4p
Peking több szomszéda gyanakodva fogadta az új Selyemút gigaprojekt megindítását. A szakértői körökben mind Brüsszelben, mind Budapesten rendkívül vitatott Belgrád-Budapest vasútvonal építése is megtárgyalásra került Pekingben. A tucatnyi sebből vérző, több száz milliárdos projektet vizsgálva úgy tűnik, mintha a magyar kormány valójában a kínai érdekeket képviselné.
MTI Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda / Szecsődi Balázs

Pont azokban az órákban, amikor a német kancellár és az új francia elnök meghirdette az újabb Berlin-Párizs tengelyt és az Unió mélyebb integrációját, a magyar miniszterelnök Pekingből szórta kárörvendő jóslatait az általa hanyatlónak és arrogánsnak tekintett Nyugat felé. Bár a kormányzat több éve meghirdetett keleti nyitása komoly kereskedelmi bukás, Orbán tudja, hogy az EU újonnan megalapítandó kemény magjába már akkor sem kapna meghívást, ha erre szándéka lenne.

A keleti nyitás az a magyar kereskedelmi és geopolitikai stratégia, amely felkeltette euró-atlanti szövetségeseink politikai bizalmatlanságát, miközben a despotikus irányítású államokkal összességében csökkent a kereskedelmi forgalmunk az elmúlt években.

Arccal az OBOR felé

Az ’Egy övezet, egy út’ (OBOR) kínai kezdeményezés hétfőn lezárult első nemzetközi fórumán több mint 100 nemzet képviseltette magát Pekingben. Kína több szomszédja azonban távolságtartással kezelte az új Selyemút felavató eseményét, olyannyira, hogy India egyetlen kormányhivatalnokot sem küldött az eseményre.  Az indiai stratégákat komolyan zavarja az a kínai gyorsút-vasút-olajvezeték folyosó (China-Pakistan Economic Corridor), amely Nyugat-Kínából indulva halad Pakisztán egyik kikötőjébe.

A színfalak mögött Moszkva is bizonyos fenntartásokkal él. A Kreml ugyanis az OBOR egyik fő színterének számító Közép-Ázsiát a saját hátsó udvarának tekinti, és nem szívesen enged át regionális befolyást Pekingnek. A Nyugat is egyelőre három lépés távolságból figyel: nem véletlen, hogy sem az amerikai, sem a német, sem a japán első számú politikai vezető nem tisztelte meg az eseményt. Az EU sem állt ki a kínai megaprojekt mellett, mivel hiányolja az átláthatósági, fenntarthatósági és közbeszerzési eljárásbeli garanciákat.

Kinek az érdeke a Belgrád-Budapest megaprojekt?

A szakértői körökben mind Brüsszelben, mind Budapesten rendkívül vitatott Belgrád-Budapest vasútvonal építése is megtárgyalásra került Pekingben. A kínai sajtó kiemeli, hogy a megaprojekt pénzügyi támogatása is megvitatásra került, ami – tegyük hozzá – már 2013 óta napirenden van.

Káncz Csaba

Hszi Csin-ping elnök nagyra értékeli Magyarország keleti nyitás politikáját, mert az remekül illeszkedik Kína új Selyemút politikájába, a terjeszkedés egyik hídfőállásaként – írja a lap.

Nos, az addig nagyon is érthető, hogy milyen kínai globális geopolitikai érdekek hajtják a vasútvonal építését, de mi az üzlet ebben hazánk számára?

Az eddig megismert tervek szerint ugyanis Peking kifizettetné velünk az óriásberuházás teljes költségét, 467.5 milliárd forintot - sőt elvárják, hogy azt kínai cégek építsék, és kínai mozdonyok és kocsik szállítsanak rajta. Holott ebből az összegből a fél magyar vasutat fel lehetne újítani, beleértve a szárnyvonalakat is. Peking ráadásul nem vállal garanciát a szállítási mennyiségekre.

Az EU Bizottság illetékesei februárban a Financial Timesnak úgy nyilatkoztak, hogy elsősorban a beruházás pénzügyi megvalósíthatóságát vizsgálják, emellett Brüsszelnek aggályai vannak azzal kapcsolatban is, hogy a beruházás során megsérthették az uniós szabályokat azzal, hogy nem írtak ki közbeszerzést.

Ebben hol van a magyar érdek?

