Tízmilliárdos apanázscsökkentés helyett teljesen kivonul az állam a BKV közvetlen finanszírozásából, ugyanis a fővárosi tömegközlekedés támogatására a 2013-as költségvetés tervezete egyetlen fillért sem tartalmaz – írja a Napi Gazdaság Online. A BKV finanszírozásáról folyó tárgyalások az idén hónapokig húzódtak, végül az április végén Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter és Tarlós István főpolgármester által szignált hosszú távú finanszírozási szerződés szerint az idén Budapest megkapja a költségvetésben e célra félretett 32,2 milliárd forintot, ami 2013-ban 22,2 milliárdra olvadna.
Ezért jönne a dugódíj
(Fotó: BKV) |
A főváros tavaly 19 milliárd forint állami támogatást kapott a BKV működtetéshez - a 2009-2010-es 32,2 milliárd után -, amit még kiegészített a diák- és nyugdíjasbérletek után járó árkiegészítés, amely 16,8, illetve 15,9 milliárd forint volt a 2009-ben illetve 2010-ben. Az eddig ismert tízmilliárdos csökkentéssel párhuzamosan - a kieső bevételek pótlására - a kormány megadta viszont az adókivetési jogot a fővárosnak: ekkor lépett a képbe a dugódíj gyorsított bevezetése. A főváros tervei szerint a dugódíj bevezetésre 2013 júliusában kerülne sor, amiből évi 20 milliárd bevétele lehet a fővárosnak, de a bevezetés költségei 15 milliárdra rúgnának.
Ugyanakkor a főváros költségvetési pozíciója nem romlik, a készülő tervek ugyanis azzal számolnak, hogy 2013-tól megszűnne az szja bevételek helyben maradó részének települések közötti újraosztása a tehetősebbektől a szegényebbek felé. Arról egyelőre nincs információ, hogy az átalakítás veszteseit kompenzálnák-e, és ha igen, miképp.
A főváros jobban járna az szja-val
A költségvetés idén 113 milliárd forintot juttat a személyi jövedelemadó bevételekből az önkormányzatoknak és ezen felül 91 milliárdot úgy osztanak fel, hogy azt nem azok a települések kapják, ahol bevétele keletkezik - vagyis az adózó lakik - hanem ezt a pénzt "gazdagabb" településektől elvonják és azt a jellemzően kistelepülésekre csoportosítják át. Az szja-bevételek jövedelemdifferenciált újraosztásának egyik legnagyobb vesztese eddig értelemszerűen a főváros volt, ezen változtatna a kormányzati elképzelés.
Reagál az NGM
Az NGM közleménye lényegében nem cáfolta a lap értesüléseit. Eszerint a kormány betartja a fővárossal április 27-én kötött, a budapesti helyi közösségi közlekedés hosszútávon fenntartható biztosításáról szóló megállapodást. Hozzáteszik, hogy a fővárosi helyi közösségi közlekedés központi működési támogatása a 2013. évben - a 2012. évhez képest - tízmilliárd forinttal csökkenhet, 32 milliárdról 22 milliárd forintra.
Ugyanakkor az NGM azt is írja, hogy a helyi önkormányzatok feladat-ellátási és finanszírozási struktúrája is megújul. Ennek keretében a fővárosi önkormányzat rendelkezésére álló forrás-rendszer várhatóan úgy módosul, hogy az fedezetet teremtsen a BKV Zrt. finanszírozására. „A Nemzetgazdasági Minisztérium így olyan 2013. évi költségvetési törvényjavaslatot készít, mely megfelel a Kormány és a Főváros között kötött megállapodásnak" – írják.