4p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Kilenc hónap után újra éves áremelkedést mértünk a Privátbankár Árkosár-felmérésében: a szinte egész éven át tartó árcsökkenésnek egyelőre vége szakadt. Kérdés, hogy a kiskereskedelmi szektor új terhei vagy a bázishatás felel nagyobb részt az irányváltásért - éves szinten csak egy áruház húzta fel az átlagot, havi szinten viszont mindenki emelte az árakat.

2015. január 12-én nyakunkba vettük három kiskereskedelmi lánc egy-egy hipermarketét: az Auchanban, a Tescóban és az Intersparban jártunk. Érdeklődésünk nem újkeletű: felmérésünk keretében 2007 februárja óta járjuk a hipermarketeket. A dolognak persze most különös aktualitást ad a kormányzat és a kereskedelmi láncok viszonya. A hipermarket-láncokat sújtó jogszabályváltozások - a két egymást követő évben veszteséges, legalább 50 milliárd fölötti árbevételű cég nem forgalmazhat napi fogyasztási cikket; drasztikusan emelkedik az árbevétel-arányos élelmiszeripari felügyeleti díj; vasárnap ki sem nyithatnak a 200 négyzetméternél nagyobb üzletek; kibővítik a plázastopot - súlyos milliárdokba kerülnek a cégeknek, akik válaszul elhalasztják beruházásaikat, üzleteket zárnak be, elbocsátják dolgozóikat. Az is biztos, hogy az új terhek előbb-utóbb a fogyasztói árakban is meglátszódnak majd.

 

 

2015. januárjában mindhárom hipermarket-lánc emelt árain decemberhez képest - ez azonban nem meglepetés, gyakorlatilag törvényszerű, hogy a decemberi akciók után januárban drágábban vásárolunk be. Ha éves távlatban nézzük a számokat, azt látjuk: egyedül az Auchanban tölthettük meg drágábban a kosarunkat, mint egy éve - az Interspar 0,5, az Auchan pedig 1,6 százalékkal kevesebbért adta most a 30 termékből álló árkosarat.

Az árak változása az előző év azonos időszakához képest, azaz a Privátbankár.hu éves árindexe

Az átlagos éves adatot így az Auchan 4 százalékos emelése lendítette pluszba. A tavalyi folyamatos árcsökkentés után az sem lenne meglepő, ha az alacsony árak jelentette bázishatás tolná a pozitív tartományba az árindexet az elkövetkező hónapokban.

 

 

Az is igaz, hogy ez ugyan összébb rázta a mezőnyt, az élen még sincs változás: továbbra is az Auchan az első, a második-harmadik helyen viszont helyet cserélt az Interspar és a Tesco. A három áruház átlagára 17 657 forintra emelkedett 2015 januárjára: ez 3,7 százalékkal magasabb az egy hónappal ezelőttinél, és 0,6 százalékos emelkedést jelent tavaly januárhoz képest.

A legkevesebbet persze akkor kellene fizetni, ha mindent ott vennénk, ahol az a legolcsóbb: 1 421 forintot spórolhatnánk így az átlagárhoz képest. Ez azonban tripla utazgatással vagy tripla létszámú bevásárlócsapattal járna. Az Auchan ennél 6, a másik két áruház 8,7 illetve 11,5 százalékkal drágább. (Igaz: a tripla utazgatás a folyamatos üzemanyagár-zuhanás mellett már kezd megfontolandó lenni...)

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH holnap (szerdán) közli az infláció decemberi alakulásáról szóló adatait - megtudjuk, 2014 egészében hogyan alakult az árindex.

A fogyasztói árak színvonala 2014-ben 0,2 százalékkal csökkenhetett, 2015-ben 0,9 százalékkal emelkedhet a jegybank legfrissebb előrejelzése szerint.

Régen láttunk már ekkora havi áremelkedéseket: a banán ötödével drágult, egyes tömény szeszesitalok pedig közel 30 százalékkal kerülnek most többe, mint decemberben. Legalább tizedével drágult a narancslé és a liszt is.

Tavaly januárhoz képest a tejföl drágult a legnagyobb mértékben (közel harmadával). Jelentősebb, 10 százalékot meghaladó éves áremelkedést mértünk a banánnál, a lisztnél, a száraztésztánál, a joghurtnál, egyes szeszesitaloknál és az ásványvíznél is.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Ezúttal is kiválasztottunk három élelmiszert, hogy megvizsgáljuk, hol lehet a legolcsóbban beszerezni. A narancsból a görög a nyerő, legalábbis ezt árulják mindenhol a legolcsóbban: a Tescóban már 249 forintért megkaphattuk, az Auchanban 269-ért, az Intersparban 279-ért adták ottjártunkkor.