Az is világos, hogy Pekingnek égető szüksége van egy nagyobb referenciamunkára az EU-n belül, és az OBOR keretében a balkáni útvonalon hatolhatnának be áruikkal Európába. De az még nem világos, hogy vajon szállítanak-e majd árut a szerelvények a visszafelé tartó úton is? Az is közismert tény, hogy maguk a vasútvonalak - szemben az autópályákkal - önmagukban nem vonzzák a gyárakat, de még a logisztikai központokat sem.

Nem tekinthető véletlennek tehát, hogy a hazai kormányzat titkosította a megaprojekt megvalósíthatósági tanulmányát – amelyet egyébként információink szerint két hét alatt fércelt össze egy konzorcium. A Figyelő korábbi számítása szerint az áruforgalom függvényében - napi 4,4 vonattal számolva - 2400 év (!) alatt térülhet meg a beruházás. Környezetvédelmi hatástanulmány nem készült, miközben a vonal természetvédelmi területeket is érint. Egészen úgy tűnik tehát, mintha ebben a tucatnyi sebből vérző mega-projektben a magyar kormány valójában a kínai érdekeket képviselné.

Káncz Csaba jegyzete

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Hétvégén meglepetés várja az autósok felét a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. április 25. 10:31
Szombati árváltozásról érkezett hír.
Makro / Külgazdaság Van még kraft a magyar munkaerőpiacban? Megint többen dolgoznak
Privátbankár.hu | 2025. április 25. 08:30
4 millió 701 ezer fő volt a foglalkoztatottak száma, a munkanélküliségi ráta 4,3 százalékra csökkent. 
Makro / Külgazdaság Több nagykövetet is felmentett a köztársasági elnök
Privátbankár.hu | 2025. április 25. 06:59
A csütörtök éjszaka megjelent Magyar Közlönyből kiderül: több nagykövet ügyében is döntést hozott a köztársasági elnök. 
Makro / Külgazdaság Újabb fordulat a jegybanki alapítványok körül: súlyos ügyekben tettek büntetőfeljelentést
Privátbankár.hu | 2025. április 25. 06:31
Csalás, hűtlen kezelés, hamis magánokirat felhasználása, számvitel rendjének megsértése, valamint tartozás fedezetének elvonása került terítékre. Az alapítvány közben újabb 400 milliót kap, de állítólag csak a vizsgálatra.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton fontos részletet közölt a költségvetésről
Privátbankár.hu | 2025. április 24. 19:45
A nemzetgazdasági miniszter Facebook-oldalán számolt be arról, hogy a kormány átadta a 2026-os költségvetés tervezetét a Költségvetési Tanácsnak.
Makro / Külgazdaság Donald Trumpot megint beperelték: kibuktak a vámháború miatt
Privátbankár.hu | 2025. április 24. 17:47
A vámháború miatt pereskednek amerikai államok.
Makro / Külgazdaság Visszatérhetnek a jól ismert és elátkozott megszorítások
Privátbankár.hu | 2025. április 24. 12:54
A Nemzetközi Valutaalap arra számít, hogy az évtized végére a világ országainak pénzügyei ugyanolyan ramaty állapotban lesznek, mint az évtized elején voltak, amikor a covid miatt eladósodtak.
Makro / Külgazdaság Kettős szorításba került Orbán Viktor szerb kollégája
Privátbankár.hu | 2025. április 24. 12:12
Aleksandar Vučić, Szerbia elnöke még nem döntötte el, hogy elmegy-e a május 9-ei moszkvai győzelmi katonai parádéra. Orosz kollégája, Vlagyimir Putyin meghívta, az EU eltanácsolta ettől.
Makro / Külgazdaság Putyin mellébeszél: a tűzszünetről papol, közben lebombázza Kijevet
Privátbankár.hu | 2025. április 24. 11:52
Miközben Vlagyimir Putyin, Oroszország elnöke a napokban arról beszélt, hogy nyitott lenne egy tűzszünetre a jelenlegi frontvonal mentén, az orosz hadsereg megszórta drónokkal Kijevet és Harkivot.
Makro / Külgazdaság Tovább zaklatja az amerikai egyetemeket Donald Trump
Privátbankár.hu | 2025. április 24. 10:04
Az Egyesült Államok elnöke újabb lépéssel gyalogol bele országa egyetemeinek függetlenségébe. Úgy véli, kormánya dolga kipurgálni a baloldali-liberális elhajlást az intézmények működéséből.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG