Miért jó céget venni?
Más cégek felvásárlására több ok miatt is elszánhatja magát egy cég: a mérethatékonyság növelése, a tevékenységi kör bővítése, az értéklánc nagyobb lefedése, a földarjzi terjeszkedés is lehet cél – összességében azonban jellemzően a cég növekedésének felgyorsítása a cél az akvizíciókkal – mondta el a Privátbankár.hu Cégértékesítés, tőkebevonás, akvizíció konferenciáján Szegner Balázs, az Equilor Corporate Finance üzletfejlesztési igazgatója.
Szegner Balázs |
Min múlik a siker?
Ha nagy a kínálat, könnyebb kedvező áron céget vásárolni, relatíve olcsón terjeszkedni – ha tehát sok az eladó cég a piacon, az optimális környezetet jelent Szegner Balázs szerint. Fontos szempont az is, hogy ha egy cég képes akvizíciókkal növekedni, az megkönnyíti a finanszírozáshoz jutást: a bank is szívesebben finanszírozza a szépen növekvő céget, és befektetőt is könnyebben találhatunk.
Akiről közismert, hogy előszeretettel vásárol cégeket, azt megtalálja az üzlet: magyarán akár keresés nélkül is kaphatunk jó ajánlatokat, tulajdonosok ajánlhatják fel cégüket megvételre.
Fontos szempont lehet a döntésnél az is, hogy a jó szakemberek megszerzésének legegyszerűbb módja, ha „cégestől” szerezzük meg őket – persze ilyenkor is figyelmet kell fordítani a megtartásukra is.
Jelentős profitnövekedést hozhat az is, ha jól használjuk ki a szinergiákat – a cross selling vagy a költségcsökkentés is pozitív velejárója lehet egy másik cég megvásárlásának
Van azért kockázat is
Nem szabad hagyni, hogy a terjeszkedés elvonja a figyelmet az eredeti tevékenységünkről – figyelmeztetett Szegner Balázs. A cégnek akkor is működnie kell, amikor éppen felvásárlásokkal foglalkozik.
Arra is figyelni kell, hogy ne vállaljunk fel túl sok adósságot a terjeszkedés érdekében, és ne ugorjunk bele egymás után a következő akvizíciókba. Ne értékeljük túl az akvizícióval elérhető előnyöket, és ne féljünk meghozni a kemény döntéseket – javasolta Szegner Balázs.
Hogyan terjeszkedjünk jól? Szegner Balázs tanácsai
|
Facebook és Magyar Telekom – két példa
A Facebook 2004-ben alakult, 2007-ben már vállalatokat vásárolt – 2010-től pedig már tevékenységi köreit bővítette, azaz olyan cégeket vett, ami új tevékenységet hozott a cégnek, amivel kiszolgálhatja ügyfeleit. A whatsappért 19 Milliárd dollárt adott, de milliárdos tétel volt az Oculus és az Instagram is. Növekedési görbéje elképesztően meredek, 22 milliárd dollár értékben hajtott végre tranzakciókat (ez Uganda éves GDP-je).
A Magyar Telekom az elejétől fogva működtet olyan csapatot, amely a felvásárlásokkal foglalkozik, a know-how-t és a nemzetközi tudást pedig a német anyavállalat is hozza. A legjelentősebb felvásárlás a Westel volt, de a külföldi terjeszkedésre is kiemelkedő összeget fordítottak – nagy tétel a listában a Makedonski Telekom és a Telekom Crne Gore.
Bejelentés dátuma |
Céltársaság |
Bejelentett teljes érték (mil. USD) |
2000 |
Szegedi Cabel Television |
4,6 |
|
Makedonski Telekom |
306,5 |
|
Emitel |
49,4 |
2001 |
Westel |
889,1 |
2003 |
Rába Szolgáltatóház |
4,0 |
2004 |
Stonebridge |
39,7 |
2005 |
Telekom Crne Gore |
176,1 |
|
Orbitel |
9,4 |
|
Dataplex |
25,2 |
2006 |
Makedonski Telekom |
76,3 |
|
KFKI |
44,6 |
|
Mfactory, MobilPress |
5,2 |
2009 |
KFKI Direct |
1,5 |
|
International System House |
14,4 |
2010 |
Daten Kontor |
N/A |
|
Első Pesti Telefon Társaság |
0,1 |
|
Modultechnika |
6,7 |
2013 |
9 kábel társaság |
3,9 |