4p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

KKV
Egy frissen megszellőztetett tervezet szerint nem csak bónuszt nem kaphatnának vissza a reklámügynökségek, hanem még csak szerződést sem köthetnének a médiumokkal. Ez sok céget ellehetetlenítene, ha viszont valaki mostanában épp a médiában terjeszkedik, megspórolhat pár milliárdot.

A jövőben a reklámügynökségek nem állhatnak szerződéses kapcsolatban a médiacégekkel és nem alkalmazhatók bónuszok – a Napi Gazdaság információi szerint egyebek mellett ezt tartalmazza a kormány legújabb előterjesztése.

A felvetés nem új, a reklámadó bevezetése óta időről-időre felmerül, 2014. januárjában Lázár János (akkor még államtitkárként) tárgyalt a szakmai szövetségekkel az ügyről.

Mi a bónusz?

A bónusz egyfajta engedmény. A hirdetők jellemzően nem egymaguk választják ki, hol jelenjen meg hirdetésük, hanem médiaügynökségek segítségét veszik igénybe, akik összeállítják azt a mixet, amellyel a lehető leghatékonyabban érhetik el a megcélzott közönséget. A médiumok versenyeznek a médiaügynökségek figyelméért - azért, hogy náluk helyezzék el a hirdetéseket, komolyabb engedményeket tesznek az ügynökségnek. Ráadásul nem csak egy adott típusú médiumok versenyeznek egymással (tévék tévékkel, újságok újságokkal stb.), hanem az egyes médiatípusok is: az internetes videók kiharaphatnak egy szeletet a tévés megjelenések piacából, a digitális magazinok befolyásolhatják a print költések alakulását is.

Az ügynökség két hasonló eléréssel és látogatói/olvasói/nézői összetétellel rendelkező médium közül értelemszerűen azt választja, akivel kedvezőbb feltételekben sikerült megállapodni.

Ez az összeg átlagosan 20 százalék körül mozog - a Napi Gazdaság írása szerint előfordult akár 50 százalék is.

Lehet bónusz nélkül élni?

Az ügynökségek a munkájukért díjat számítanak fel, ez a "fee" azonban mostanra a piaci verseny miatt igen alacsony szintre esett le - ez az ügynökségek szerint olyan kis összeg, hogy önmaguk fenntartására sem elég, valójában a bónuszból élnek. Ha ezt eltörlik, az nagyon komoly szerkezetváltást kényszerít ki az egyes cégekből. Különösen a magyar hátterű vállalkozások számára jelenthet nehéz feladatot az életben maradás, a multik könnyebben alkalmazkodnak, ha az egyik piacukon áll be változás - így is könnyen előfordulhat azonban, hogy néhány cég felhagy magyarországi tevékenységével.

A médiumok közelébe sem engednék az ügynökségeket

A jogszabály – a tervek szerint – rögzíti majd azt is, hogy a jövőben a reklámügynökségek csak a hirdetővel állhatnának szerződéses kapcsolatban, a különféle médiacégekkel nem. A szabályozás lényeges eleme volna még emellett, hogy a reklámozó vállalkozás közvetlenül a médiumoknak fizetné ki a hirdetések közlésének ellenértékét. Magyarán az ügynökségnek csak a tervezésben lenne szerepe, megmondaná, az adott hirdető kivel szerződjön le hirdetésre. Ebből pedig nem lehet megélni a mostani felállásban.

Kinek jó ez?

A kormány ismét olyan területen avatkozna be, ahol látszólag semmi keresnivalója - felmerül a kérdés, hogy miért akarja a cégek viszonyát ilyen mértékben befolyásolni. A bónusz eltörléséből első sorban a médiacégek profitálhatnak - nem kell pénzt visszaadniuk az ügynökségnek, ha közvetlenül a hirdetőkkel állnak kapcsolatban, a hirdetésre elköltött pénz lényegesen nagyobb százaléka landolhat az ő számlájukon. Az pedig nem titok, hogy a kormánynak újabban szépen bővül az érdekeltsége a hazai médiában. A legnagyobb nyertesek a médiumok közül a (kereskedelmi) tévék köréből kerülhetnek ki, ahol jellemzően a legnagyobb a reklámköltés és a bónuszok százalékos értéke is.

