A FUVOSZ már egy héttel azután, hogy elindult az útdíjrendszer, annak leállítását kérte, mondván jelentős eltérések vannak az tényleges úthasználat és a rendszer által elszámoltak között. 100 millió forintos kárról beszéltek. Mi a helyzet most? Változott azóta valami?
Mi már februárban, a bevezetés előtt kértük, hogy csak azután induljon el a rendszer, ha a próbaüzemen túl vagyunk. Ez ugye nem történt meg, és ezután kértük - a társ-érdekképviseletekkel együtt - július 8-án a rendszer felfüggesztését az addigi néhány napos tapasztalattal, ami katasztrofális volt. Akiket ugyanis érintett a rendszer, azok nagy bajban voltak. Miután a rendszer nem működött és működik ma sem tökéletesen, az egyetlen pozitívum, hogy akik eddig hibáztak - akár szándékosan, akár a rendszer hibája miatt -, az én ismereteim szerint nem büntették meg.
Ez egyfelől jó, hiszen én augusztusban azt kértem a minisztériumban, hogy tekintsünk el tőle, másfelől most az októberi egyeztetésen én is azt támogattam, hogy a jogkövető magatartást tanúsítóakra tekintettel szankcionáljanak. Azért most már mindenki felkészülhetett a „muszáj” végrehajtására. Ez nagyon fontos, hiszen, aki nem fizet útdíjat, az versenyelőnybe kerül azzal szemben, aki jogkövető magatartást tanúsít. Ma már elégséges mennyiségű és minőségű fedélzeti egység van, hogy ne kellejen a viszonylati jegyrendszert alkalmazni. Ugyanakkor a rendszer még mindig nagyon sok hibát vét.
Milyen hibákról van szó?
Olyan típusú hibák jelentkeznek még mindig, hogy ha például valaki végigmegy egy adott szakaszon egy nap akár tízszer is, van, hogy csak egyszer fizet érte, mert a rendszer nem érzékeli, hogy többször is használta ugyanazt az utat. Nem azért, mert nem akart érte fizetni. De ott van például a tengelyszám-állítás, ami a mai napig sem működik hivatalosan. Ez az állítás egy lényeges dolog, hiszen az erre alkalmas készülékek adottak, csak egy úgynevezett tesztüzemben használják őket, ami hol működik, hol nem, mert a rendszer nem mindig stabil.
Miért fontos a tengelyszám? Adott a tömeg, amit a fuvarlevéllel összevetve ellenőrizni is lehet, nem?
Az útdíjjal kapcsolatban, amikor elindult, az volt a kiindulópont, hogy a díjat nem tudják a tömeghez igazítani, hanem a jármű tengelyszáma lesz az ellenőrzés alapja. Az összes európai rendszer így számol, nincs ezzel gond. Csakhogy ugye egy vontató lehet kéttengelyes, vagy három. A pótkocsi pedig lehet egy-, két-, illetve háromtengelyes, Innentől kezdve pedig a rendszer azt mondja a szerelvényre, hogy az lehet 2, 3, valamint 4 vagy többtengelyes. Négy tengely felett a maximális díjat kell fizetni. Vagyis az állítási lehetőség azt befolyásolja, hogy mit fizetek. Ha például egy 2+1 tengelyes szerelvénnyel haladok, akkor nem a maximumot fizetem, ugye mert a tengelyek száma nem éri el a maximumot. Amikor egy 5 tengelyes szerelvénnyel megyek, akkor pedig értelemszerűen a maximumot fizetem. De mi történik, ha leakasztom a pótkocsit? Marad két tengely. Viszont, ha onnan, ahol vagyok nem tudom állítani a tengelyszámot, akkor visszafelé is az öt tengely után, vagyis a maximumot fizetem. Ilyenkor valahogy az interneten keresztül el kell érni a rendszert, miközben meg lehetne tenni ezt két gombnyomással is a fedélzeten. De, ahogy mondtam, nem stabil a rendszer.
Mennyit jelent ez számokban? Tudna mondani egy példát?
Mondjuk egy pótkocsis szerelvény, amelynek összesen 5 tengelye van és a környezetvédelmi besorolása a legfelső, vagyis a legjobb kategóriába tartozik, megtesz 100 kilométert egy gyorsforgalmi úton. Ezért neki 8 670 forintot kell fizetnie. Tegyük fel, hogy visszafelé pótkocsi nélkül megy, de a tengelyszámot nem tudja átállítani. Így szintén 8 670 forintot fizet, viszont, ha csak két tengely alapján számolnánk a díjat, az összeg 4 242 forint lenne. Vagyis egy ilyen úton bukik 4 428 forintot. Most képzelje el, hogy Borsodból kell elmennie Zalába, ami többszöröse a példában vett távolságnak. És ez csak egyetlen útra vonatkozik. El lehet gondolkodni azon is, hogy ez egy év alatt mekkora összegre nőhet. Ráadásul most a legjobb kondíciók alapján számoltuk. Egy régebbi és így környezetvédelmi szempontból korszerűtlenebb autónál eleve a díjak is magasabbak, így még nagyobb lehet a veszteség egy ilyen helyzetben.
Adja magát a kérdés. Mennyi fedélzeti egység van használatban?
Korábbi adatok szerint 30 ezer ügyfél 104 ezer gépjármű és 48 ezer OBU, amit beregisztráltak. A megszolgált díj OBU-n keresztüli része nem éri el az egésznek a 40 százalékát.
Vagyis nincs arányban a kettő. Akinek viszont nincs OBU-ja, vagyis fedélzeti egysége, annak kicsit körülményesebb, ugye?
Ha nincs fedélzeti egység, akkor marad a viszonylati jegy. Ezzel több gond is van. Az egyik, hogy amíg a sofőr megveszi, addig megy a sofőr munkaideje. Az elszámolási alapot még most is gyakran hibás útvonal kijelölés adja. A másik, hogy én az irodából intézem el, majd szólok a sofőrnek, hogy indulhat. De 5 autónál ez már bonyolult, tíz autónál pedig már egy plusz embert igényel. Van olyan nagy cég, amely több tucat embert alkalmaz csak arra, hogy az útdíjjal kapcsolatos adminisztrációt intézze 24 órán keresztül. Léteznek flottakövető szolgáltatások már évek óta. Csakhogy a speciális magyar rendszer nem kompatibilis ezekkel. Arra kényszeríteni a sok autóval rendelkező cégeket, hogy több tízezer forintot költsön autónként egy újabb rendszerre, ami sehol máshol nem jó, csak Magyarországon, azt nem lehet.
Korábban elkezdte sorolni, hogy voltak változások, van más is még?
Változott az is, amit kezdettől mondtunk. Az nonszensz, hogy valaki, mondjuk kimegy Debrecenből az egyik bevezetőn, majd megy rajta 400 métert és 10 kilométert számláznak ki. Ugye itt lesz a változás december 1-től, hiszen a 2 075 fizetős szakaszt 2 243-ra módosították. Ez lényegében egy gyors tűzoltás. Mi annak alapján tettünk javaslatot, amit a hozzánk érkezett panaszokból le tudtunk szűrni. A közel 200 változtatáshoz a javaslatok főleg az érdekképviseletektől érkeztek be a minisztériumhoz.
Hogyan vált be az útdíjhitel?
Az érdekképviseletek már tavaly februárban felvetették, hogy szükség lesz egy ilyen konstrukcióra. Hiszen a fuvarozó cégek 30-60-90 napra hitelezik meg előre a költségeket, mert körülbelül ennyi idő alatt fizetik ki a megszolgált díjat. Be kell azonban vallani, hogy jelenleg valóban nincs akkora érdeklődés az e-útdíj hitelre, ráadásul nem azok, vagyis a kicsik és a közepes cégek jelentkeztek, akikre számítottunk. Mi 15 ezerre becsültük az igényt, ehhez képest ezer alatt van az igénylések száma, tehát lényeges eltérés van. Ráadásul a nagy járműparkkal rendelkező cégek jelentkeztek. A kicsik pedig távol maradtak, pedig ezt a hitelt nagyon kedvező feltételekkel lehet igénybe venni.
Sokan megfogalmazták a rendszer indulása előtt, hogy fuvarozócégek mennek majd tönkre, mert a díjat már nem fogják tudni továbbterhelni, így elkezdenek veszteséget termelni. Valóban igazak azok a becslések, hogy körülbelül harmadával nőttek a fuvarozás költségei?
Igen, ez nagyjából megfelel a valóságnak. Én korábban azt prognosztizáltam, hogy jelentős számú cég szűnik majd meg és részben megszűnik az önfoglalkoztatás is. Ez beigazolódni látszik, október végig több mint 1500 vállalkozás szűnt meg. Ez azt jelenti, hogy ennyi munkahellyel kevesebb van. Közvetetten pedig ennél is több embert érint.
Önök korábban sokallották az útdíj mértékét. Hogy látják most a helyzetet?
Valóban. Ráadásul a korábban tervezett számokkal, amelyek alacsonyabb tarifával számoltak, sem értettünk egyet. Ehhez képest drágább lett az útdíj. A legfrissebb adatok szerint 62 milliárd forint folyt be eddig be az útdíjból. Ez mindenképpen nagyon sok. A legutóbbi egyeztetésem elmondtuk, hogy a többletbevételt, vagy a szakmára kellene költeni, mondjuk díjcsökkentéssel, vagy a többletbevételből, de legalábbis annak egy részéből a sofőrképzést kellene finanszírozni. Olyan embereket kell ugyanis képezni, akik a sok tízmilliós gépekkel ezt a munkát el tudják végezni. Ráadásul, ha én kamionsofőr akarok lenni, az most nagyjából 700 ezer és egymillió forint közötti összegbe kerül. Ha meg egy pályáztatási rendszerben, tömegesen, egységes feltételek szerint képeznénk a sofőröket, ez az összeg 700 ezer forint alatt maradhat. Nagyon fontos, hogy a kiöregedő sofőröket elkezdjük pótolni. Vissza kellene adni végre a szakma becsületét.
Lassan fél éves lesz az útdíjrendszer, de még mindig vannak gyerekbetegségei. Hogy milyen problémákat tapasztalnak és miért kéri a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ), hogy büntessék meg a lógós sofőröket, azt Peredi Péter a szövetség főtitkára mondta el a Privátbankárnak.
LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!
Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá
havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is,
a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk!
Legyen Ön is előfizetőnk!
Friss
-
Orbán Viktor így fogadta Montenegró miniszterelnökét
körülbelül 1 órája
-
Kedden nem volt büszke a forint – nem menetelt
2 órája
-
Elfogadta a szenátus Trump adó- és költségvetési csomagját
2 órája
-
ÁKK: az egész évre tervezett forrásbevonás nettó 96 százaléka teljesült
3 órája
-
Továbbra is jönnek uniós pénzek Magyarországra – Orbán Viktor visszavonulót fújt
3 órája
-
A bizonytalan hangulatban megcsúszott a BUX
4 órája
-
A kínai büntetővám a hazai húsfogyasztókat is sújthatja
4 órája
Mfor.hu Top24
- Orbán Viktor hallgatott az idők szavára – meggondolta magát
- Milák Kristóf cége bombaévet zárt
- Megváltoznak a gáz- és áramszámlák
- Indul az árkorlátozás a patikákban
- Méretes pakkot kaptunk: nagyot változott a magyarok élete
- Orbán Viktor büntetést ígért a Pride résztvevőinek
- Súlyos állapotba kerülhetett a magyar börtönben éhségsztrájkoló német aktivista
KKV
Még mindig lehet pályázni elektromos autó vásárlására
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 09:55
Több, mint 6 ezer támogatási szerződést írtak alá eddig, a 30 milliárdos keretből 26,8 milliárd forintot ítéltek oda.
KKV
Nagy Mártonék megnyitották a pénzesőt: a cégek sorban állnak
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 16:17
Érkeznek a támogatások, tartják a markukat a cégek.
KKV
Megnyitották a pénzcsapot, jó hírt kaptak a cégek
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 14:21
Megnyílt a lehetőség.
KKV
Itt egy lehetőség, ami még jól jöhet a magyar cégeknek
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 15:32
Két új termék.
KKV
Aggasztó számokat találtunk: bajban vannak a magyar cégek
Kollár Dóra | 2025. április 30. 05:59
A kiberbűnözés alapvetően a modern kor jelensége, a dübörgő digitalizáció miatt minden eddiginél többen lesnek a gyanútlan felhasználókra az interneten. A támadók azonban nemcsak a magánszemélyeket, hanem a cégeket is támadják.
KKV
Megnyílt út a magyar cégek előtt: könnyebben elérhetők az uniós hitelek
Privátbankár.hu | 2025. április 14. 17:04
Tovább egyszerűsödött az uniós források elérése a vállalkozások számára, egyre többen használják ki a lehetőséget.
KKV
Milliókat is megspórolhat, aki jókor észbe kap
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 10:08
A Széchenyi Kártya Program államilag támogatott beruházási hiteleinek kamata február 17-től további fél százalékponttal csökkent, így ezek már 3 százalékos kamatozással elérhetőek. Ennek köszönhetően egy százmillió forintos beruházási kölcsön hitelterhe több millió forinttal csökkenhet.
KKV
Pénzeső vár a kkv-kra
Privátbankár.hu | 2024. december 4. 16:49
A hazai kkv-k eddigi legszélesebb köre juthat tőkefinanszírozáshoz a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével.
KKV
Már néhány perc alatt megtudhatja, vállalkozása megfelel-e a pályázati feltételeknek
Natív tartalom | 2024. november 13. 11:21
A pályázási folyamatot megkönnyítő, új digitális előszűrő szolgáltatás érhető el októbertől az MBH Csoport mikro-, kis- és középvállalatoknak szóló BUPA platformján. A cégek azonban nemcsak a pályázatokhoz, hanem teljes életútjuk során asszisztenciát kaphatnak a digitális felületen.
KKV
Hogyan lett kis garázscégből milliárdos vállalkozás?
Privátbankár.hu | 2023. december 19. 11:41
Állócsillagok és újhullámos trónkövetelők.
Heti top
- Még jobban verejtékezni fog, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró 2025. június 30. 07:23
- Furcsa üzenetet küldtek Putyinnak – Orbán Viktor neve is előkerült 2025. június 28. 12:24
- Nagy bejelentést tett a Magyar Telekom 2025. június 26. 14:41
- Trump és a hírszerzés most nagy pofont kapott 2025. június 26. 09:36
Havi top
- Megrogyott a forint, méregdrága egy euró 2025. június 17. 07:21
- Ausztria megkapta azt a pofont, amit Magyarország nem 2025. június 7. 08:58
- Alig hihető, hogy ennyibe kerül egy euró 2025. június 2. 07:45
- Izrael kiengedte a szellemet a palackból – Irán atomhatalommá válhat 2025. június 15. 10:03
A privátbankár ajánlja
Friss
Nemzetközi
Orbán Viktor így fogadta Montenegró miniszterelnökét
Két egyezményt írt alá Milojko Spajiccsal.
körülbelül 1 órája
Részvény / Deviza / Áru
Kedden nem volt büszke a forint – nem menetelt
A kedd gyenge napja volt a forintnak.
2 órája
MBH Bank elemzés
-
Év végén jöhet csak kamatcsökkentés2025. május 27. 17:01
-
A fizetésünk több mint harmadát a kiskereskedelemben hagyjuk2025. május 13. 14:44
-
Lassan újra mernek vásárolni a magyarok?2025. január 9. 13:18
-
Visszaesett az építőipari termelés volumene 2024 augusztusában2024. október 16. 11:55
-
Az MBH Bank jövőre a növekedés jelentős gyorsulását várja2024. október 15. 16:58
-
MBH Bank: év végére 4,5 százalékra is nőhet a pénzromlás üteme2024. szeptember 10. 13:59
-
MBH Bank: Kellemetlen meglepetés a júliusi pénzromlási adat2024. augusztus 8. 10:42
Piac&Profit cikkei
Turizmus Online cikkei
A vidék hírei
-
Vita a Pride-on elhangzott Quimby-dal körül – megszólalt a Csík zenekar énekesnője és a Quimby is
20:15
-
Július 1-jétől új díjszabás az egri helyi közlekedésben
15:24
-
Ismét súlyos baleset az M3-ason
13:31
-
Ma van Semmelweis-nap – zárva tartanak a legtöbb gyógyszertárak és rendelők
08:58
-
Börtön is járhat kriptokereskedelemért – krízishelyzet a magyar piacon
08:17
legolvasottabb
-
Megrogyott a forint, méregdrága egy euró
2025. június 17. 07:21
-
Ausztria megkapta azt a pofont, amit Magyarország nem
2025. június 7. 08:58
-
Alig hihető, hogy ennyibe kerül egy euró
2025. június 2. 07:45
-
Izrael kiengedte a szellemet a palackból – Irán atomhatalommá válhat
2025. június 15. 10:03
-
Vészjósló üzenetet küldött Irán a nagyhatalmaknak
2025. június 14. 11:47
top 24
-
Továbbra is jönnek uniós pénzek Magyarországra – Orbán Viktor visszavonulót fújt
2025. július 1. 18:08
-
Zelenszkij: Németország vegye rá Magyarországot, hogy engedjen az Oroszország elleni szankciók ügyében
2025. július 1. 16:19
-
Orbán Viktor a NATO-val „tüdőn lövetné” a magyar gazdaságot
2025. július 1. 06:21
-
Megkapta a szükséges többséget Budapest második féléves költségvetése
2025. június 30. 21:58
-
A Magyarországon éhségsztrájkoló német aktivistát börtönkórházba szállíthatják
2025. július 1. 07:31
