5p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Kitört a karácsonyi láz a hipermarketekben, az akciók ellenére valamivel többet kellet fizetnünk a Privátbankár Árkosaráért, mint egy hónapja - de volt olyan áruház, ami engedett a novemberi árakból. Az idei karácsonyi trakta bő 4 százalékkal drágább lesz, mint a tavalyi.

Ezúttal december 7-én, egy szombati munkanapon készült a Privátbankár Árkosár havi rendes felmérése: ezúttal is három hazai üzletlánc egy-egy hipermarketébe látogattunk el, és megnéztük, hogyan alakult 30 élelmiszerből álló mintakosarunk ára az előző hónaphoz és tavaly decemberhez képest. Az üzletekben természetesen tombol a karácsonyi láz, az üzleteket a rohamnak megfelelően átalakították, és lépten-nyomon karácsonyi ajándék-ötletekbe, díszekbe, szaloncukrokba és roskadozó italospolcokba botlanak a vásárlók, miközben zeng a karácsonyi zene.

A KSH szerdán közli az infláció novemberi alakulásával kapcsolatos adatait.

Novemberben havi összehasonlításban az árak kis csökkenését mértük, és a KSH is a havi infláció csökkenéséről számolt be, míg az éves adat 1 százalék alatt maradt. Az élelmiszereknél éves szinten 1,1 százalékos áremelkedés mért a statisztikai hivatal. Mostani körképünk során azt tapasztaltuk, továbbra sem fog vastagon a boltosok ceruzája: az előző hónaphoz képest átlagosan csak fél százalékot emeltek a kosár árán a hipermarketek.

Van, ahol olcsóbb, mint novemberben

Az üzletek közül árcsökkenést egyedül a Tescóban tapasztaltunk: a brit lánc 2,4 százalékot engedett a kosár árából novemberhez képest, míg az Auchanban 1, az Intersparban 3,1 százalékkal tudtunk volna többért bevásárolni, mint egy hónapja. Ez egyrészt azt jelenti, hogy a Tesco visszavette a második helyet az Interspartól, másrészt pedig azt, hogy még inkább összerázódott a mezőny, 5 százalék alá, 863 forintra csökkent a különbség az első és a harmadik helyezett áruház végeredménye között.

Éves szinten komolyabb áremelést mértünk az Auchannál, több mint 9 százalékkal drágább lett itt a decemberi nagybevásárlás, mint tavaly - a 17 347 forintos kosárérték viszont még így is a legalacsonyabb a mezőnyben. A Tescóban 17540 forint lett volna a mintakosár ellenértéke, ez 1,6 százalékkal több, mint tavaly; az Interspar 2 százalékos emelkedés után 18 209 forintért adta a 30 terméket.

 

 

 

 

Az átlagos kosárérték így 17 699 forint lett a három hipermarket adatai alapján, ami 4,2 százalékos (712 forintos) éves áremelkedést jelent. Persze meg lehet úszni ugyanezt a bevásárlást 16 ezer forint alatt is - ehhez azonban mindent ott kell megvenni, ahol a legolcsóbban adják. Egy nap alatt három hipermarketet végigjárni az ünnepi tumultusban azonban komoly hatással lehet a mentális egészségre.

 

 

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Novemberhez képest a tojás (-20%) és az alma (-12%) lett jelentősen olcsóbb, míg a tejföl, a banán és a liszt árában 10 százalékot meghaladó áremelést tapasztaltunk, érdekesebb viszont, hogy tavaly karácsonyhoz képest milyen termékek ára változott nagyobb mértékben.

Kezdjük a rossz hírekkel: a krumpli és a sajt ára 40 százalék körüli mértékben emelkedett egy év alatt, és a margarin is több mint 20 százalékkal drágább lett. Meghaladja a 10 százalékot a tej, a tea, a chips, a Túró Rudi, a pezsgő, a sör és egyes gyümölcslevek árának emelkedése. Több mint 20 százalékkal olcsóbb azonban a liszt és a tojás, mint tavaly, ahogy az olajat és a cukrot is több mint 10 százalékkal olcsóbban szerezhetjük be.

Havi legolcsóbbak

Hó eleji felmérésünkben még korai lett volna az élő ponty árát összehasonlítani, de a vásárlók viselkedését és áruházon belüli mozgását figyelve könnyen találtunk 3 olyan terméket, amit a karácsonyi készülődés jegyében már nagyon sokan beszereztek. A szaloncukor például már igencsak kelendő, a legolcsóbb változat a kimért. Ezt az Auchanban 749 forintért adták minden ízben, az Intersparban 799 pedig forint volt kilója. A Tescóban csak előre csomagolt sajátmárkás szaloncukrot találtunk az olcsó kategóriában ottjártunkkor, ez 1998 forintba került kilónként.

