Az ÁAK szerint az e-útdíj rendszer 2013. július 1-jei bevezetése csak akkor biztosítható, ha legkésőbb 2012. december elején a nyertes ajánlattevővel megkötik a szerződést. A pályázat gyorsított eljárás, mégis hirdetménnyel induló - írja a szerdai számában a Népszabadság. Jelentkezni október elsejéig lehet, és a felhívásból az is kiderül: a szerződéskötésre december 3-án kerítenének sort.
A kiírás szerint ha a tendergyőztes szállító szerződésszegésére hivatkozva az ÁAK felmondja a szerződést, a pórul járt szállító meghiúsulási kötbért fizet, amelynek összege az UD árának fele is lehet. Ha az átadott rendszer hibásan működik, hibás teljesítési kötbért számítanak fel, napi 100 millió forint értékben. De elég, ha a rendszerszállító megcsúszik a fejlesztői üzemeltetői konzultációval, máris óránként 200 ezer forintot fizethet - írja a lap.
20 milliárd alattiak kíméljenek
Az ajánlatra az a cég jelentkezhet, amelynek árbevétele az elmúlt három évben elérte a 20 milliárd forintot, az UD-hez hasonló rendszerek üzemeltetéséből is évente legalább 10 milliárd forint bevétele származott, és az elmúlt három évben épített 500 kilométer, most is üzemelő útdíjszedő rendszert - írja a Népszabadság.
Korábban már megírtuk: több cég jelezte, hogy pályázna - a Deutsche Telekom érdekeltségébe tartozó T-Systems Magyarország Zrt. a műholdas GNSS technológiával indulna, és az EFKON Group, a világ egyik vezető intelligens szállítási és útdíj-megoldásokat kiépítő és üzemeltető vállalata is bejelentette indulási szándékát.
Ki mennyit fizet?
Az új rendszerben kizárólag a tehergépkocsik fizetnek a megtett távolsággal arányos díjat az autópályákon, autóutakon és egyes főútszakaszokon, összesen 6318 kilométeren. A 3,5 tonna feletti járművek számára az M0 körgyűrű és az azon belüli gyorsforgalmi szakaszok, valamint az M31 kivételével a teljes gyorsforgalmi hálózat díjköteles lesz. A személygépkocsik és autóbuszok a jelenleg is működő e-matricás rendszerben maradnak.
A kormányhatározat szerint a kéttengelyes J2 járműkategóriában a gyorsforgalmi úton 39,29 forintot, főutakon 16,72 forintot kell majd fizetni kilométerenként. A háromtengelyes J3 kategóriás járműveknél a gyorsforgalmi utakon 55,14 forint, főutakon 28,94 forint lesz a tarifa, míg a négy- és többtengelyes tehergépjárművekre a gyorsforgalmi úton 85,35 forintot, főutakon 53,23 forintot határoztak meg.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete szerint az útdíjrendszer bevezetése azonnali 30 százalékos fuvardíj-növekedést okozna.