„Nevelünk egyfelől egy olyan generációt, amely hisz abban, hogy önmaga sorsát alakíthatja, és ehhez megtanítjuk nekik az eszközöket is. Ezzel párhuzamosan nevelünk viszont egy olyat is, amelynek tagjai a tehetetlenséget tanulják meg, és nem csupán hitük nincs, de valóban eszközeik sincsenek” – fogalmazza meg ezt a társadalmi kettősséget Zsolt Péter médiaszociológus a Figyelő cikkében. A mostani felnőtt nemzedékek szemében mindkét véglet deviánsnak tűnhet, de míg az egyik az építkezésben és újrateremtésben tér majd el tőlük, a másik a rombolásban. „Az pedig – jegyzi meg Zsolt Péter – külön rejtély, hogy ez a két csoport mit tud majd egymással kezdeni.”
A két, szembeötlően eltérő úton haladó csoport sorsa még élesebben különválhat, ha megvalósul a jelenlegi kormányoldalról bedobott elképzelés: a tankötelezettség korhatárának leszállítása 18-ról 16 vagy akár 15 évre. Vekerdy Tamás gyerekpszichológus ezt a minap egyenesen nemzeti katasztrófának nevezte. A terv szerinte meglepő, érthetetlen és értelmezhetetlen.
Ma a legtöbben 14 évesen fejezik be az általános iskolát, márpedig ilyen végzettséggel sehol a világon nem lehet elhelyezkedni. A döntés hatására csak még több lenne a munkanélküli, a segélyre szoruló ember. Mindez pedig nemcsak egy korosztály boldogulási esélyeit csökkenti, hanem a következőkét is. Ezt a vélekedést támasztja alá Bauer Béla ifjúságkutató, a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet kutatási igazgatóhelyettese is, aki szerint a társadalom elitje sosem „termelte újra” önmagát olyan szinten, amennyire ma teszi ezt.
Kényszerpályák
A Figyelő szerint a legutóbbi, 2008-ban készült átfogó ifjúságkutatás eredményeiből például kiderül, hogy a mindössze általános iskolai végzettségű apák gyermekeinek több mint egyharmada ugyanezen a képzettségi szinten marad, ami szinte biztosan munkaerőpiaci gondok elé állítja őket. Mindezt összevetve a településtípussal is, ahol a fiatalok nevelkedtek, a szakadék még látványosabb. Míg ugyanis a megyei jogú városokban lakó, diplomás apák gyermekeinek 62 százaléka szintén felsőfokú végzettséget szerzett, a községekben élő, csupán általános iskolát végzett szülők gyerekeinek mindössze 2 százaléka jutott el a diplomáig. Vagyis ha már 15 évesen nagy számban kerülnének ki fiatalok az oktatásból, ez nem csak az ő életüket állítaná kényszerpályára egyszer s mindenkorra, hanem sokuk gyermekeit is hasonló sorsra predesztinálná.
A Figyelő által megkérdezett pedagógusok szintén nem vinnék 16 év alá a tankötelezettséget. Sokak szerint 17 éves kor alatt „nincs még kész” egy ember. „Nem egyszer előfordul, hogy 14–15 éves diákokat kell megtanítani a kés és a villa használatára” – meséli például Fekete János, a budapesti Magyar Gyula Kertészeti Szakközépiskola és Szakiskola igazgatója. Ráadásul ez még egy viszonylag egyszerű feladat, jóval nehezebb a minimális fegyelemre, kötelesség- és felelősségtudatra nevelni az ifjúságot.
A család ebben a korábbinál nagyságrendekkel kevésbé partner; szocializációs szerepe egyes társadalmi rétegek esetében minimálisra csökkent. Annak, hogy a család nevelési szerepe visszaszorul, alapvetően két oka van. A mai tinédzser korosztály számos tagjának a szülei elváltak, ez az élet „normális része”, következésképpen megroppant a család hagyományos kohéziós ereje. „Ezt súlyosbítja, hogy diákjaink szüleinek napjainkban olyan léptékű létbizonytalansággal kell számolniuk, amilyen az elmúlt évtizedekben ismeretlen volt” – mondja Mihályné Molnár Zsuzsa, a Jelky András Ruhaipari és Művészeti Szakközépiskola ifjúságvédelmi felelőse. A válásoknak mind nagyobb hányadánál fordul elő, hogy az anya új életet kezd, a gyermekek pedig az apánál maradnak.
Generation gap
Az anya távozását nehezebben dolgozzák fel a fiatalok, s gyakran képtelenek megküzdeni a mellőzöttséggel, a „nem kellek” érzéssel. Számos bajnak ez a forrása. A szakemberek szerint tinédzserek tömegei sodródnak a bűnözés – lopások, prostitúció, kábítószer-kereskedelem – felé. Az agresszió terjedését jelzi, hogy lányok is egyre többször keverednek utcai verekedésekbe. A háttérben ott rejlik a hátrányos helyzetű családok számának növekedése is, hiszen a bűnelkövetés „motivációja” jellemzően a pénzhez jutás.
Tévedés lenne persze azt feltételezni, hogy az úgynevezett elit oktatási intézmények tanárai nem szembesülnek hasonló problémákkal. A többségében értelmiségi szülők nem mindig figyelnek oda a fiatalokra, nem biztosítják azt a szellemi és érzelmi hátteret, amelyre a fejlődésükhöz szükség lenne. Az iskola diákjai anyagiakban nem szenvednek hiányt, ám ez nyilván nem pótolhatja a folyamatos odafigyelést, az értékrend kialakítását, az együttgondolkodást.
Abban a kutatók többsége egyetért, hogy ha változott is általában a gyerek–szülő kapcsolatrendszer, illetve ha mások is az értékrendek, a fiatalok pályáját döntően befolyásolja a közeg, ahonnan jönnek. „Az iskola csak erősít a különbségeken” – állítja például Bauer Béla ifjúságkutató, aki szerint azoknak a gyerekeknek a többsége, akik otthon a munkát, a tanulást, a kultúrát értékként ismerték meg, ezt tovább fogja vinni.
Ugyanígy látja Somlai Péter szociológus is, aki szintén úgy véli, valóban kétféle típusú generáció nevelődik, ám a leszakadás szerinte nem tizenévesen, hanem már a születés után elkezdődik. S korántsem csupán az iskolaválasztási, illetve azon keresztül az érvényesülési esélyekről van szó: a szülők végzettsége és a gyerekek társasági kapcsolatai között is van összefüggés. Míg a felsőfokú végzettségű anyák gyerekeinek mindössze 7 százaléka állítja, hogy nincsenek barátai, a legfeljebb általános iskolát végzett nők gyerekei közül minden negyedik mondta ezt magáról - derül ki a Figyelő cikkéből.
Figyelő