A FUVOSZ már egy héttel azután, hogy elindult az útdíjrendszer, annak leállítását kérte, mondván jelentős eltérések vannak az tényleges úthasználat és a rendszer által elszámoltak között. 100 millió forintos kárról beszéltek. Mi a helyzet most? Változott azóta valami?
Mi már februárban, a bevezetés előtt kértük, hogy csak azután induljon el a rendszer, ha a próbaüzemen túl vagyunk. Ez ugye nem történt meg, és ezután kértük - a társ-érdekképviseletekkel együtt - július 8-án a rendszer felfüggesztését az addigi néhány napos tapasztalattal, ami katasztrofális volt. Akiket ugyanis érintett a rendszer, azok nagy bajban voltak. Miután a rendszer nem működött és működik ma sem tökéletesen, az egyetlen pozitívum, hogy akik eddig hibáztak - akár szándékosan, akár a rendszer hibája miatt -, az én ismereteim szerint nem büntették meg. 
Ez egyfelől jó, hiszen én augusztusban azt kértem a minisztériumban, hogy tekintsünk el tőle, másfelől most az októberi egyeztetésen én is azt támogattam, hogy a jogkövető magatartást tanúsítóakra tekintettel szankcionáljanak. Azért most már mindenki felkészülhetett a „muszáj” végrehajtására. Ez nagyon fontos, hiszen, aki nem fizet útdíjat, az versenyelőnybe kerül azzal szemben, aki jogkövető magatartást tanúsít. Ma már elégséges mennyiségű és minőségű fedélzeti egység van, hogy ne kellejen a viszonylati jegyrendszert alkalmazni. Ugyanakkor a rendszer még mindig nagyon sok hibát vét.
Milyen hibákról van szó?
Olyan típusú hibák jelentkeznek még mindig, hogy ha például valaki végigmegy egy adott szakaszon egy nap akár tízszer is, van, hogy csak egyszer fizet érte, mert a rendszer nem érzékeli, hogy többször is használta ugyanazt az utat. Nem azért, mert nem akart érte fizetni. De ott van például a tengelyszám-állítás, ami a mai napig sem működik hivatalosan. Ez az állítás egy lényeges dolog, hiszen az erre alkalmas készülékek adottak, csak egy úgynevezett tesztüzemben használják őket, ami hol működik, hol nem, mert a rendszer nem mindig stabil. 
Miért fontos a tengelyszám? Adott a tömeg, amit a fuvarlevéllel összevetve ellenőrizni is lehet, nem?
Az útdíjjal kapcsolatban, amikor elindult, az volt a kiindulópont, hogy a díjat nem tudják a tömeghez igazítani, hanem a jármű tengelyszáma lesz az ellenőrzés alapja. Az összes európai rendszer így számol, nincs ezzel gond. Csakhogy ugye egy vontató lehet kéttengelyes, vagy három. A pótkocsi pedig lehet egy-, két-, illetve háromtengelyes, Innentől kezdve pedig a rendszer azt mondja a szerelvényre, hogy az lehet 2, 3, valamint 4 vagy többtengelyes. Négy tengely felett a maximális díjat kell fizetni. Vagyis az állítási lehetőség azt befolyásolja, hogy mit fizetek. Ha például egy 2+1 tengelyes szerelvénnyel haladok, akkor nem a maximumot fizetem, ugye mert a tengelyek száma nem éri el a maximumot. Amikor egy 5 tengelyes szerelvénnyel megyek, akkor pedig értelemszerűen a maximumot fizetem. De mi történik, ha leakasztom a pótkocsit? Marad két tengely. Viszont, ha onnan, ahol vagyok nem tudom állítani a tengelyszámot, akkor visszafelé is az öt tengely után, vagyis a maximumot fizetem. Ilyenkor valahogy az interneten keresztül el kell érni a rendszert, miközben meg lehetne tenni ezt két gombnyomással is a fedélzeten. De, ahogy mondtam, nem stabil a rendszer. 
Mennyit jelent ez számokban? Tudna mondani egy példát?
Mondjuk egy pótkocsis szerelvény, amelynek összesen 5 tengelye van és a környezetvédelmi besorolása a legfelső, vagyis a legjobb kategóriába tartozik, megtesz 100 kilométert egy gyorsforgalmi úton. Ezért neki 8 670 forintot kell fizetnie. Tegyük fel, hogy visszafelé pótkocsi nélkül megy, de a tengelyszámot nem tudja átállítani. Így szintén 8 670 forintot fizet, viszont, ha csak két tengely alapján számolnánk a díjat, az összeg 4 242 forint lenne. Vagyis egy ilyen úton bukik 4 428 forintot. Most képzelje el, hogy Borsodból kell elmennie Zalába, ami többszöröse a példában vett távolságnak. És ez csak egyetlen útra vonatkozik. El lehet gondolkodni azon is, hogy ez egy év alatt mekkora összegre nőhet. Ráadásul most a legjobb kondíciók alapján számoltuk. Egy régebbi és így környezetvédelmi szempontból korszerűtlenebb autónál eleve a díjak is magasabbak, így még nagyobb lehet a veszteség egy ilyen helyzetben. 
Adja magát a kérdés. Mennyi fedélzeti egység van használatban? 
Korábbi adatok szerint 30 ezer ügyfél 104 ezer gépjármű és 48 ezer OBU, amit beregisztráltak. A megszolgált díj OBU-n keresztüli része nem éri el az egésznek a 40 százalékát. 
Vagyis nincs arányban a kettő. Akinek viszont nincs OBU-ja, vagyis fedélzeti egysége, annak kicsit körülményesebb, ugye?
Ha nincs fedélzeti egység, akkor marad a viszonylati jegy. Ezzel több gond is van. Az egyik, hogy amíg a sofőr megveszi, addig megy a sofőr munkaideje. Az elszámolási alapot még most is gyakran hibás útvonal kijelölés adja. A másik, hogy én az irodából intézem el, majd szólok a sofőrnek, hogy indulhat. De 5 autónál ez már bonyolult, tíz autónál pedig már egy plusz embert igényel. Van olyan nagy cég, amely több tucat embert alkalmaz csak arra, hogy az útdíjjal kapcsolatos adminisztrációt intézze 24 órán keresztül. Léteznek flottakövető szolgáltatások már évek óta. Csakhogy a speciális magyar rendszer nem kompatibilis ezekkel. Arra kényszeríteni a sok autóval rendelkező cégeket, hogy több tízezer forintot költsön autónként egy újabb rendszerre, ami sehol máshol nem jó, csak Magyarországon, azt nem lehet. 
Korábban elkezdte sorolni, hogy voltak változások, van más is még?
Változott az is, amit kezdettől mondtunk. Az nonszensz, hogy valaki, mondjuk kimegy Debrecenből az egyik bevezetőn, majd megy rajta 400 métert és 10 kilométert számláznak ki. Ugye itt lesz a változás december 1-től, hiszen a 2 075 fizetős szakaszt 2 243-ra módosították. Ez lényegében egy gyors tűzoltás. Mi annak alapján tettünk javaslatot, amit a hozzánk érkezett panaszokból le tudtunk szűrni. A közel 200 változtatáshoz a javaslatok főleg az érdekképviseletektől érkeztek be a minisztériumhoz. 
Hogyan vált be az útdíjhitel? 
Az érdekképviseletek már tavaly februárban felvetették, hogy szükség lesz egy ilyen konstrukcióra. Hiszen a fuvarozó cégek 30-60-90 napra hitelezik meg előre a költségeket, mert körülbelül ennyi idő alatt fizetik ki  a megszolgált díjat. Be kell azonban vallani, hogy jelenleg valóban nincs akkora érdeklődés az e-útdíj hitelre, ráadásul nem azok, vagyis a kicsik és a közepes cégek jelentkeztek, akikre számítottunk. Mi 15 ezerre becsültük az igényt, ehhez képest ezer alatt van az igénylések száma, tehát lényeges eltérés van. Ráadásul a nagy járműparkkal rendelkező cégek jelentkeztek. A kicsik pedig távol maradtak, pedig ezt a hitelt nagyon kedvező feltételekkel lehet igénybe venni. 
Sokan megfogalmazták a rendszer indulása előtt, hogy fuvarozócégek mennek majd tönkre, mert a díjat már nem fogják tudni továbbterhelni, így elkezdenek veszteséget termelni. Valóban igazak azok a becslések, hogy körülbelül harmadával nőttek a fuvarozás költségei? 
Igen, ez nagyjából megfelel a valóságnak. Én korábban azt prognosztizáltam, hogy jelentős számú cég szűnik majd meg és részben megszűnik az önfoglalkoztatás is. Ez beigazolódni látszik, október végig több mint 1500 vállalkozás szűnt meg. Ez azt jelenti, hogy ennyi munkahellyel kevesebb van. Közvetetten pedig ennél is több embert érint. 
Önök korábban sokallották az útdíj mértékét. Hogy látják most a helyzetet? 
Valóban. Ráadásul a korábban tervezett számokkal, amelyek alacsonyabb tarifával számoltak, sem értettünk egyet. Ehhez képest drágább lett az útdíj. A legfrissebb adatok szerint 62 milliárd forint folyt be eddig be az útdíjból. Ez mindenképpen nagyon sok. A legutóbbi egyeztetésem elmondtuk, hogy a többletbevételt, vagy a szakmára kellene költeni, mondjuk díjcsökkentéssel, vagy a többletbevételből, de legalábbis annak egy részéből a sofőrképzést kellene finanszírozni. Olyan embereket kell ugyanis képezni, akik a sok tízmilliós gépekkel ezt a munkát el tudják végezni. Ráadásul, ha én kamionsofőr akarok lenni, az most nagyjából 700 ezer és egymillió forint közötti összegbe kerül. Ha meg egy pályáztatási rendszerben, tömegesen, egységes feltételek szerint képeznénk a sofőröket, ez az összeg 700 ezer forint alatt maradhat. Nagyon fontos, hogy a kiöregedő sofőröket elkezdjük pótolni. Vissza kellene adni végre a szakma becsületét.
			Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
			úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?
		
Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia
2025. november 4., Budapest
			Lassan fél éves lesz az útdíjrendszer, de még mindig vannak gyerekbetegségei. Hogy milyen problémákat tapasztalnak és miért kéri a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ), hogy büntessék meg a lógós sofőröket, azt Peredi Péter a szövetség főtitkára mondta el a Privátbankárnak.		
		
				
			LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!
Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és 
 magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá
		havonta már 1490 forintért.
		
		Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is,
		a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza. 
		Mi nap mint nap bizonyítani fogunk!
		Legyen Ön is előfizetőnk!
Friss
	- 
			Hszi Csin-ping még szorosabb kapcsolatot szeretne Oroszországgal 
			13 perce
 - 
			Vidéken alig épült idén új lakás az országban
			29 perce
 - 
			Fontos figyelmeztetés érkezett az autósoknak: sokba kerül, ha nem lépnek
			36 perce
 - 
			Hihetetlenül erős a forint, csaknem másfél éves csúcson van az árfolyam
			2 órája
 - 
			Választásokat tartanak ma New Yorkban és New Jersey-ben, Barack Obama és Elon Musk is beszállt a kampányba
			2 órája
 - 
			Az Amazon és az Open AI együttműködése csúcsközelbe repítette a Nasdaqot
			3 órája
 - 
			Nehéz helyzetbe kerülhet Orbán Viktor, ha betartja Donald Trump, amit mondott
			3 órája
 
Mfor.hu Top24
	- Mészáros Lőrinc és felesége szépen hizlalja közös cégét
 - Nagyot zuhant a magyar lakáspiac októberben
 - Már távozik is a Blikk vezetője – nem sokkal a felvásárlás után
 - A Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója került Demeter Szilárd posztjára
 - Orbán Viktor szerint az ukránok állnak a Tisza Párt adatszivárgása mögött
 - Listázásról beszélt Magyar Péter – itt vannak az új jelöltállítási időpontok
 - Iványi Gábor: „Számítottam rá, hogy még a választások előtt vádat fognak emelni”
 
                        KKV
                        Itt van Nagy Mártonék bejelentése, örülhetnek a magyar cégek
						
                        	
                        
                Privátbankár.hu | 2025. október 29. 09:41
													
                            Jelentős változtatásokat készít elő a kormány.
                                                    
                    
                        KKV
                        Aki kkv-nek dolgozik, felejtse el a fizetésemelést?
						