Akinek nincs lehetősége házi sütésű bejglit ennit karácsonykor, az sokat veszít - de nem ünnep az ünnep diós és mákos nélkül. A hipermarketekben már 699 forintért is árulnak egy rúd bejglit, az Auchan ennyiért saját gyártásút kínál 48 százalék töltelékkel, az Interspar pedig az Intersweet termékét adja 50 százalék töltelékkel. A Tescóban 798-ért találtunk bejglit.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Nem sok magyar ünnep van alkoholfogyasztás nélkül, karácsonykor is jól fogy a szesz a magyar családoknál. Tojáslikőrből nem találtunk nagy választékot - volt, ahol eleve csak egyfélét kínáltak, máshol viszont a vevők kapkodták el az olcsóbb italokat. Így a legolcsóbb az Auchan Dream Cream tojáslikőrje lett literenként 2398 forintért, 2780-ért az Interspar kínált Saint's márkájű tojáslikőrt. A Tescoban lett volna olcsó ital, de mire odaértünk, már kiürítették a polcot a vevők - így csak a Bols likőrje maradt, de annak litere 5764 forintba került.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Megváltozhatnak az áruházak, 237 000 milliárd forintból
Buksza blog | 2024. március 19. 08:36
Az EU rendületlenül alkotja azokat az új szabályokat, amelyek célja a kontinens iparának támogatása a fenntarthatóvá válásban és a digitalizálás elsajátításában. A kiskereskedelem is beállt a sorba.
Vásárló Fordulat az Ikeánál, már látszik, mire számíthatnak a magyar vásárlók
Privátbankár.hu | 2024. március 16. 16:19
Az Ikea vissza akarja hozni az elmúlt évek drasztikus inflációja előtti időszakot, ez pedig az árak jelentős csökkentését helyenként akár a profit rovására is.
Vásárló Extrém ízeket kaphatnak a kenyerek
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 16. 11:36
A margetingguruk legújabb ötlete, hogy kézzelfoghatóvá, pontosabban ízlelhetővé teszik az emberi érzelmeket, amihez a mesterséges intelligenciát hívták segítségül. Kiderül, beveszik-e ezt az emberek.
Vásárló Hányszor kell mosni a paplant?
Buksza blog | 2024. március 15. 13:28
A matracokat kínáló cégek reklámszövege, hogy a termékeikben rejlik a zavaró álmok nélküli alvás titka. Kevesen tudják, hogy a jó matracnál egyszerűbben is tehetnek valamit a pihentetőbb alvásért.
Vásárló A „méret a lényeg” jegyében akar megújulni a Meki
Buksza blog | 2024. március 15. 10:21
Még az infláció megugrása előtt az embereknek több pénzük volt arra, hogy gyorséttermekben egyenek, és a McDonald’s azt vette a fejébe, hogy a jövőben visszatér ehhez.
Vásárló Teljes átalakulásról döntött a Decathlon, a magyar boltokat is érinti a lépés
Buksza blog | 2024. március 13. 12:39
Nagy lehetőségek nyíltak meg a francia Decathlon sportáruházlánc marketingesei előtt, a vállalat ugyanis a feje búbjától a talpáig átszabja imázsát azzal az ambícióval, hogy sportmárkává váljon.
Vásárló Az Aldi bátor lépésre készül, a jövőben összesen 800 üzletet nyitna az amerikai piacon
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 12. 16:29
A kiskereskedelem a fejlett országokban a legkeményebb versenypiacok közé tartozik, ám ezen belül vélhetően az Egyesült Államokban kell a legjobban megharcolni a vevőkért. Úgy tűnik, az Aldi nem riadt meg ettől.
Vásárló Környezetbarát megoldás a kellemetlen szagok megszüntetésére a lakásban
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 17:47
Az ózon kitűnően alkalmas a szagok semlegesítésére, ezért az ózongenerátorok egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Különösen olyan helyeken, ahol kiemelten fontos a kellemetlen szagok megszüntetése, a tiszta, friss környezet megteremtése.   
Vásárló Mosdószekrény-választás a praktikum és esztétikum jegyében
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 13:57
A fürdőszoba egyik legpraktikusabb és legdominánsabb eleme a mosdószekrény. Sokan úgy vélik, hogy egyszerű kiválasztani azt az egyet, ami a fürdőhelyiségbe kerül, ez azonban nem feltétlenül van így, hiszen a széles körű választék könnyen bizonytalanná teheti a vásárlót.
Vásárló Megalapozottnak látszik a piros pont, amit a Tesco kapott
Buksza blog | 2024. március 11. 12:13
Növelni tudta piaci részesedését az Egyesült Királyságban a Tesco szakértők szerint annak köszönhetően, hogy tőzsdén jegyzett vállalatként jobb pénzügyi helyzetben van versenytársainál.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG