BUX
35 091.72
-0.69%
-244.00
OTP
10 810.00
-1.28%
-140.00
MOL
1 796.00
+0.11%
+2.00
RICHTER
6 460.00
-0.31%
-20.00
MTELEKOM
380.00
-1.30%
-5.00
 
KKV
2015. május 8. 09:14

Egy frissen megszellőztetett tervezet szerint nem csak bónuszt nem kaphatnának vissza a reklámügynökségek, hanem még csak szerződést sem köthetnének a médiumokkal. Ez sok céget ellehetetlenítene, ha viszont valaki mostanában épp a médiában terjeszkedik, megspórolhat pár milliárdot.

A jövőben a reklámügynökségek nem állhatnak szerződéses kapcsolatban a médiacégekkel és nem alkalmazhatók bónuszok – a Napi Gazdaság információi szerint egyebek mellett ezt tartalmazza a kormány legújabb előterjesztése.

A felvetés nem új, a reklámadó bevezetése óta időről-időre felmerül, 2014. januárjában Lázár János (akkor még államtitkárként) tárgyalt a szakmai szövetségekkel az ügyről.

Mi a bónusz?

A bónusz egyfajta engedmény. A hirdetők jellemzően nem egymaguk választják ki, hol jelenjen meg hirdetésük, hanem médiaügynökségek segítségét veszik igénybe, akik összeállítják azt a mixet, amellyel a lehető leghatékonyabban érhetik el a megcélzott közönséget. A médiumok versenyeznek a médiaügynökségek figyelméért - azért, hogy náluk helyezzék el a hirdetéseket, komolyabb engedményeket tesznek az ügynökségnek. Ráadásul nem csak egy adott típusú médiumok versenyeznek egymással (tévék tévékkel, újságok újságokkal stb.), hanem az egyes médiatípusok is: az internetes videók kiharaphatnak egy szeletet a tévés megjelenések piacából, a digitális magazinok befolyásolhatják a print költések alakulását is.

Az ügynökség két hasonló eléréssel és látogatói/olvasói/nézői összetétellel rendelkező médium közül értelemszerűen azt választja, akivel kedvezőbb feltételekben sikerült megállapodni.

Ez az összeg átlagosan 20 százalék körül mozog - a Napi Gazdaság írása szerint előfordult akár 50 százalék is.

Lehet bónusz nélkül élni?

Az ügynökségek a munkájukért díjat számítanak fel, ez a "fee" azonban mostanra a piaci verseny miatt igen alacsony szintre esett le - ez az ügynökségek szerint olyan kis összeg, hogy önmaguk fenntartására sem elég, valójában a bónuszból élnek. Ha ezt eltörlik, az nagyon komoly szerkezetváltást kényszerít ki az egyes cégekből. Különösen a magyar hátterű vállalkozások számára jelenthet nehéz feladatot az életben maradás, a multik könnyebben alkalmazkodnak, ha az egyik piacukon áll be változás - így is könnyen előfordulhat azonban, hogy néhány cég felhagy magyarországi tevékenységével.

A médiumok közelébe sem engednék az ügynökségeket

A jogszabály – a tervek szerint – rögzíti majd azt is, hogy a jövőben a reklámügynökségek csak a hirdetővel állhatnának szerződéses kapcsolatban, a különféle médiacégekkel nem. A szabályozás lényeges eleme volna még emellett, hogy a reklámozó vállalkozás közvetlenül a médiumoknak fizetné ki a hirdetések közlésének ellenértékét. Magyarán az ügynökségnek csak a tervezésben lenne szerepe, megmondaná, az adott hirdető kivel szerződjön le hirdetésre. Ebből pedig nem lehet megélni a mostani felállásban.

Kinek jó ez?

A kormány ismét olyan területen avatkozna be, ahol látszólag semmi keresnivalója - felmerül a kérdés, hogy miért akarja a cégek viszonyát ilyen mértékben befolyásolni. A bónusz eltörléséből első sorban a médiacégek profitálhatnak - nem kell pénzt visszaadniuk az ügynökségnek, ha közvetlenül a hirdetőkkel állnak kapcsolatban, a hirdetésre elköltött pénz lényegesen nagyobb százaléka landolhat az ő számlájukon. Az pedig nem titok, hogy a kormánynak újabban szépen bővül az érdekeltsége a hazai médiában. A legnagyobb nyertesek a médiumok közül a (kereskedelmi) tévék köréből kerülhetnek ki, ahol jellemzően a legnagyobb a reklámköltés és a bónuszok százalékos értéke is.

A részletek egyelőre nem ismertek, de számos további kérdés is felmerül.

  • Vajon fogják-e szabályozni a hirdető és a médium közötti szerződési feltételeket? Itt lehet-e majd szó bónuszról vagy csak meghatározott kedvezményszintek lehetnek?
  • Mit jelent majd a bónusz eltörlése a hirdetőknek? Csökkennek így a hirdetési költségek vagy szinten maradnak, csak máshova folynak be?
  • Az ügynökségek munkájának mekkora része hárul majd mostantól a hirdetőkre?
  • Vajon maguk a médiumok örülnek-e annak, ha a bevételük a jövőben kizárólag a teljesítményen múlik majd?

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.


KKV Az online jelenlét fontossága minden vállalati szektorban
Márkázott tartalom | 2020. július 5. 19:26
20 évvel ezelőtt, ha valaki nem szerepelt a telefonkönyvben, akkor őt nem lehetett megkeresni, elérhetetlennek számított. Ahogy a 21. század telefonkönyve egyre inkább az internet lett, úgy tolódott át a fókusz a telefonkönyvről (és úgy általánosságban véve a nyomtatott megjelenésről) az online jelenlét felé.  
KKV Adószám keresés egyszerűen!
Márkázott tartalom | 2020. június 26. 10:09
Nem tudja a partnere adószámát? Az alábbiakban 3+1 lehetőséget ismertetünk, amellyel gyorsan és egyszerűen hozzájuthat a megfelelő információkhoz.
KKV Nincs mese, a kkv-knak fel kell gyorsítaniuk a digitális átállást
Csabai Károly | 2020. június 18. 19:31
A március közepe előtt digitális eszközöket nem használt, vagy ilyen irányú fejlesztésekbe nem fogott kis- és középvállalkozások 40 százaléka szüneteltette vagy korlátozta jelentősen a tevékenységét. Ez is kiderült a Magyar Telekom megbízásából az eNET által végzett felmérésből.
KKV A koronavírus felforgatta a cégek életét
Kollár Dóra | 2020. június 11. 17:48
Szepesi Balázs, az Innovációs és Technológia Minisztérium gazdaságfejlesztésért felelős helyettes államtitkára a Piac & Profit „Pénz a túléléshez” videókonferenciáján beszélt arról, hogy a koronavírus-járvány után mire készülhetnek a magyar cégek. 
KKV Szuperkedvezményes reklámfelületekkel támogatják a kkv-kat
PR | 2020. június 11. 10:18
Közösen, egymást segítve törhetnek ki a járvány-krízisből a vállalkozások a Ringier Axel Springer Magyarország kiadó üzletélénkítő akciójával. A koncepció társadalmi és iparági összefogáson alapszik: segíts magadon vállalkozóként és tedd ugyanezt egy másik vállalkozással is! Ehhez a kiadó óriási elérésű reklámfelületekkel járul hozzá.
KKV 500 milliárd forintot fordítanának beruházásra a versenyszférában
Privátbankár.hu / MTI | 2020. június 5. 07:51
Átlag feletti az aktivitás az autóiparban.
KKV Jócskán több hitelt adott a CIB a kkv-knak
Privátbankár.hu | 2020. június 3. 15:43
Húsz százalékkal növelte a kis- és közepes vállalkozások részére folyósított hiteleinek összegét a CIB Bank 2019 és 2020 márciusa között. A pénzintézet adatai szerint az első negyedév végén közel 13 százalékkal több kkv-t finanszírozott, mint az előző év azonos időszakában. 
KKV Ennek az iparűzési adót fizetők is örülni fognak
Privátbankár.hu | 2020. június 3. 11:31
Több olyan intézkedés is formálódik, amely megkönnyíti a vállalkozók és a cégek életét is.  
KKV Csak az üzletek fele nyitott ki a fővárosi bevásárlóutcákban
Privátbankár.hu | 2020. május 27. 09:34
Sokan nem tudtak azonnal reagálni a korlátozások feloldására, mások úgy látták, hogy a nyitással csak a meglévő veszteségeiket növelnék. Kevés vendéggel, 20-30 százalékos bevétellel zajlott a kijárási korlátozások utáni első hét, bértámogatásra, áfacsökkentésre és vissza nem térítendő támogatásokra volna szükség a túléléshez.
KKV Újabb magyar cégek vállalták, hogy megtartják a munkahelyeket
Privátbankár.hu / MTI | 2020. május 25. 21:33
A mai napon a Nanushka, a Filati Maclodio KFT és a thyssenkrupp is átvehette a versenyképességi program keretében osztott támogatási okiratokat.
Friss
hírlevél