                        	
                        
                Privátbankár.hu | 2025. október 16. 14:40
													
                            A makrogazdasági mutatókhoz képest meglepően optimista a hazai kkv-k hangulata – olvasható ki a VOSZ Barométer felmérés friss, harmadik negyedévre vonatkozó számaiból. Beruházásokra viszont nem sokan készülnek, a cégek 85 százaléka még fizetésemelést sem tervez.
                                                    
                    
                        KKV
                        Indul a pénzeső – tarthatják a markukat a cégek
						
                        	
                        
                Privátbankár.hu | 2025. szeptember 1. 14:05
													
                            Szeptember elseje egy új pályázatot is hozott.
                                                    
                    
                        KKV
                        Ez jobb az Otthon Startnál? Akár 100 millió juthat a szemfüles cégeknek
						
                        	
                        
                Privátbankár.hu | 2025. augusztus 25. 17:10
													
                            Az ingatlanvásárlásra készülő vállalkozóknak jó figyelni.
                                                    
                    
                        KKV
                        Elárultak egy kellemes hírt a magyar cégeknek
						
                        	
                        
                Privátbankár.hu | 2025. július 30. 16:34
													
                            Egyszerűbb lett a feltételek teljesítése. 
                                                    
                    
                        KKV
                        Zuhog a pénzeső: még több magyar cégnek jut támogatás
						
                        	
                        
                Privátbankár.hu | 2025. július 7. 14:15
													
                            Már több mint 1300 cég örülhetett.
                                                    
                    
                        KKV
                        Még mindig lehet pályázni elektromos autó vásárlására
						
                        	
                        
                Privátbankár.hu | 2025. július 1. 09:55
													
                            Több, mint 6 ezer támogatási szerződést írtak alá eddig, a 30 milliárdos keretből 26,8 milliárd forintot ítéltek oda. 
                                                    
                    
                        KKV
                        Nagy Mártonék megnyitották a pénzesőt: a cégek sorban állnak
						
                        	
                        
                Privátbankár.hu | 2025. június 30. 16:17
													
                            Érkeznek a támogatások, tartják a markukat a cégek.
                                                    
                    
                        KKV
                        Megnyitották a pénzcsapot, jó hírt kaptak a cégek
						
                        	
                        
                Privátbankár.hu | 2025. május 22. 14:21
													
                            Megnyílt a lehetőség.
                                                    
                    
                        KKV
                        Itt egy lehetőség, ami még jól jöhet a magyar cégeknek
						
                        	
                        
                Privátbankár.hu | 2025. május 5. 15:32
													
                            Két új termék.
                                                    
                    Heti top
            - El se kell utaznia Orbán Viktornak Washingtonba, hogy találkozzon Trumppal? 2025. november 1. 11:33
 - Kilőtték az oroszok az ukrán Flamingókat 2025. október 31. 14:31
 - Zelenszkij megmondta, meddig nem fognak háborúzni 2025. október 28. 18:19
 - Kilőtte Oroszország Ukrajna egyik legnagyobb hőerőművét 2025. november 3. 11:01
 
Havi top
            - Így jár, aki kilép az Európai Unióból 2025. október 20. 06:42
 - Hétfőtől megint szembejöhet a valóság az Orbán-kormánnyal 2025. október 5. 09:04
 - Volodimir Zelenszkij megfosztotta Odessza polgármesterét ukrán állampolgárságától 2025. október 14. 19:31
 - Magyar Péter: ha áprilisig nem lesz béke, idehívjuk a békekonferenciát 2025. október 14. 12:13
 
Friss
                                        
                                                                            
                    Makro / Külgazdaság
					
                    	
                
                                                                            Vidéken alig épült idén új lakás az országban
Budapest után a legtöbb új lakást Siófokon adták át.
29 perce
											
                    Személyes pénzügyek
					
                    	
                
                                                                            
                                                                            
                        
Fontos figyelmeztetés érkezett az autósoknak: sokba kerül, ha nem lépnek
A kampány mintegy 750 ezer gépjárművet érint.
36 perce
											MBH Bank elemzés
        - 
                                            
                        Itt éri meg a legjobban lakásba fektetni az új hitellel2025. október 9. 12:05 - 
                                            
                        Soha rosszabb félévet – jó számokkal zárt az MBH Bank2025. augusztus 28. 16:11 - 
                                            
                        Év végén jöhet csak kamatcsökkentés2025. május 27. 17:01 - 
                                            
                        A fizetésünk több mint harmadát a kiskereskedelemben hagyjuk2025. május 13. 14:44 - 
                                            
                        Lassan újra mernek vásárolni a magyarok?2025. január 9. 13:18 - 
                                            
                        Visszaesett az építőipari termelés volumene 2024 augusztusában2024. október 16. 11:55 - 
                                            
                        Az MBH Bank jövőre a növekedés jelentős gyorsulását várja2024. október 15. 16:58 
Piac&Profit cikkei
		
	Turizmus Online cikkei
		- 
					Indul az elektronikus autópálya-díjfizetési rendszer a szomszédban
					07:49
 - 
					Különleges wellness-élmény a Balaton déli partján
					07:31
 - 
					Jamaica december közepére tervezi újraindítani a turizmust
					07:16
 - 
					TKI-index: a szakma képviselői bizonytalannak látják a turizmus jövőjét
					04:32
 - 
					Új szereplő a budapesti hotelpiacon: francia márka, magyar üzemeltetővel
					14:37
 
A vidék hírei
		- 
					Vádemelés Iványi Gábor és több ellenzéki politikus ellen hivatalos személy elleni erőszak miatt
					07:34
 - 
					A rendőrség még mindig keresi a Bükkben eltűnt Csetényiné Németh Éva Ilonát 
					18:03
 - 
					Teltházas horroréjszaka az Agria Moziban
					14:50
 - 
					Mégsem a Tisza-applikációban lehet szavazni a párt képviselőjelöltjeire – módosították a menetrendet
					11:52
 - 
					Országjárásra indul a 2RK – Egerbe is jönnek Vona Gáborék
					08:04
 
legolvasottabb
	- 
				Így jár, aki kilép az Európai Unióból 
				2025. október 20. 06:42
 - 
				Hétfőtől megint szembejöhet a valóság az Orbán-kormánnyal 
				2025. október 5. 09:04
 - 
				Volodimir Zelenszkij megfosztotta Odessza polgármesterét ukrán állampolgárságától 
				2025. október 14. 19:31
 - 
				Magyar Péter: ha áprilisig nem lesz béke, idehívjuk a békekonferenciát 
				2025. október 14. 12:13
 - 
				Ezt üzenték a horvátok a Molnak az Adria kőolajvezetékről 
				2025. október 9. 16:55
 
top 24
	- 
				Kilőtte Oroszország Ukrajna egyik legnagyobb hőerőművét 
				2025. november 3. 11:01
 - 
				Drágán meg fogjuk fizetni a 14. havi nyugdíjat 
				2025. november 3. 17:12
 - 
				Újabb figyelmeztetést kapott a kormány arról, hogy nem állnak jól a dolgok 
				2025. november 3. 09:00
 - 
				Nehéz helyzetbe kerülhet Orbán Viktor, ha betartja Donald Trump, amit mondott 
				2025. november 4. 05:44
 - 
				Nagyon rossz hírt kapott Kijev Washingtonból 
				2025. november 3. 10:26
 
            
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            
							Hszi Csin-ping kínai elnök kedden az Oroszországgal való kölcsönös befektetések növelésére és a gazdasági együttműködés elmélyítésére szólított fel.						

