1p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

KKV
A Műegyetem átfogó tanulmányt készített a MÁV jelenlegi helyzetéről és a fejlesztés lehetőségeiről. A kutatók mind a pályahálózatra, mind a gördülő állomány fejlesztésére, karbantartására és beruházásaira, valamint a menetrend kialakítására is javaslatot tettek.

„A vasúti közlekedés társadalmi, gazdasági helyének és szerepének elemzése, a fejlesztés fő irányainak behatárolása” című tanulmányt mutatták a Budapesti Műszaki Egyetemen, a Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karának kutatói.  A tanulmány szerzői 16 pontban összegezték megállapításaikat és javaslataikat.

Legnagyobb problémát a lassújelek okozzák

A kutatás eredménye alapján a közlekedéspolitikai döntésekben a közösségi közlekedésen belül a vasúti közlekedést vezető helyre kell pozícionálni, elsősorban a vasút környezetkímélő, energiatakarékos sajátossága, és alacsony baleseti mutatója miatt. A javaslat többek között magában foglalja, hogy az autópálya és a vasúti pályahasználati díjak egyensúlyba hozatalát.

A vasúthálózat esetében a kutatás a hálózat sűrűséget jónak értékelte, azonban a Budapest közeli vágányszám növelése és a lassújelek megszüntetése a közeljövő fontos feladata. A lassújelek megszüntetésétől a kutatók a menetidő 15 százalékos csökkenését, és a járműelhasználódási mutatók javulását várják. Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a legnagyobb problémát a lassújelek okozzák, amelyek ütemes felszámolása kulcsfontosságú a versenyképes utasvonzás érdekében. Az eddig alkalmazott pályafelújítások helyett pályakorszerűsítést kell végezni, amelynek nagysága minimálisan évente 200 km-t jelentene.

A BME kutatóinak véleménye szerint a MÁV-nak a beruházási gyakorlaton is változtatni kell, véleményük szerint az üzemeltetési és fenntartási költségek emelkedésének elkerülésére csökkenteni kell a járműtípusok számát, az új típusoknak újabb gyártóktól az állagba kerülését.

A MÁV fő feladataként jelölték meg a járműpark és az infrastruktúra korszerűsítést, mellyel a vasúti közlekedés felé lehet fordítani az utazási és áruszállítási igényeket. Kiemelt feladat az ingázó munkavállalókat támogató P+R és B+R szolgáltatások fejlesztése is, valamint fontos feladat további kerékpárszállításra alkalmas járművek üzembe állítása is.

Gyakoribb, kisebb vonatokkal gazdaságosabban

Az elemzés szerint a MÁV összhálózatának mindössze 35 százaléka villamosított, amely nem közelíti meg az EU-ban és ezen belül a szomszédos államokban érvényesülő átlagos jellemző százalék-értéket, mindezek fényében alapvető prioritást kell, hogy élvezzen a villamosítás fokának további növelése.

Hangsúlyos szerepet kell, hogy kapjon a közeljövőben az ütemes menetrend további bevezetése, melyhez szükséges az egy vágányú pályák második vágánnyal történő kiépítése, ha a korszerű biztosító berendezések telepítése nem hozza meg a várt eredményt. A személyszállítás fejlesztéséhez szükséges a vonatgyakoriság határozott növelése. Ezekkel az intézkedésekkel a szakértők úgy vélik, hogy a vasúti közlekedés utasvonzóbb lesz, és érvényesül a "gyakoribb, kisebb vonatokkal gazdaságosabban" közlekedéspolitikai alapelv.

Felül kell vizsgálni a MÁV-on belüli személyzetfejlesztés megszüntetésére hozott döntéseket, mivel és az állami képzési rendszerhez a jelenlegi személyzetfejlesztési rendszer csak esetszerűen kapcsolódik. Az elővárosi közlekedés javítása érdekében a MÁV-START, a BKV, és a VOLÁN vállalatok működését több szinten is össze kell hangolni. A kutatok javaslatai alapján egységes jegyrendszert kell kialakítani, valamint a menetrendeket össze kell hangolni.

Elővárosokban növelni kell a megbízhatóságot és csökkenteni kell a zsúfoltságot

A BME kutató mindezek mellett az elővárosi vonalak esetében további utasok megnyerése érdekében a megbízhatóság fejlesztését, és a zsúfoltság csökkentését javasolják. A kutatás alapján a fejlesztés területén is van min javítani a vállalatnak, a vasúti utastájékoztató, helyfoglalási és jegykiadó rendszerek fejlesztését tartják szükségesnek.

Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója megköszönte az alapos kutatómunkát, a megszívlelendő megállapításokat és javaslatokat, hozzátette, hogy ők is látják a magyar vasút gyenge pontjait, melyek orvoslásával kapcsolatos törekvéseiknek, csak a rendelkezésre álló erőforrások szabhatnak határt.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

KKV Hogyan lett kis garázscégből milliárdos vállalkozás?
Privátbankár.hu | 2023. december 19. 11:41
Állócsillagok és újhullámos trónkövetelők.
KKV Itt a Cégépítők társasjáték: most eldől, ki kaszál az üzleti évben!
Natív tartalom | 2023. december 4. 10:26
Piaci rést betöltő társasjáték jelent meg október 25-én: a Cégépítők társasjáték megszületéséről és játékmenetéről Egerszegi Krisztiánnal, a MiniCRM tulajdonosával, a Cégépítők alapítójával beszélgettünk.
KKV Széchenyi Kártya Program: megduplázták a hitelkereteket
Privátbankár.hu | 2023. augusztus 1. 11:18
Sokkal nagyobb hitelkeretet kapnak a kkv-k a Széchenyi Kártya Program keretében. A kamat a futamidő végéig 5 százalék. 
KKV Kezdj újult erővel a nyári szabadság után!
Márkázott tartalom | 2023. június 27. 11:32
  Ha még most vagy csak a hosszabb lélegzetvételű nyaralás előtt, akkor minden bizonnyal minden munkával kapcsolatos témától a falnak mennél. Teljesen érthető módon érzed azt, hogy telítődtél, hiszen már javában az év második felében járunk, és a megfeszített munkatempóból még nem is igazán tudtál alább engedni.
KKV Vigye sikerre vállalkozását, alkalmazzon business mentort!
Natív tartalom | 2023. június 8. 10:01
A business mentor nem varázsló, ám mégis rendkívül fontos szerepet játszhat több, a hazai kkv-szektort rendkívüli mértékben érintő konfliktushelyzet kezelésében. Közreműködésével a vállalatok tulajdonosai és vezetői olyan külső támogatást kaphatnak, amely segíti őket a tudatosabb vállalatvezetésben és előmozdítja üzleti és személyes fejlődésüket. A Budapesti Gazdasági Egyetem rendhagyó szakirányú továbbképzéséről annak vezetőjével és egyik hallgatójával beszélgettünk.
KKV A K&H szerint az uniós pályázatok körüli zűrzavar nem ártott
Privátbankár.hu | 2023. május 24. 14:14
Az uniós pályázatok körüli bizonytalanság csak kismértékben vetette vissza a cégek bizakodását, mintegy felük továbbra is reálisnak tartja, hogy ilyen forráshoz juthat - közölte a K&H magyarországi mikro, kis- és középvállalkozások (kkv) bizalmi indexe első negyedévi eredménye alapján.
KKV Megnyitják a pénzcsapot a magyar cégeknek: milliárdokat érő bejelentést tett egy bank
Privátbankár.hu | 2023. május 10. 17:14
Jelentős beruházási hitelkeretről állapodott meg az UniCredit.
KKV Jó szakemberből gyenge vállalkozó lesz? – interjú
Natív tartalom | 2023. április 4. 12:02
Egerszegi Krisztián Jövőkép című könyvének megjelenése kapcsán készült interjúnk második részében beszélgetünk a vállalkozók 90 százalékáról, a magukat halálra hajszoló emberekről, és arról is, mit tanácsol a bölcs varázsló a gonosz sárkány legyőzéséhez.
KKV Jövőkép nélkül csak szenvedés lesz, nem sikercég – interjú
Natív tartalom | 2023. március 22. 10:07
Ami tíz évvel ezelőtt még működött a magyar cégek számára, az tíz év múlva egyáltalán nem lesz elegendő, avagy hamarosan megérkezik az üzleti regény arról, hogy miért kulcsfontosságú a hazai vállalkozók számára egy jól megformált jövőkép. Egerszegi Krisztiánnal, a MiniCRM cégvezetőjével és a Cégépítők alapítójával beszélgettünk Jövőkép című könyve megjelenése előtt.
KKV Csak a bizonytalanság biztos a kisvállalkozásoknál
Privátbankár.hu | 2023. február 3. 16:24
A kormány új hitelprogramról döntött a Baross Gábor újraiparosítási program keretében. Az elszálló kamatok mellett ez komoly segítséget jelenthet a kisvállalkozások számára, amelyek helyzete meglehetősen bizonytalan lett az utóbbi időben. Az ATV Start vendégeként Perlusz László, a VOSZ főtitkára és kollégánk, Király Béla beszélt a hazai vállalkozások helyzetéről.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG