Román és spanyol cégek konzorciuma fejezheti be az észak-erdélyi autópályának a magyar-román államhatár közelében levő Borstól Berettyószéplakig (Suplacul de Barcau) terjedő szakaszát – írta az MTI a romániai Országos Útügyi és Autópálya-társaságra hivatkozva.
Eszerint a 60 kilométeres pályaszakasz befejezésére kiírt versenytárgyalás győzteseként a spanyol Corsan SA és Corviam Construccion SA, valamint a román Consinit SRL, Road Consulting & Design Solution SRL és a Via Design SRL társaságok konzorciumát hirdette ki a román hatóság.
A konzorciumnak azokat a munkálatokat kell befejeznie, amelyeket az amerikai Bechtel társaság kezdett el, és végzett el mintegy felerészben.
Az építőnek 24 hónap alatt kell elvégeznie a tervezési és építési munkákat, és az átadás után 30 hónapra kell garanciát vállalnia. A konzorcium áfa nélkül 701 millió lejes (49 milliárd forint) ajánlatot tett. Amint Ioan Rus szállításügyi miniszter korábban közölte, a pályaszakasz építését Románia saját forrásokból finanszírozza.
A Brassó és Bors között tervezett 415 kilométer hosszú észak-erdélyi autópálya megépítésére 2003-ban írt alá megállapodást a román kormány az amerikai Bechtel társasággal, de miután csak 52 kilométer épült meg Gyalu (Gilau) és Aranyosgyéres között, a felek közös megegyezéssel felbontották a szerződést, a román hatóságok pedig újabb versenytárgyalásokat írtak ki több szakaszra.
Mindeközben Magyarországon
Idehaza az elmúlt hetek legnagyobb autópálya-építési botrányát az M4-es jelentette.
Múlt héten Lázár János és Seszták Miklós leállította a Fegyvernek és Abony közti szakasz építését, arra hivatkozva, hogy az Európai Bizottság gyanúja szerint a kivitelező cégek kartelleztek, és ez ellentétes az uniós joggal.
|
| A NIF fotóján az M4-es új Tisza-hídjának építése |
Aztán két kartellezéssel meggyanúsított cég is megszólalt az ügyben: a Közgép szerint szabályszerűen lefolytatott közbeszerzésen nyerték el az M4-es autópálya egy szakaszának építésére kiírt munkát; a Strabag is azt közölte, hogy szerződésük érvényessége és jogszerűsége megkérdőjelezhetetlen.
Aztán az EU válaszából kiderült, valójában nem torpedózták meg az M4-es autópálya tendereztetését, ez egyértelműen kiderült az illetékese válaszából.
A hétvégén a Népszabadság pedig azt írta, az EU csak ürügy volt, valójában a Simicska Lajos érdekeltségi körébe tartozó Közgépet akarják eltávolítani az M4-es autópálya építéséből. Állítólag már kész a szerződést bontó levél Lázár Jánoséknál.
Négy milliárd forint egy kilométer? Nincs ezzel semmi baj!
A lap szerint néhány hónapja még minden rendben volt, "a hazai mélyépítőipar öt meghatározó cégének, köztük a Közgép Zrt.-nek munkát adó, három szakaszban megvalósuló beruházás négymilliárd forintos kilométerenkénti átlagárait maga a kormány védte meg. Nem is légből kapott érvekkel, köztük azzal, hogy az új autópálya árában két nagy és több kisebb híd megépítésének költsége is benne van."
Az Antifát terrorszervezetté tetetné az EU-n belül a kormány.






