A különböző élelmiszerek mellett az internet és a vendéglátás általános forgalmi adóját is lefelé készül vágni a kormány, utóbbi kettőt két lépcsőben előbb 18, majd öt százalékra módosítanák. Ez mindaddig szép és jó, amíg nem vetünk egy pillantást a Törvényalkotási Bizottság 2018-as terveire, amiből látszik: vannak ötletek, amikkel elő lehet idézni az okos lány esetét – vagyis adót is csökkentünk, meg nem is.
A javaslat szerint ugyanis 2018. január elsejétől bevezetnék az úgynevezett turizmusfejlesztési hozzájárulást. Az új, négy százalékos adónemet az étkezőhelyi vendéglátásban az étel- és a helyben készített, nem alkoholtartalmú italforgalom után kell majd megállapítani, bevallani és kifizetni, amely az év elejétől öt százalékos áfával adózik. A közterhet a szolgáltatások áfa nélküli értékére kell kiszámolnia az étteremnek, és az önadózás szabályai szerint kell majd bevallania.
Mire kell ez?
Az RSM Hungary adóüzletág vezetője, Hegedüs Sándor szerint más célok is meghúzódhatnak az eddig nem kommunikált különadó hátterében, mint a turizmus fejlesztése. Ezzel a lépéssel ugyanis technikailag megkerülhető az az uniós rendelet, amely szerint a tagállamok összesen csak két kedvezményes adókulccsal dolgozhatnak. Így a jogalkotó korrigálhatja a két év alatt elérni kívánt 22 százalékos adókulcs-csökkentést.
Mit szól ehhez Brüsszel?
Hegedüs szerint a beterjesztett törvényjavaslat valószínűleg nem kelt majd akkora visszhangot, mint a korábbi, erős lobbi érdekeket sértő ágazati különadók – elég csak a telekommunikációs, a reklám vagy a kiskereskedelmi láncok adóira gondolni. A korábbi esetekből tanulva a szöveget ugyanis úgy fogalmazták meg, hogy egyszerre feleljen meg és cselezze ki az összes uniós előírást, így nem minősül sem egy második általános forgalmi adónak, se nem vezet be progresszív adóztatást. Mindezt egybevéve nagy a valószínűsége, hogy a bizottság át fog siklani a javaslat felett.