Csirkemellfilét a legolcsóbban az Auchanban találtunk, kilónként 1279-ért; az Interspar 1399-ért adta, a Tescóban most 1629 forintba került.

Aki rajong az ecetes nyers halért, de nem akar sokat költeni, a Tescóba menjen: ruszlit kilónként 1400 forint alatt is találtunk itt. 1471-ért kínálták az Auchanban, míg az Intersparban 2198 forintba került a legolcsóbb ruszli kilója.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Megváltozhatnak az áruházak, 237 000 milliárd forintból
Buksza blog | 2024. március 19. 08:36
Az EU rendületlenül alkotja azokat az új szabályokat, amelyek célja a kontinens iparának támogatása a fenntarthatóvá válásban és a digitalizálás elsajátításában. A kiskereskedelem is beállt a sorba.
Vásárló Fordulat az Ikeánál, már látszik, mire számíthatnak a magyar vásárlók
Privátbankár.hu | 2024. március 16. 16:19
Az Ikea vissza akarja hozni az elmúlt évek drasztikus inflációja előtti időszakot, ez pedig az árak jelentős csökkentését helyenként akár a profit rovására is.
Vásárló Extrém ízeket kaphatnak a kenyerek
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 16. 11:36
A margetingguruk legújabb ötlete, hogy kézzelfoghatóvá, pontosabban ízlelhetővé teszik az emberi érzelmeket, amihez a mesterséges intelligenciát hívták segítségül. Kiderül, beveszik-e ezt az emberek.
Vásárló Hányszor kell mosni a paplant?
Buksza blog | 2024. március 15. 13:28
A matracokat kínáló cégek reklámszövege, hogy a termékeikben rejlik a zavaró álmok nélküli alvás titka. Kevesen tudják, hogy a jó matracnál egyszerűbben is tehetnek valamit a pihentetőbb alvásért.
Vásárló A „méret a lényeg” jegyében akar megújulni a Meki
Buksza blog | 2024. március 15. 10:21
Még az infláció megugrása előtt az embereknek több pénzük volt arra, hogy gyorséttermekben egyenek, és a McDonald’s azt vette a fejébe, hogy a jövőben visszatér ehhez.
Vásárló Teljes átalakulásról döntött a Decathlon, a magyar boltokat is érinti a lépés
Buksza blog | 2024. március 13. 12:39
Nagy lehetőségek nyíltak meg a francia Decathlon sportáruházlánc marketingesei előtt, a vállalat ugyanis a feje búbjától a talpáig átszabja imázsát azzal az ambícióval, hogy sportmárkává váljon.
Vásárló Az Aldi bátor lépésre készül, a jövőben összesen 800 üzletet nyitna az amerikai piacon
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 12. 16:29
A kiskereskedelem a fejlett országokban a legkeményebb versenypiacok közé tartozik, ám ezen belül vélhetően az Egyesült Államokban kell a legjobban megharcolni a vevőkért. Úgy tűnik, az Aldi nem riadt meg ettől.
Vásárló Környezetbarát megoldás a kellemetlen szagok megszüntetésére a lakásban
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 17:47
Az ózon kitűnően alkalmas a szagok semlegesítésére, ezért az ózongenerátorok egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Különösen olyan helyeken, ahol kiemelten fontos a kellemetlen szagok megszüntetése, a tiszta, friss környezet megteremtése.   
Vásárló Mosdószekrény-választás a praktikum és esztétikum jegyében
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 13:57
A fürdőszoba egyik legpraktikusabb és legdominánsabb eleme a mosdószekrény. Sokan úgy vélik, hogy egyszerű kiválasztani azt az egyet, ami a fürdőhelyiségbe kerül, ez azonban nem feltétlenül van így, hiszen a széles körű választék könnyen bizonytalanná teheti a vásárlót.
Vásárló Megalapozottnak látszik a piros pont, amit a Tesco kapott
Buksza blog | 2024. március 11. 12:13
Növelni tudta piaci részesedését az Egyesült Királyságban a Tesco szakértők szerint annak köszönhetően, hogy tőzsdén jegyzett vállalatként jobb pénzügyi helyzetben van versenytársainál.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG