1p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

KKV
A MÁV összes kötelezettsége eléri a 743 milliárd forintot, ráadásul sok utas visszavonhatatlanul átszokott a buszos közlekedésre, ami nem tesz jót a társaság bevételeinek
A MÁV összes kötelezettsége eléri a 743 milliárd forintot, ráadásul sok utas már visszavonhatatlanul átszokott a buszos közlekedésre, ami nem tesz jót a társaság bevételeinek

Változatlanul bőven lesz alkalma adósságot kezelni az Államadóság Kezelő Központ éléről a MÁV-hoz érkezett vezetőnek. Ugyanakkor előző pozíciójában aligha sajátíthatta el a különböző érdekcsoportok megregulázását, pedig a vasút a belső együttműködés hiányától szenved a leginkább - olvasható a Figyelő legújabb számában.

 Ez a fő akadálya a szolgáltatási szemlélet meghonosításának is. Félő, hogy bizonyos helyeken az utasok már visszavonhatatlanul átszoktak a buszra, és a társadalom szempontjából előnyösebb, környezetbarát vasúti közlekedés lassú haldoklását az új kormány sem tudja megállítani. Ha kerüli a konfrontációt, akkor biztosan nem – írja a Figyelő.

A MÁV mintegy 230 milliárd forinttal tartozik pénzintézeteknek, összes kötelezettsége pedig 743 milliárd forintra rúg a tavalyi konszolidált mérlege szerint. A vállalat tájékoztatása szerint a hiteltörlesztési kötelezettség az idén 18 milliárd forint, jövőre pedig már 43 milliárd lesz.

A cikk azt írja: jelzésértékű, hogy a kormány a korábban az Államadósság Kezelő Központot vezető Szarvas Ferencet nevezte ki a MÁV élére. A Figyelő kereste az elnök-vezérigazgatót, de ő az augusztus elsejei munkába állását követő egy hónapban nem kíván nyilatkozni egyetlen médiumnak sem.

Az Állami Számvevőszék 2008-as jelentése szerint a költségvetés 1993. július 1-jétől – akkor alakult a MÁV részvénytársasággá – 2007 végéig folyó áron összesen 1698 milliárd forinttal finanszírozta a céget, amiből 405 milliárdot tett ki a tőkejuttatás, hitelátvállalás és szanálás. Az adósság felhalmozódásához jócskán hozzájárult a személyszállítás és a vasúti infrastruktúra alulfinanszírozottsága, ugyanakkor egyértelmű a vállalatcsoport gyenge hatékonysága és az adminisztratív vezetés túlméretezettsége - olvasható a Figyelőben.

A Reformszövetség 2008-as tanulmánya megállapítja, hogy 2002 óta a MÁV-csoportnál lezajlott bérnövekedés a magán- és a közszférában mért átlagot egyaránt meghaladta. Ennek az lett a következménye, hogy ma egy MÁV-os főosztályvezető nagyságrendileg annyit keres, mint egy Volán társaság vezérigazgatója, miközben össze sem hasonlítható kettejük felelősségi köre.

Antal Dániel, a 2006 és 2008 között működő Magyar Vasúti Hivatal vezetője – a reformszövetségi tanulmány vasúti részének szerzője – úgy számol, hogy egy MÁV-os felsővezető elbocsátása több megtakarítással jár, mint amennyit egy-egy mellékvonal bezárása eredményezett a 2007-es etapban.

A Figyelő értesülései szerint a mostani átalakítás során a gépészetet és a vontatást valószínűleg összevonják a Starttal, az előbbiek fő megrendelője úgyis a személyszállító ágazat. A pályavasutat megerősíthetik olyan kisebb, jelenleg önálló cégek beolvasztásával, amelyek tevékenysége egyébként is ehhez a területhez kötődik - írja a lap.

Számos településen kedvezőtlen a vasútállomás elhelyezkedése, miközben a buszok több helyen is megállnak, egyes nagyvárosok esetében pedig a vonat a pályafejlesztések után sem versenyképes a buszokkal. Ez a helyzet például Zalaegerszeg és Nagykanizsa fővárosi kapcsolatával; utóbbi városból például egy órával hamarabb ér Budapestre a busz. Egy neve elhallgatását kérő közlekedési szakértő szerint az ilyen helyeken akkora felháborodást keltene a Volán-járatok leépítése, amivel a politika aligha akar szembenézni. Ráadásul nem is lenne feltétlenül értelme, mert mindez nem járna túl nagy megtakarítással.

