1p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

KKV
A Műegyetem átfogó tanulmányt készített a MÁV jelenlegi helyzetéről és a fejlesztés lehetőségeiről. A kutatók mind a pályahálózatra, mind a gördülő állomány fejlesztésére, karbantartására és beruházásaira, valamint a menetrend kialakítására is javaslatot tettek.

„A vasúti közlekedés társadalmi, gazdasági helyének és szerepének elemzése, a fejlesztés fő irányainak behatárolása” című tanulmányt mutatták a Budapesti Műszaki Egyetemen, a Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karának kutatói.  A tanulmány szerzői 16 pontban összegezték megállapításaikat és javaslataikat.

Legnagyobb problémát a lassújelek okozzák

A kutatás eredménye alapján a közlekedéspolitikai döntésekben a közösségi közlekedésen belül a vasúti közlekedést vezető helyre kell pozícionálni, elsősorban a vasút környezetkímélő, energiatakarékos sajátossága, és alacsony baleseti mutatója miatt. A javaslat többek között magában foglalja, hogy az autópálya és a vasúti pályahasználati díjak egyensúlyba hozatalát.

A vasúthálózat esetében a kutatás a hálózat sűrűséget jónak értékelte, azonban a Budapest közeli vágányszám növelése és a lassújelek megszüntetése a közeljövő fontos feladata. A lassújelek megszüntetésétől a kutatók a menetidő 15 százalékos csökkenését, és a járműelhasználódási mutatók javulását várják. Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a legnagyobb problémát a lassújelek okozzák, amelyek ütemes felszámolása kulcsfontosságú a versenyképes utasvonzás érdekében. Az eddig alkalmazott pályafelújítások helyett pályakorszerűsítést kell végezni, amelynek nagysága minimálisan évente 200 km-t jelentene.

A BME kutatóinak véleménye szerint a MÁV-nak a beruházási gyakorlaton is változtatni kell, véleményük szerint az üzemeltetési és fenntartási költségek emelkedésének elkerülésére csökkenteni kell a járműtípusok számát, az új típusoknak újabb gyártóktól az állagba kerülését.

A MÁV fő feladataként jelölték meg a járműpark és az infrastruktúra korszerűsítést, mellyel a vasúti közlekedés felé lehet fordítani az utazási és áruszállítási igényeket. Kiemelt feladat az ingázó munkavállalókat támogató P+R és B+R szolgáltatások fejlesztése is, valamint fontos feladat további kerékpárszállításra alkalmas járművek üzembe állítása is.

Gyakoribb, kisebb vonatokkal gazdaságosabban

Az elemzés szerint a MÁV összhálózatának mindössze 35 százaléka villamosított, amely nem közelíti meg az EU-ban és ezen belül a szomszédos államokban érvényesülő átlagos jellemző százalék-értéket, mindezek fényében alapvető prioritást kell, hogy élvezzen a villamosítás fokának további növelése.

Hangsúlyos szerepet kell, hogy kapjon a közeljövőben az ütemes menetrend további bevezetése, melyhez szükséges az egy vágányú pályák második vágánnyal történő kiépítése, ha a korszerű biztosító berendezések telepítése nem hozza meg a várt eredményt. A személyszállítás fejlesztéséhez szükséges a vonatgyakoriság határozott növelése. Ezekkel az intézkedésekkel a szakértők úgy vélik, hogy a vasúti közlekedés utasvonzóbb lesz, és érvényesül a "gyakoribb, kisebb vonatokkal gazdaságosabban" közlekedéspolitikai alapelv.

Felül kell vizsgálni a MÁV-on belüli személyzetfejlesztés megszüntetésére hozott döntéseket, mivel és az állami képzési rendszerhez a jelenlegi személyzetfejlesztési rendszer csak esetszerűen kapcsolódik. Az elővárosi közlekedés javítása érdekében a MÁV-START, a BKV, és a VOLÁN vállalatok működését több szinten is össze kell hangolni. A kutatok javaslatai alapján egységes jegyrendszert kell kialakítani, valamint a menetrendeket össze kell hangolni.

Elővárosokban növelni kell a megbízhatóságot és csökkenteni kell a zsúfoltságot

A BME kutató mindezek mellett az elővárosi vonalak esetében további utasok megnyerése érdekében a megbízhatóság fejlesztését, és a zsúfoltság csökkentését javasolják. A kutatás alapján a fejlesztés területén is van min javítani a vállalatnak, a vasúti utastájékoztató, helyfoglalási és jegykiadó rendszerek fejlesztését tartják szükségesnek.

Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója megköszönte az alapos kutatómunkát, a megszívlelendő megállapításokat és javaslatokat, hozzátette, hogy ők is látják a magyar vasút gyenge pontjait, melyek orvoslásával kapcsolatos törekvéseiknek, csak a rendelkezésre álló erőforrások szabhatnak határt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

KKV Megnyitották a pénzcsapot, jó hírt kaptak a cégek
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 14:21
Megnyílt a lehetőség.
KKV Itt egy lehetőség, ami még jól jöhet a magyar cégeknek
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 15:32
Két új termék.
KKV Aggasztó számokat találtunk: bajban vannak a magyar cégek
Kollár Dóra | 2025. április 30. 05:59
A kiberbűnözés alapvetően a modern kor jelensége, a dübörgő digitalizáció miatt minden eddiginél többen lesnek a gyanútlan felhasználókra az interneten. A támadók azonban nemcsak a magánszemélyeket, hanem a cégeket is támadják.
KKV Megnyílt út a magyar cégek előtt: könnyebben elérhetők az uniós hitelek
Privátbankár.hu | 2025. április 14. 17:04
Tovább egyszerűsödött az uniós források elérése a vállalkozások számára, egyre többen használják ki a lehetőséget.
KKV Milliókat is megspórolhat, aki jókor észbe kap
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 10:08
A Széchenyi Kártya Program államilag támogatott beruházási hiteleinek kamata február 17-től további fél százalékponttal csökkent, így ezek már 3 százalékos kamatozással elérhetőek. Ennek köszönhetően egy százmillió forintos beruházási kölcsön hitelterhe több millió forinttal csökkenhet.
KKV Pénzeső vár a kkv-kra
Privátbankár.hu | 2024. december 4. 16:49
A hazai kkv-k eddigi legszélesebb köre juthat tőkefinanszírozáshoz a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével.
KKV Már néhány perc alatt megtudhatja, vállalkozása megfelel-e a pályázati feltételeknek
Natív tartalom | 2024. november 13. 11:21
A pályázási folyamatot megkönnyítő, új digitális előszűrő szolgáltatás érhető el októbertől az MBH Csoport mikro-, kis- és középvállalatoknak szóló BUPA platformján. A cégek azonban nemcsak a pályázatokhoz, hanem teljes életútjuk során asszisztenciát kaphatnak a digitális felületen.
KKV Hogyan lett kis garázscégből milliárdos vállalkozás?
Privátbankár.hu | 2023. december 19. 11:41
Állócsillagok és újhullámos trónkövetelők.
KKV Itt a Cégépítők társasjáték: most eldől, ki kaszál az üzleti évben!
Natív tartalom | 2023. december 4. 10:26
Piaci rést betöltő társasjáték jelent meg október 25-én: a Cégépítők társasjáték megszületéséről és játékmenetéről Egerszegi Krisztiánnal, a MiniCRM tulajdonosával, a Cégépítők alapítójával beszélgettünk.
KKV Széchenyi Kártya Program: megduplázták a hitelkereteket
Privátbankár.hu | 2023. augusztus 1. 11:18
Sokkal nagyobb hitelkeretet kapnak a kkv-k a Széchenyi Kártya Program keretében. A kamat a futamidő végéig 5 százalék. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG