A kisvállalkozások harmada (jellemzően a nagyobb, 100 és 250 millió forint árbevétel közöttiek) 6-12 hónapra előre tervez üzleti döntései meghozatalakor, ami biztató előremozdulás az előző évekhez képest, és a többség is újra képes arra, hogy hónapokkal előre tekintsen – derül ki a CIB Bank megbízásából végzett reprezentatív kutatásból.
A többség már készít üzleti tervet - és a többiek?
A nagyobb kisvállalkozások többsége készített már üzleti tervet is - bár furcsa, hogy ennek örülni kell, hiszen az üzleti terv elkészítésének az indulástól kezdve a vállalkozás életében számos ponton meg kellene történnie normális esetben. A nagyobbak közül többen felülvizsgálták vagy megváltoztatták a cég üzletpolitikáját, főként a piaci körülmények miatt (69%). Pozitív, hogy kétszer annyi vállalkozás szeretne több lábon állni és rendelkezik B-tervvel, mint öt évvel ezelőtt.
Egyre többen terveznek fejlesztéseket
A vállalkozások közel 60 százaléka gondolkodik kihasználható üzleti és fejlesztési lehetőségekben. Ezeket kis lépésekben, megfontoltan tervezi megvalósítani.
A megkérdezettek 23 százaléka kis fejlesztéseket, beruházásokat tervez, 18 százalék a tevékenység bővítését tartja elképzelhetőnek, 13 százalék pedig belföldi vagy külföldi terjeszkedést lát lehetségesnek. Átfogó fejlesztést és nagyobb beruházást a megkérdezett kisvállalati vezetők 12 százaléka tervez.
Kellene néhány rendes szakember
Érdekesség, hogy a nehézségek között a 100 és 250 millió forint közötti nettó árbevételű vállalkozások közül sokan említik a megfelelő alkalmazottak hiányát, ami arra utal, hogy a jól képzett és megfelelő tapasztalattal rendelkező szakemberek számára ebben a vállalati körben is vannak elhelyezkedési lehetőségek.
A vállalkozás sikere a válaszadók szerint elsősorban a szakértelmen múlik, ezt 97 százalék gondolja így, de nagyon fontos a vevők elégedettsége (95%), a jó szolgáltatás/termék (94%) és a jó kapcsolatok is (93%). Jóval kevesebben gondolják ugyanakkor, hogy a jó reklám vagy értékesítési megoldás fontos a sikerhez. A megkérdezettek 43 százaléka szerint szakértelem és a minőség területén tudnak jobbat nyújtani versenytársaiknál, de sokan rugalmasságukat (39%) és gyors reagálásukat (35%) nevezték meg versenyelőnyként.
Jó lenne többet tudni a pénzügyekről
A CIB felméréséből kiderül, hogy megvan a nyitottság számos cégvezetőben, hogy pénzügyi ismereteit fejlessze: a megkérdezettek 41 százaléka véli úgy, hogy szükséges lenne tovább bővíteni ilyen irányú ismereteit. Egyharmaduk fontosnak tartja, hogy kapjon pénzügyi tanácsokat banki partnerétől.