők. 10 százalékot meghaladó éves áremelést mértünk a cukornál, a száraztésztánál és a tejfölnél, de dübörög a kenyéráremelés is, egy év alatt 14 százalékkal került nagyobb szám az árcímkére. Jelentősebb, 10 százalékot meghaladó éves árcsökkenést csak a margarinnál, a csirkemellnél és a kávénál mértünk.

Január 15-től a csomagolatlan sertéshúsokra nem csak ki kell írni a termék származását, hanem a nagyobb boltokban, a hipermarketek húspultjaiban még nemzeti színű zászlókat is ki kell tenni a szöveg mellé - az Auchanban és a többi hipermarketben is teljesítették a kormány óhaját. Fotó: Privátbankár

Havi legolcsóbbak: mennyibe kerül egy spórolós Valentin-nap?

Ebben a rovatban márkára és minőségre való tekintet nélkül szoktunk 3 élelmiszert megvizsgálni - egész pontosan azt, hogy ha tényleg csak az olcsóság az egyetlen szempont a választásnál, akkor hol érdemes beszereznünk a termékeket. Ezúttal a low-cost Valentin-nap kellékeit jártuk körül.

Tematikus Valentin-sziget a Tescóban. Fotó: Privátbankár

Egy üveg pezsgőt akár 599 forintért is beszerezhetünk - ennyiért az Auchanban Rex Danubius márkájút adnak. 699-ért a Tescóban König, az Intersparban Burg pezsgőt tudunk venni.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>>

Epret a legolcsóbban a Tescóban találtunk, kilónként 1997 forintért, természetesen szív alakú matricával díszített dobozban, egyenesen Spanyolországból. Az Auchanban 2169 forintért adták a spanyol eper kilóját, az Intersparban viszont nem árultak ottjártunkkor epret.

Tejszínhabot (vagy legalábbis növényi hozzávalókkal is felütött habot) 295 forintért találtunk a legolcsóbban (Auchan, Tuti Tipp); 299-ért Creamfields-et árul a Tesco, míg az Interspar legolcsóbb versenyzője 419-ért a Topping Star.

A KSH a legfrissebb, januárra vonatkozó inflációs statisztikáit csütörtökön teszi közzé.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG