Román és spanyol cégek konzorciuma fejezheti be az észak-erdélyi autópályának a magyar-román államhatár közelében levő Borstól Berettyószéplakig (Suplacul de Barcau) terjedő szakaszát – írta az MTI a romániai Országos Útügyi és Autópálya-társaságra hivatkozva.
Eszerint a 60 kilométeres pályaszakasz befejezésére kiírt versenytárgyalás győzteseként a spanyol Corsan SA és Corviam Construccion SA, valamint a román Consinit SRL, Road Consulting & Design Solution SRL és a Via Design SRL társaságok konzorciumát hirdette ki a román hatóság.
A konzorciumnak azokat a munkálatokat kell befejeznie, amelyeket az amerikai Bechtel társaság kezdett el, és végzett el mintegy felerészben.
Az építőnek 24 hónap alatt kell elvégeznie a tervezési és építési munkákat, és az átadás után 30 hónapra kell garanciát vállalnia. A konzorcium áfa nélkül 701 millió lejes (49 milliárd forint) ajánlatot tett. Amint Ioan Rus szállításügyi miniszter korábban közölte, a pályaszakasz építését Románia saját forrásokból finanszírozza.
A Brassó és Bors között tervezett 415 kilométer hosszú észak-erdélyi autópálya megépítésére 2003-ban írt alá megállapodást a román kormány az amerikai Bechtel társasággal, de miután csak 52 kilométer épült meg Gyalu (Gilau) és Aranyosgyéres között, a felek közös megegyezéssel felbontották a szerződést, a román hatóságok pedig újabb versenytárgyalásokat írtak ki több szakaszra.
Mindeközben Magyarországon
Idehaza az elmúlt hetek legnagyobb autópálya-építési botrányát az M4-es jelentette.
Múlt héten Lázár János és Seszták Miklós leállította a Fegyvernek és Abony közti szakasz építését, arra hivatkozva, hogy az Európai Bizottság gyanúja szerint a kivitelező cégek kartelleztek, és ez ellentétes az uniós joggal.
A NIF fotóján az M4-es új Tisza-hídjának építése |
Aztán két kartellezéssel meggyanúsított cég is megszólalt az ügyben: a Közgép szerint szabályszerűen lefolytatott közbeszerzésen nyerték el az M4-es autópálya egy szakaszának építésére kiírt munkát; a Strabag is azt közölte, hogy szerződésük érvényessége és jogszerűsége megkérdőjelezhetetlen.
Aztán az EU válaszából kiderült, valójában nem torpedózták meg az M4-es autópálya tendereztetését, ez egyértelműen kiderült az illetékese válaszából.
A hétvégén a Népszabadság pedig azt írta, az EU csak ürügy volt, valójában a Simicska Lajos érdekeltségi körébe tartozó Közgépet akarják eltávolítani az M4-es autópálya építéséből. Állítólag már kész a szerződést bontó levél Lázár Jánoséknál.
Négy milliárd forint egy kilométer? Nincs ezzel semmi baj!
A lap szerint néhány hónapja még minden rendben volt, "a hazai mélyépítőipar öt meghatározó cégének, köztük a Közgép Zrt.-nek munkát adó, három szakaszban megvalósuló beruházás négymilliárd forintos kilométerenkénti átlagárait maga a kormány védte meg. Nem is légből kapott érvekkel, köztük azzal, hogy az új autópálya árában két nagy és több kisebb híd megépítésének költsége is benne van."