A Figyelő legújabb számában azt írja: a kormányzat rendteremtési szándékának lakmuszpapírja lesz a vasúti fejlesztések felülvizsgálata, ezen a téren számos furcsaságot találni. A legkirívóbb eset a Szajol és Püspökladány közötti szakasz átépítése. Jelenleg ez az egyik legjobb minőségű pálya az országban, kétvágányos, villamosított szakasz, szinte végig 120 kilométer/órás tempóban közlekedhetnek rajta a vonatok. Ennek ellenére Magyarország uniós nagyprojektként Brüsszel elé terjesztette a 67 kilométeres szakasz 160 kilométer/órás sebességűvé alakítását – 160 milliárdos költségvetéssel. Ez kilométerenként közel 2,4 milliárdos költséggel jár, miközben – a VEKE által gyűjtött adatok szerint – Ausztriában kilométerenként 1 milliárd forintnak megfelelő áron végzik el a második vágány megépítését és a villamosítást, vagyis a Szajol–Püspökladány projektnek ennél kevesebbe kellene kerülnie - hívja fel a figyelmet a Figyelő.

Privátbankár

Címkék: KKV

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

KKV Megnyitották a pénzcsapot, jó hírt kaptak a cégek
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 14:21
Megnyílt a lehetőség.
KKV Itt egy lehetőség, ami még jól jöhet a magyar cégeknek
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 15:32
Két új termék.
KKV Aggasztó számokat találtunk: bajban vannak a magyar cégek
Kollár Dóra | 2025. április 30. 05:59
A kiberbűnözés alapvetően a modern kor jelensége, a dübörgő digitalizáció miatt minden eddiginél többen lesnek a gyanútlan felhasználókra az interneten. A támadók azonban nemcsak a magánszemélyeket, hanem a cégeket is támadják.
KKV Megnyílt út a magyar cégek előtt: könnyebben elérhetők az uniós hitelek
Privátbankár.hu | 2025. április 14. 17:04
Tovább egyszerűsödött az uniós források elérése a vállalkozások számára, egyre többen használják ki a lehetőséget.
KKV Milliókat is megspórolhat, aki jókor észbe kap
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 10:08
A Széchenyi Kártya Program államilag támogatott beruházási hiteleinek kamata február 17-től további fél százalékponttal csökkent, így ezek már 3 százalékos kamatozással elérhetőek. Ennek köszönhetően egy százmillió forintos beruházási kölcsön hitelterhe több millió forinttal csökkenhet.
KKV Pénzeső vár a kkv-kra
Privátbankár.hu | 2024. december 4. 16:49
A hazai kkv-k eddigi legszélesebb köre juthat tőkefinanszírozáshoz a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével.
KKV Már néhány perc alatt megtudhatja, vállalkozása megfelel-e a pályázati feltételeknek
Natív tartalom | 2024. november 13. 11:21
A pályázási folyamatot megkönnyítő, új digitális előszűrő szolgáltatás érhető el októbertől az MBH Csoport mikro-, kis- és középvállalatoknak szóló BUPA platformján. A cégek azonban nemcsak a pályázatokhoz, hanem teljes életútjuk során asszisztenciát kaphatnak a digitális felületen.
KKV Hogyan lett kis garázscégből milliárdos vállalkozás?
Privátbankár.hu | 2023. december 19. 11:41
Állócsillagok és újhullámos trónkövetelők.
KKV Itt a Cégépítők társasjáték: most eldől, ki kaszál az üzleti évben!
Natív tartalom | 2023. december 4. 10:26
Piaci rést betöltő társasjáték jelent meg október 25-én: a Cégépítők társasjáték megszületéséről és játékmenetéről Egerszegi Krisztiánnal, a MiniCRM tulajdonosával, a Cégépítők alapítójával beszélgettünk.
KKV Széchenyi Kártya Program: megduplázták a hitelkereteket
Privátbankár.hu | 2023. augusztus 1. 11:18
Sokkal nagyobb hitelkeretet kapnak a kkv-k a Széchenyi Kártya Program keretében. A kamat a futamidő végéig 5 százalék. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG