A FUVOSZ már egy héttel azután, hogy elindult az útdíjrendszer, annak leállítását kérte, mondván jelentős eltérések vannak az tényleges úthasználat és a rendszer által elszámoltak között. 100 millió forintos kárról beszéltek. Mi a helyzet most? Változott azóta valami?
Mi már februárban, a bevezetés előtt kértük, hogy csak azután induljon el a rendszer, ha a próbaüzemen túl vagyunk. Ez ugye nem történt meg, és ezután kértük - a társ-érdekképviseletekkel együtt - július 8-án a rendszer felfüggesztését az addigi néhány napos tapasztalattal, ami katasztrofális volt. Akiket ugyanis érintett a rendszer, azok nagy bajban voltak. Miután a rendszer nem működött és működik ma sem tökéletesen, az egyetlen pozitívum, hogy akik eddig hibáztak - akár szándékosan, akár a rendszer hibája miatt -, az én ismereteim szerint nem büntették meg.
Ez egyfelől jó, hiszen én augusztusban azt kértem a minisztériumban, hogy tekintsünk el tőle, másfelől most az októberi egyeztetésen én is azt támogattam, hogy a jogkövető magatartást tanúsítóakra tekintettel szankcionáljanak. Azért most már mindenki felkészülhetett a „muszáj” végrehajtására. Ez nagyon fontos, hiszen, aki nem fizet útdíjat, az versenyelőnybe kerül azzal szemben, aki jogkövető magatartást tanúsít. Ma már elégséges mennyiségű és minőségű fedélzeti egység van, hogy ne kellejen a viszonylati jegyrendszert alkalmazni. Ugyanakkor a rendszer még mindig nagyon sok hibát vét.
Milyen hibákról van szó?
Olyan típusú hibák jelentkeznek még mindig, hogy ha például valaki végigmegy egy adott szakaszon egy nap akár tízszer is, van, hogy csak egyszer fizet érte, mert a rendszer nem érzékeli, hogy többször is használta ugyanazt az utat. Nem azért, mert nem akart érte fizetni. De ott van például a tengelyszám-állítás, ami a mai napig sem működik hivatalosan. Ez az állítás egy lényeges dolog, hiszen az erre alkalmas készülékek adottak, csak egy úgynevezett tesztüzemben használják őket, ami hol működik, hol nem, mert a rendszer nem mindig stabil.
Miért fontos a tengelyszám? Adott a tömeg, amit a fuvarlevéllel összevetve ellenőrizni is lehet, nem?
Az útdíjjal kapcsolatban, amikor elindult, az volt a kiindulópont, hogy a díjat nem tudják a tömeghez igazítani, hanem a jármű tengelyszáma lesz az ellenőrzés alapja. Az összes európai rendszer így számol, nincs ezzel gond. Csakhogy ugye egy vontató lehet kéttengelyes, vagy három. A pótkocsi pedig lehet egy-, két-, illetve háromtengelyes, Innentől kezdve pedig a rendszer azt mondja a szerelvényre, hogy az lehet 2, 3, valamint 4 vagy többtengelyes. Négy tengely felett a maximális díjat kell fizetni. Vagyis az állítási lehetőség azt befolyásolja, hogy mit fizetek. Ha például egy 2+1 tengelyes szerelvénnyel haladok, akkor nem a maximumot fizetem, ugye mert a tengelyek száma nem éri el a maximumot. Amikor egy 5 tengelyes szerelvénnyel megyek, akkor pedig értelemszerűen a maximumot fizetem. De mi történik, ha leakasztom a pótkocsit? Marad két tengely. Viszont, ha onnan, ahol vagyok nem tudom állítani a tengelyszámot, akkor visszafelé is az öt tengely után, vagyis a maximumot fizetem. Ilyenkor valahogy az interneten keresztül el kell érni a rendszert, miközben meg lehetne tenni ezt két gombnyomással is a fedélzeten. De, ahogy mondtam, nem stabil a rendszer.
Mennyit jelent ez számokban? Tudna mondani egy példát?
Mondjuk egy pótkocsis szerelvény, amelynek összesen 5 tengelye van és a környezetvédelmi besorolása a legfelső, vagyis a legjobb kategóriába tartozik, megtesz 100 kilométert egy gyorsforgalmi úton. Ezért neki 8 670 forintot kell fizetnie. Tegyük fel, hogy visszafelé pótkocsi nélkül megy, de a tengelyszámot nem tudja átállítani. Így szintén 8 670 forintot fizet, viszont, ha csak két tengely alapján számolnánk a díjat, az összeg 4 242 forint lenne. Vagyis egy ilyen úton bukik 4 428 forintot. Most képzelje el, hogy Borsodból kell elmennie Zalába, ami többszöröse a példában vett távolságnak. És ez csak egyetlen útra vonatkozik. El lehet gondolkodni azon is, hogy ez egy év alatt mekkora összegre nőhet. Ráadásul most a legjobb kondíciók alapján számoltuk. Egy régebbi és így környezetvédelmi szempontból korszerűtlenebb autónál eleve a díjak is magasabbak, így még nagyobb lehet a veszteség egy ilyen helyzetben.
Adja magát a kérdés. Mennyi fedélzeti egység van használatban?
Korábbi adatok szerint 30 ezer ügyfél 104 ezer gépjármű és 48 ezer OBU, amit beregisztráltak. A megszolgált díj OBU-n keresztüli része nem éri el az egésznek a 40 százalékát.
Vagyis nincs arányban a kettő. Akinek viszont nincs OBU-ja, vagyis fedélzeti egysége, annak kicsit körülményesebb, ugye?
Ha nincs fedélzeti egység, akkor marad a viszonylati jegy. Ezzel több gond is van. Az egyik, hogy amíg a sofőr megveszi, addig megy a sofőr munkaideje. Az elszámolási alapot még most is gyakran hibás útvonal kijelölés adja. A másik, hogy én az irodából intézem el, majd szólok a sofőrnek, hogy indulhat. De 5 autónál ez már bonyolult, tíz autónál pedig már egy plusz embert igényel. Van olyan nagy cég, amely több tucat embert alkalmaz csak arra, hogy az útdíjjal kapcsolatos adminisztrációt intézze 24 órán keresztül. Léteznek flottakövető szolgáltatások már évek óta. Csakhogy a speciális magyar rendszer nem kompatibilis ezekkel. Arra kényszeríteni a sok autóval rendelkező cégeket, hogy több tízezer forintot költsön autónként egy újabb rendszerre, ami sehol máshol nem jó, csak Magyarországon, azt nem lehet.
Korábban elkezdte sorolni, hogy voltak változások, van más is még?
Változott az is, amit kezdettől mondtunk. Az nonszensz, hogy valaki, mondjuk kimegy Debrecenből az egyik bevezetőn, majd megy rajta 400 métert és 10 kilométert számláznak ki. Ugye itt lesz a változás december 1-től, hiszen a 2 075 fizetős szakaszt 2 243-ra módosították. Ez lényegében egy gyors tűzoltás. Mi annak alapján tettünk javaslatot, amit a hozzánk érkezett panaszokból le tudtunk szűrni. A közel 200 változtatáshoz a javaslatok főleg az érdekképviseletektől érkeztek be a minisztériumhoz.
Hogyan vált be az útdíjhitel?
Az érdekképviseletek már tavaly februárban felvetették, hogy szükség lesz egy ilyen konstrukcióra. Hiszen a fuvarozó cégek 30-60-90 napra hitelezik meg előre a költségeket, mert körülbelül ennyi idő alatt fizetik ki a megszolgált díjat. Be kell azonban vallani, hogy jelenleg valóban nincs akkora érdeklődés az e-útdíj hitelre, ráadásul nem azok, vagyis a kicsik és a közepes cégek jelentkeztek, akikre számítottunk. Mi 15 ezerre becsültük az igényt, ehhez képest ezer alatt van az igénylések száma, tehát lényeges eltérés van. Ráadásul a nagy járműparkkal rendelkező cégek jelentkeztek. A kicsik pedig távol maradtak, pedig ezt a hitelt nagyon kedvező feltételekkel lehet igénybe venni.
Sokan megfogalmazták a rendszer indulása előtt, hogy fuvarozócégek mennek majd tönkre, mert a díjat már nem fogják tudni továbbterhelni, így elkezdenek veszteséget termelni. Valóban igazak azok a becslések, hogy körülbelül harmadával nőttek a fuvarozás költségei?
Igen, ez nagyjából megfelel a valóságnak. Én korábban azt prognosztizáltam, hogy jelentős számú cég szűnik majd meg és részben megszűnik az önfoglalkoztatás is. Ez beigazolódni látszik, október végig több mint 1500 vállalkozás szűnt meg. Ez azt jelenti, hogy ennyi munkahellyel kevesebb van. Közvetetten pedig ennél is több embert érint.
Önök korábban sokallották az útdíj mértékét. Hogy látják most a helyzetet?
Valóban. Ráadásul a korábban tervezett számokkal, amelyek alacsonyabb tarifával számoltak, sem értettünk egyet. Ehhez képest drágább lett az útdíj. A legfrissebb adatok szerint 62 milliárd forint folyt be eddig be az útdíjból. Ez mindenképpen nagyon sok. A legutóbbi egyeztetésem elmondtuk, hogy a többletbevételt, vagy a szakmára kellene költeni, mondjuk díjcsökkentéssel, vagy a többletbevételből, de legalábbis annak egy részéből a sofőrképzést kellene finanszírozni. Olyan embereket kell ugyanis képezni, akik a sok tízmilliós gépekkel ezt a munkát el tudják végezni. Ráadásul, ha én kamionsofőr akarok lenni, az most nagyjából 700 ezer és egymillió forint közötti összegbe kerül. Ha meg egy pályáztatási rendszerben, tömegesen, egységes feltételek szerint képeznénk a sofőröket, ez az összeg 700 ezer forint alatt maradhat. Nagyon fontos, hogy a kiöregedő sofőröket elkezdjük pótolni. Vissza kellene adni végre a szakma becsületét.
Lassan fél éves lesz az útdíjrendszer, de még mindig vannak gyerekbetegségei. Hogy milyen problémákat tapasztalnak és miért kéri a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ), hogy büntessék meg a lógós sofőröket, azt Peredi Péter a szövetség főtitkára mondta el a Privátbankárnak.
A rovat támogatója:


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!
Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá
havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is,
a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk!
Legyen Ön is előfizetőnk!
Friss
-
A belarusz ellenzék vezetője nem áll meg
3 órája
-
Leporolta magát, és felkelt a forint
3 órája
-
Putyinon a világ szeme – sorsdöntő napok jönnek az ukrajnai háborúban
4 órája
-
Megint boldog napja lehetett az OTP részvényeseinek
4 órája
-
Tényleg bevezethetik a sorkatonaságot Magyarország szomszédjában
4 órája
-
Orbán Viktor balkáni barátja kirúgná az EU-s békefenntartókat
5 órája
-
Zelenszkij is megszólalt: tényleg baj van Kurszkban?
5 órája
Mfor.hu Top24
- Ettől még aligha csökkent árat a Lidl, a Spar vagy a Tesco – piaci vélemények az újabb hatósági beavatkozásról
- Mészáros Lőrincék nekiesnek az autópályáknak
- A kormány örökké fenntarthatja a háborús veszélyhelyzetet?
- Varga Mihály olyat tett, amit korábban még sosem
- Hiába ígérget Orbán Viktor – még mindig Magyar Péter dörzsölheti a tenyerét
- Magyar Péter szerint a Fidesz teljesen hülyének néz mindenkit
- Megjelent a rendelet: a boltok többségére nem vonatkozik az árrésstop
KKV
Pénzeső vár a kkv-kra
Privátbankár.hu | 2024. december 4. 16:49
A hazai kkv-k eddigi legszélesebb köre juthat tőkefinanszírozáshoz a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével.
KKV
Már néhány perc alatt megtudhatja, vállalkozása megfelel-e a pályázati feltételeknek
Natív tartalom | 2024. november 13. 11:21
A pályázási folyamatot megkönnyítő, új digitális előszűrő szolgáltatás érhető el októbertől az MBH Csoport mikro-, kis- és középvállalatoknak szóló BUPA platformján. A cégek azonban nemcsak a pályázatokhoz, hanem teljes életútjuk során asszisztenciát kaphatnak a digitális felületen.
KKV
Hogyan lett kis garázscégből milliárdos vállalkozás?
Privátbankár.hu | 2023. december 19. 11:41
Állócsillagok és újhullámos trónkövetelők.
KKV
Itt a Cégépítők társasjáték: most eldől, ki kaszál az üzleti évben!
Natív tartalom | 2023. december 4. 10:26
Piaci rést betöltő társasjáték jelent meg október 25-én: a Cégépítők társasjáték megszületéséről és játékmenetéről Egerszegi Krisztiánnal, a MiniCRM tulajdonosával, a Cégépítők alapítójával beszélgettünk.
KKV
Széchenyi Kártya Program: megduplázták a hitelkereteket
Privátbankár.hu | 2023. augusztus 1. 11:18
Sokkal nagyobb hitelkeretet kapnak a kkv-k a Széchenyi Kártya Program keretében. A kamat a futamidő végéig 5 százalék.
KKV
Kezdj újult erővel a nyári szabadság után!
Márkázott tartalom | 2023. június 27. 11:32
Ha még most vagy csak a hosszabb lélegzetvételű nyaralás előtt, akkor minden bizonnyal minden munkával kapcsolatos témától a falnak mennél. Teljesen érthető módon érzed azt, hogy telítődtél, hiszen már javában az év második felében járunk, és a megfeszített munkatempóból még nem is igazán tudtál alább engedni.
KKV
Vigye sikerre vállalkozását, alkalmazzon business mentort!
Natív tartalom | 2023. június 8. 10:01
A business mentor nem varázsló, ám mégis rendkívül fontos szerepet játszhat több, a hazai kkv-szektort rendkívüli mértékben érintő konfliktushelyzet kezelésében. Közreműködésével a vállalatok tulajdonosai és vezetői olyan külső támogatást kaphatnak, amely segíti őket a tudatosabb vállalatvezetésben és előmozdítja üzleti és személyes fejlődésüket. A Budapesti Gazdasági Egyetem rendhagyó szakirányú továbbképzéséről annak vezetőjével és egyik hallgatójával beszélgettünk.
KKV
A K&H szerint az uniós pályázatok körüli zűrzavar nem ártott
Privátbankár.hu | 2023. május 24. 14:14
Az uniós pályázatok körüli bizonytalanság csak kismértékben vetette vissza a cégek bizakodását, mintegy felük továbbra is reálisnak tartja, hogy ilyen forráshoz juthat - közölte a K&H magyarországi mikro, kis- és középvállalkozások (kkv) bizalmi indexe első negyedévi eredménye alapján.
KKV
Megnyitják a pénzcsapot a magyar cégeknek: milliárdokat érő bejelentést tett egy bank
Privátbankár.hu | 2023. május 10. 17:14
Jelentős beruházási hitelkeretről állapodott meg az UniCredit.
KKV
Jó szakemberből gyenge vállalkozó lesz? – interjú
Natív tartalom | 2023. április 4. 12:02
Egerszegi Krisztián Jövőkép című könyvének megjelenése kapcsán készült interjúnk második részében beszélgetünk a vállalkozók 90 százalékáról, a magukat halálra hajszoló emberekről, és arról is, mit tanácsol a bölcs varázsló a gonosz sárkány legyőzéséhez.
Heti top
- Kiszavaznák Magyarországot az EU-ból? A lengyelek szerint érdemes lenne megpróbálni 2025. március 9. 13:42
- Velős választ adtak Orbán Viktornak a kereskedők az árrésstop ügyében 2025. március 11. 17:53
- Most már tényleg aggódnak a svédek: „kézzelfogható a kockázat” 2025. március 11. 12:18
- Özönlenek ki a magyarok Ausztriába dolgozni, közel a csúcs 2025. március 11. 05:42
Havi top
- Orbán Viktor bonthatja a pezsgőt, megkezdődtek a kirúgások 2025. február 24. 10:16
- Itt a német végeredmény: néhány ezer szavazaton múlt a még nagyobb felfordulás 2025. február 24. 06:36
- Orbán Viktor közbelép – Magyarország kiütötte az EU ajánlatát 2025. február 11. 14:28
- Harciasan reagált a Kreml az európai vezetők tervére 2025. március 3. 12:14
A privátbankár ajánlja
- Az orosz árnyékflottát az európai profitéhség is építi 2025. február 6. 19:11
- London és Peking döbbenetes ugrást tesz az ipari forradalom terén 2025. január 21. 09:32
- Európa beteg embere lett Franciaország 2025. január 15. 09:29
- Gáz van Argentínában, erre támaszkodhat a „láncfűrészes” elnök 2025. január 29. 19:19
Friss
Részvény / Deviza / Áru
Leporolta magát, és felkelt a forint
A rossz kezdés után feltápászkodott a forint.
3 órája
Nemzetközi
Zelenszkij is megszólalt: tényleg baj van Kurszkban?
Az ukrán elnök szavai is erre utalnak.
5 órája
MBH Bank elemzés
-
Lassan újra mernek vásárolni a magyarok?2025. január 9. 13:18
-
Visszaesett az építőipari termelés volumene 2024 augusztusában2024. október 16. 11:55
-
Az MBH Bank jövőre a növekedés jelentős gyorsulását várja2024. október 15. 16:58
-
MBH Bank: év végére 4,5 százalékra is nőhet a pénzromlás üteme2024. szeptember 10. 13:59
-
MBH Bank: Kellemetlen meglepetés a júliusi pénzromlási adat2024. augusztus 8. 10:42
-
A biztató munkaerőpiaci adatok mellett inflációs veszélyre figyelmeztet az MBH Bank2024. június 28. 10:16
-
Innentől kezdve kivárnak Matolcsy Györgyék2024. június 18. 19:27
Piac&Profit cikkei
Turizmus Online cikkei
A vidék hírei
legolvasottabb
-
Orbán Viktor bonthatja a pezsgőt, megkezdődtek a kirúgások
2025. február 24. 10:16
-
Itt a német végeredmény: néhány ezer szavazaton múlt a még nagyobb felfordulás
2025. február 24. 06:36
-
Orbán Viktor közbelép – Magyarország kiütötte az EU ajánlatát
2025. február 11. 14:28
-
Harciasan reagált a Kreml az európai vezetők tervére
2025. március 3. 12:14
-
Orbán Viktor szövetségese mégsem jut hatalomra? Összeomlottak a koalíciós tárgyalások Ausztriában
2025. február 12. 16:20
top 24
-
Éjszaka nyújtotta be a Fidesz-frakció az Alaptörvény 15. módosítását
2025. március 12. 06:27
-
Donald Trump kiszabadította a démonokat
2025. március 12. 09:31
-
Fordulat a harcokban: pénteken már nem lesz egyetlen ukrán sem Kurszkban?
2025. március 12. 14:12
-
Putyin rakétái záporesőként hullottak Ukrajnára
2025. március 12. 10:57
-
Zelenszkij is megszólalt: tényleg baj van Kurszkban?
2025. március 12. 17:19
