A CEE Bankwatch és a Föld Barátai Európa jelentésében szereplő öt magyar projekt a szervezet szerint összesen 4,1 milliárd eurós befektetést igényel - számol be a BruxInfo. Ezek közül a legnagyobb a budapesti négyes metró, amelynek megépítéséhez 170 millió euróval járul hozzá az Európai Unió, igaz, az eredetileg tervezett támogatási összeg jelentős csökkentése után.
A jelentésben a szakértők azt írják, hogy a 12,7 kilométer hosszú, 16 állomásos metróvonal „a rosszul felhasznált közpénzek iskolapéldája”, elsősorban a túlméretezett infrastrukturális tervezés és a hibás közbeszerzési eljárások miatt.
A káros projektek listáján szerepel a Duna medrének kiszélesítése és mélyítése, a tervezési szakaszban lévő salgótarjáni biomassza-erőmű, a csongrádi vízlépcső, és egy Duna-Tisza csatorna építése - ezek összesen 2,5 milliárd eurós befektetésből valósulhatnak meg.
A BruxInfo összeállítása szerint a vizsgált hét közép- és kelet-európai országban összesen 33 környezetre kifejezetten káros beruházást emeltek ki a szakértők, ezek között vannak természetvédelmi területeken áthaladó autópálya-szakaszok, szemétégetők, vasúti beruházások, repülőterek és hídépítések. Mind olyanok, amelyek a szervezők szerint fölöslegesek, aránytalanul nagy terhet rónak a környezetre, és túl sokba kerültek.