A részletek egyelőre nem ismertek, de számos további kérdés is felmerül.

  • Vajon fogják-e szabályozni a hirdető és a médium közötti szerződési feltételeket? Itt lehet-e majd szó bónuszról vagy csak meghatározott kedvezményszintek lehetnek?
  • Mit jelent majd a bónusz eltörlése a hirdetőknek? Csökkennek így a hirdetési költségek vagy szinten maradnak, csak máshova folynak be?
  • Az ügynökségek munkájának mekkora része hárul majd mostantól a hirdetőkre?
  • Vajon maguk a médiumok örülnek-e annak, ha a bevételük a jövőben kizárólag a teljesítményen múlik majd?

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

KKV Megnyitották a pénzcsapot, jó hírt kaptak a cégek
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 14:21
Megnyílt a lehetőség.
KKV Itt egy lehetőség, ami még jól jöhet a magyar cégeknek
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 15:32
Két új termék.
KKV Aggasztó számokat találtunk: bajban vannak a magyar cégek
Kollár Dóra | 2025. április 30. 05:59
A kiberbűnözés alapvetően a modern kor jelensége, a dübörgő digitalizáció miatt minden eddiginél többen lesnek a gyanútlan felhasználókra az interneten. A támadók azonban nemcsak a magánszemélyeket, hanem a cégeket is támadják.
KKV Megnyílt út a magyar cégek előtt: könnyebben elérhetők az uniós hitelek
Privátbankár.hu | 2025. április 14. 17:04
Tovább egyszerűsödött az uniós források elérése a vállalkozások számára, egyre többen használják ki a lehetőséget.
KKV Milliókat is megspórolhat, aki jókor észbe kap
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 10:08
A Széchenyi Kártya Program államilag támogatott beruházási hiteleinek kamata február 17-től további fél százalékponttal csökkent, így ezek már 3 százalékos kamatozással elérhetőek. Ennek köszönhetően egy százmillió forintos beruházási kölcsön hitelterhe több millió forinttal csökkenhet.
KKV Pénzeső vár a kkv-kra
Privátbankár.hu | 2024. december 4. 16:49
A hazai kkv-k eddigi legszélesebb köre juthat tőkefinanszírozáshoz a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével.
KKV Már néhány perc alatt megtudhatja, vállalkozása megfelel-e a pályázati feltételeknek
Natív tartalom | 2024. november 13. 11:21
A pályázási folyamatot megkönnyítő, új digitális előszűrő szolgáltatás érhető el októbertől az MBH Csoport mikro-, kis- és középvállalatoknak szóló BUPA platformján. A cégek azonban nemcsak a pályázatokhoz, hanem teljes életútjuk során asszisztenciát kaphatnak a digitális felületen.
KKV Hogyan lett kis garázscégből milliárdos vállalkozás?
Privátbankár.hu | 2023. december 19. 11:41
Állócsillagok és újhullámos trónkövetelők.
KKV Itt a Cégépítők társasjáték: most eldől, ki kaszál az üzleti évben!
Natív tartalom | 2023. december 4. 10:26
Piaci rést betöltő társasjáték jelent meg október 25-én: a Cégépítők társasjáték megszületéséről és játékmenetéről Egerszegi Krisztiánnal, a MiniCRM tulajdonosával, a Cégépítők alapítójával beszélgettünk.
KKV Széchenyi Kártya Program: megduplázták a hitelkereteket
Privátbankár.hu | 2023. augusztus 1. 11:18
Sokkal nagyobb hitelkeretet kapnak a kkv-k a Széchenyi Kártya Program keretében. A kamat a futamidő végéig 5 százalék. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG