Egy baromfi-feldolgozó, egy csarnoképítő és egy borecetgyártó céget ítélt sikeresnek decemberben a Nemzetgazdasági Minisztérium. Az elismerést Varga Mihály kezdeményezésére három kategóriában 2013 augusztusától ítélik oda minden hónapban. A díjakat ahogyan korábban, úgy a decemberben is a szakminiszter adta át az ügyvezetőknek a Nemzetgazdasági Minisztériumban.
Büszke a miniszter
Varga Mihály a díjátadón elmondta: a magyar gazdaságnak egyre több eredménye van, amire joggal lehetünk büszkék. A miniszter egyebek közt kiemelte: a magyar gazdaság teljesítménye a konszolidációs időszak után kezd egyre határozottabbá válni, az államháztartás konszolidálódott, most már harmadik éve van 3 százalék alatt a hiány, Magyarország kikerült a túlzottdeficit-eljárás alól, átalakult az adó- és járulékrendszer. Most már arra van szükség, Varga Mihály szerint, hogy a növekedés elérje a 2 százalékot, ebben pedig számítanak a vállalkozásokra, a bátorságukra, a kockázatvállalásukra, és ehhez partner a magyar kormány – tette hozzá a miniszter.
Kisvárdáról a McDonald’sba
Decemberben „A hónap beruházója” a Master Good cégcsoport lett. A díjat az a kis- és középvállalkozás kaphatja meg, amelyik tevékenységével jelentősen hozzájárult a magyar gazdaság és export növekedéséhez, törekszik a foglalkoztatottak számának bővítésére és az elmúlt hónapokban legalább 5 millió euró értékű új beruházást kezdeményezett.
A cég vezetője a díj átvétele után azt mondta: családja számára evidens, hogy a beruházást és a kockázatvállalást Magyarországon vállalja. Hangsúlyozta, hogy a baromfiágazat az egyetlen olyan ágazat Magyarországon, ahol a tulajdonosi kör 90 százaléka magyar. Az ügyvezető szerint sok múlik az Unió következő költségvetési ciklusán, hogy tudnak-e bővülni a jövőben vagy sem.
A Master Good társaság a Bárány család tulajdonában van már csaknem 100 éve, négy generációra visszamenőleg foglalkoznak baromfitenyésztéssel, takarmánytermeltetéssel, brojlerhízlalással és –feldolgozással. A kisvárdai üzem mára Közép-Európa legnagyobb kapacitású csirkevágó üzeme lett, amely a hazai termelés csaknem harmadát adja, és ellát több cseh, szlovák és angol üzletet is. Európában 14 ország McDonlad’s éttermébe viszik Kisvárdáról a csirkéből készült termékeket.
Az utóbbi években a Master Good jelentősen növelte exporttevékenységét, a legtöbb európai országon kívül szállít Dél-Koreába, Kínába és Dél-Afrikába is. Ehhez bővíteni kellett a kapacitásukat: ma már a korábbi heti 280 ezer termék több mint dupláját, nagyjából 600 ezret állítanak elő. Árbevételük 60 százaléka az exportból származik.
A Master Good a térség egyik legnagyobb foglalkoztatója, csaknem 1200 ember dolgozik a cégnél.
Pincétől a padlásig
A hónap kis- és középvállalkozása az a cég lehet, ahol nem csökkent a foglalkoztatottak száma, szigorú a fizetési fegyelem, termelnek kül- és belföldre egyaránt. Előnyt jelent, ha a cégnél hátrányos helyzetűeket alkalmaznak, és valamilyen innovációs tevékenységet végeznek.
2013 decemberében ez a cég a Weinberg ’93 Kft. lett. Az építőipari cég könnyűszerkezetes acél- és vasbeton vázas csarnokokat épít és acélszerkezeteket gyárt. A vállalat a mélyépítési munkáktól a tetőfedésig teljes körű kivitelezést végez. Képesek ipari épületek, bevásárlóközpontok, irodaházak, sportlétesítmények és egyházi épületek felhúzására.
A kft. 20 éve alakult Sárospatakon, éves forgalma ma már megközelíti a 20 millió eurót. 2004-ben Kassán alapított leányvállalatot, ennek éves forgalma meghaladja az 5 millió eurót.
A Weinberg nevéhez 1993 óta több mint 300 referenciaépület kötődik, nemcsak Magyarországon dolgoztak, hanem Lengyelországban, Romániában és Mauritiuson is. Ezen kívül szakmunkásokat is képeznek, és gyakorlóhelyet adnak a miskolci egyetem hallgatóinak.
Borecetben az igazság
Díjazták a hónap induló vállalkozását is. Azt a céget, amelynek beindítását tudatos tervezés előzte meg, munkája során kutatási eredményeket hasznosít, együttműködik egyetemekkel, kutatóműhelyekkel.
A Borecet Kft.-t 2009-ben egy család alapította a tokaj-hegyaljai Bodrogkeresztúron, azzal a céllal, hogy újjáélessze a minőségi borecetfogyasztást Magyarországon, megismertesse az emberekkel a borecet jótékony élettani hatásait és gasztronómiai felhasználási lehetőségeit.
Alapításkor egy kis manufaktúrában dolgoztak, évi termelési kapacitásuk 10 ezer liter volt. Ma már egy nagyobb és korszerűbb üzemben termelnek, több mint 400 ezer liter prémium minőségű Tokaji Borecetet állítanak elő évente. A kft. ügyvezető igazgatója a díjátadón fontosnak tartotta, hogy olyan cégről van szó, amelyik Magyarországon akar maradni, olyan fiatal munkavállalókat alkalmaznak, akik nem akarnak külföldre menni. A vállalkozás elindításakor azonban az volt a cél, hogy olyan terméket hozzanak létre, amelynek minősége nemcsak Magyarországon, hanem világszerte megállja a helyét.
A Borecet Kft. termékei ma már jelen vannak a legkiválóbb magyar éttermek konyháiban, a svéd, a svájci, a román és a szerb piacon is.