Ahogy arról korábban már beszámoltunk, súlyos betegség után elhunyt Sergio Marchionne, a Fiat Chrysler Automobiles és a Ferrari volt vezérigazgatója. A 66 éves üzletember egy korábbi vállműtéte után fellépő súlyos komplikációkkal szállították kórházba. A korábban adótanácsadóként is dolgozó, filozófiát is tanult üzletember olasz lapértesülések szerint tüdőrákban szenvedett, utolsó napjait egy zürichi klinikán töltötte. A FCA elnöksége egészségügyi okok miatt szombaton mentette fel vezérigazgatói posztjáról, a konszernt a Jeep és a RAM vezérigazgatója, Mike Manley, a Ferrarit pedig Louis Carey vezeti a jövőben.
A legnagyobb olasz ipari cég megmentője
Marchionne jövő áprilisban egyébként is otthagyta volna a vállalatot, gyors és végleges távozása azonban most kényszerhelyzetbe hozta a társaságot a jövőbeli irányelvekkel és vezetéssel kapcsolatban – a markáns vezető helyére ugyanis nehéz bárki mást ültetni a kritikusok szerint. A mindig pulóverben járó, éles eszéről ismert üzletember a nagyvállalati sikertörténetek egyik ikonikus alakjává vált már élete során is, munkájával ugyanis gyakorlatilag egykezűleg megmentette a Fiat és a Chrysler autógyártókat.
A Fiat Chrysler Automobiles igencsak összetett, a Hollandiában bejegyzett és londoni irányítású cég mintegy 14 márkát fog össze, többek között az Alfa Romeo, a Chrysler, a Dodge, a Fiat, a Maserati, a Jeep és a Ram. 2017-ben már több mint 40 helyen jelent meg Európában, Amerikában, Indiában és Kínában, jelentésük szerint a cégnek 236 ezer alkalmazottja és mintegy 111 milliárd eurós bevétele van, éves szinten pedig mintegy 4,7 millió autót értékesítenek világszerte.
A Chrysler története sem egyszerűbb, a vállalat 1925-től 1998-ig működött önállóan, amikor felvásárolta őket a Daimler, a szinergia azonban ekkor nem bizonyult működőképesnek, így a német vállalat félreállt 2007-ben. A 2008-as gazdasági válság komolyan betett a cégnek, sokan a teljes csődtől féltek. Az USA kormányának végül csődvédelmet kellett biztosítania, ezt követően pedig 2009-ben a Fiat felvásárolta a céget – ami akkor maga is a csőd szélén állt.
Hihetetlen felfutás
A Róma környékéről származó, olasz-kanadai üzletember 2004-ben került az akkor még Fiat S.p.A-nak hívott konszern élére. Ezt megelőzően Kanadában és Európában is dolgozott különböző cégeknél, így egyaránt otthonosan mozgott az angol és az olasz kultúrában is. Sokak szerint ezen tulajdonságok tették őt tökéletes jelöltté, hogy a rossz minőségéről közismert Fiatot egy olyan márkává kovácsolja, amelyet nem csak az olasz piac látna viszont szívesen. A világ hirtelen nemcsak jól működő autókat látott viszont, de a Fiat 500 kifejezetten közönségkedvencnek bizonyult – ezzel pedig sikerült megmenteni a legnagyobb olasz ipari céget a csődtől.
Sergio Marchionne1952-ben született Chietiben, olasz-kanadai üzletember, a CNH Industrial elnöke, a Fiatelnöke és vezérigazgatója, a Ferrari elnök-vezérigazgatója és a Maserati elnöke. Marchionne dolgozott adótanácsadóként, filozófiát is tanult. 2004-ben nevezték ki a Fiat-Chrysler Automobiles (FCA) konszern élére, amely azidőtájt a csőd közelébe került. Az olasz üzletember nem csupán megmentette, de meg is erősítette a csoportot, majd a Chrysler-konszernt is felvásárolta, a Dodge, RAM és Jeep márkákkal együtt. A Scuderia Ferrari Formula–1-es csapat vezetésében is érdekelt volt. |
A Fiat és a Chrysler szinergiáját jól használta ki az üzletember, sikeresen csökkentette a költségeket és osztotta meg a kutatás-fejlesztési, valamint gyártási költségeket a két vállalat között. Ahol a Daimler elbukott, ott a Fiat igazi partnernek bizonyult. Marchionne 14 éves vezetése során hatalmas pénzügyi sikereket ért el, a két vállalat bevétele majdnem megnégyszereződött 2014 óta, profitja pedig felülmúlja két amerikai riválisáét, a Fordét és a GM-ét.
Amikor az üzletember kezébe vette a céget, piaci kapitalizációja csaknem 7 milliárd dollár volt, a Ferrarival együttvéve. Akkoriban senki sem hitt a Fiat jövőjében, amikor az USA kormánya partnert keresett a Chrysler élére a válság idején, csak Marchionne jelentkezett – mára az FCA és a Ferrari együttes piaci értéke több mint 70 milliárd dollárra nőtte ki magát. 2018-ra Marchionnénak sikerült eltüntetnie az FCA csaknem 13 milliárd dolláros költségvetési hiányát, amit gyakran a két rossz minőségéről elhíresült autógyártó gyógyulásának nevezett.
Hogyan tovább?
Sergio Marchionne az eredeti tervek szerint az év végével távozott volna posztjáról, június 1-jén mutatta be utolsó, öt évre szóló üzleti tervét, amelyről már tudta, hogy nem ő fogja végrehajtani. A konszernt a Jeep és a RAM vezérigazgatója, Mike Manley, a Ferrarit pedig Louis Carey vezeti a jövőben. A vállalat próbálta megnyugtatni befektetőit a gördülékeny átállásról, a vezetőség folytatja a 2018-2022-es időszakra kitűzött terveket. Ezek a tervekkel azonban nem mindenki ért egyet, a bejelentést követően Alfredo Altavilla, az európai divízió vezetője bejelentette lemondását.
A konszern előtt komoly feladatok állnak, az új vezérnek ugyanis sikeresen kell átvezetnie a vállalatot az elektromos autógyártás korába, és új stratégiákat kell alkotni, hogy stabil növekedési pályára állítsák a céget 2022-ig – nem beszélve az egyre növekvő feszültségekről a globális kereskedelemben. Fontos szempont a Jeep márka globális eladásának növelése, ez ugyanis az egyik legjelentősebb ága a konszernnek a bevételgenerálás szempontjából. 2013-ban mintegy 730 ezer ilyen autót értékesítettek, idén pedig már csaknem 2 millió autó eladásával számolnak.
Az új vezérigazgatóval szemben azonban vannak még bizonytalanságok, sokan ugyanis nem tartják megfelelően vezetői képességeit egy ilyen komplex pozícióra. Bár Marchionne életképes vállalatot hagyott maga után, sokak szerint vannak még csúszások a gyártásban, illetve egyes márkák, például az Alfa Romeo felélesztésében. A konszern eladásai ezen felül továbbra is gyengék Európában, miközben a vetélytársak már előnybe kerültek a kínai piac meghódításában.
A Fiat Chrysler rontotta éves nyereségelőrejelzését szerdán, miután második negyedévi adózott eredménye 35 százalékkal csökkent éves összevetésben. Annak ellenére, hogy a cég rekordnyereséget ért el az észak-amerikai piacon, a második negyedévi profit 754 millió euróra esett az egy évvel korábbi 1,15 milliárd euróról. A cégnek értékesítési gondjai voltak Kínában, ahol az importvám jelentősen visszavetette a Maserati autók eladását, miközben éleződik a verseny a kínai gyártókkal. A gyenge adatok adat hatására az olasz-amerikai cég éves nyereségelőrejelzését 7,5-8 milliárd euróra rontotta az eddig becsült 8,7 milliárd euróról. Továbbra is az észak-amerikai piacon keletkezett a Fiat Chrysler legtöbb nyeresége, míg Európában mérséklődtek az eladások. Összességében a Fiat Chrysler 6 százalékkal, 1,3 millióra növelte eladott járműveinek a számát, bevétele pedig 4 százalékkal, 29 milliárd euróra bővült a második negyedévben. |