Fotó: depositphotos |
Utolsó tangó, nemcsak Párizsban
Martin Scorsese dokumentumfilmen örökítette meg, amikor a The Band zenekar egyik tagja, Robbie Robertson 16 évnyi, folyamatos turné után az együttes 1976-os búcsúkoncertjén egyenesen belenéz a kamerába, majd baljóslatúan belesúgja: „Az út megöl téged”.
A San Franciscóban lévő The Winterland Theatre-ben megtartott esemény azóta a rocktörténelem egyik ikonikus pillanatává vált, talán az sem véletlen, hogy a fellépésről készült album címe is igen sokatmondó: The Last Waltz, vagyis Az utolsó valcer.
Robbie Robertson, amikor ezzel az igencsak eltúlzott gesztussal örökre letette a gitárt, mindössze még csak 34 éves volt, kortársai viszont a mai napig megpróbálnak a színpadon maradni, idős koruk és megroggyant egészségi állapotuk ellenére is - írja a The Guardian.
A 71 éves Ozzy Osbourne-nak a Parkinson-kór miatt le kellett mondania összes 2020-as koncertjét, a 72 éves Elton Johnnak pedig el kell döntenie, hogy a számtalan meghirdetett búcsúkoncertje közül melyiket is tartja meg, mivel saját bevallása szerint is igen rosszul érzi magát. A 61 éves Madonna nem sokkal annak kezdete előtt mondta le legutóbbi, vasárnap esti párizsi fellépését, és az elmúlt hetekben világ körüli turnéja több koncertjét is törölni kényszerült. A Le Parisien című lap információi szerint az énekesnő térdszalag-szakadást szenvedett, és a francia fővárosban csütörtökön megtartott koncertjén is csak nagy nehézségek árán tudott fellépni, rajongói előtt pedig könnyekben tört ki.
A múlt héten pedig, a Metallica frontembere, James Hetfield, aki mindössze 56 éves, kényszerült arra, hogy félbeszakítsa a koncertjét, ahol is bejelentette: fizikai és mentális egészsége megóvását – most – előrébb valónak tartja, minthogy a közönséget szórakoztassa.
És a sor még hosszan folytatható: Paul Simon 78 éves korában, Bob Seger 74 éves korában, a Kiss együttes tagjai 68 és 70 éves koruk között, Neil Diamond 79 éves korában, Eric Clapton pedig 74 éves korában kezd lassan kiszállni a koncertezésből.
Ez egy igen, igen, igen nehéz világ
Jem Aswad, a Variety vezető zenei szerkesztője szerint az emberek azt gondolják, hogy könnyű rocksztárnak lenni. De próbálja csak meg valaki több tízezer ember figyelmét felkelteni, és a maximumot adni, minden második nap, alkalmanként két és fél órán keresztül. Ez mentálisan és fizikálisan is nagyon megterhelő.
Márpedig ha ez a mostani tendencia tovább folytatódik, az azzal fenyeget, hogy a könnyűzenei ipar koncert ágazata komolyan meggyengülhet; az egészségügyi problémák miatt egyre több koncertet mondanak le, vagy halasztanak el.
A Pollstar elmúlt évi statisztikai adatai szerint tíz (jelentősebb) koncert közöl ötben 50 évesnél idősebb zenekari tagok léptek fel, háromban 60 és 80 közöttiek, az észak-amerikai turnék első három legjobban kereső koncertfellépője pedig mind 70 év feletti volt, beleértve Eltont Johnt, Bob Segert és a Rolling Stonest. Ötből négy együttes (azok, melyek gyakorlatilag dominálják a világ koncertiparát) átlagos életkora 70 év körül van, ez a tény pedig Jem Aswad szerint komoly nehézségek elé állítja majd a világ koncertiparát az elkövetkező 10 évben.
Mint mondja, egyre több lemondott koncerttel kell majd számolni, ami az egész iparágat megroppanthatja. Az öregebb sztárok koncertjeit, már csak a nosztalgia miatt is, saját korosztálya látogatja, a felmérések szerint pedig éppen ez a réteg az, amely a fizetőképes kereslet zömét adja. Ők azok, akik bármikor mélyen a zsebükbe nyúlnak, ha fiatalkoruk bálványai lépnek a színpadra, így ők lesznek az elsők is, akik kivonulnak erről a piacról, ha elmaradnak az idolok.
Ez szimplán egy demográfiai probléma
Mindennek pedig komoly következményei lehetnek a zenei iparra, de a gazdaság egészére nézve is: a régi sztárok jövedelmük jelentős részét, akár 80, vagy 90 százalékát is a koncertek bevételeiből, jegyeladásokból, pólók és poszterek értékesítéséből realizálják, (csak összehasonlításképp, egy-egy turné teljes bevétele vetekedhet egy kisebb nemzetgazdaság éves GDP-jével is) a fennmaradó 10-20 százalék pedig a promoterek zsebébe vándorol.
A turisztikai iparág bevételeit is megdobja egy-egy világméretűre tervezett éves turnésorozat, a szállodák ilyenkor full-ra megtelnek és a vendéglátóhelyek sem maradnak látogatók nélkül. Becslések szerint éves szinten mintegy 50-60 milliárd dollár többlet bevételt is generálhat a koncertipar a vendéglátóipar számára.
Ray Waddell, aki több mint 30 éve foglalkozik a koncertüzlettel, ugyanakkor nem aggódik a kifakult sztárok lelépésétől, szerinte az üzletág regenerálódó képessége egészen hihetetlen, új sztárok bármikor felbukkanhatnak, akikből hamar lehet világ brand-et építeni; példa erre Billie Eilish, Ariana Grande, vagy éppen Ed Sheeran.
Jem Aswad, a Variety szaklap zenei szerkesztője arra hívja fel a figyelmet, hogy amikor a koncert turnékról beszélünk, ne csak az egyre inkább kiöregedő rock sztárok fellépésére gondoljunk, hanem a pop-ipar feltörekvő csillagaira is. Tíz éven belül ők, vagyis Taylor Swift, Lady Gaga és Ed Sheeran lesznek a nagy koncert fellépők.
Az elmúlt évben a 40 éves Pink volt az az előadó, aki világkörüli turnéjával a legnagyobb bevételt érte el, összesen 1,8 millió jegyet értékesítettek a pop díva koncertjére, és bruttó 215,2 millió dollárt realizált fellépéseivel. Tavaly jó évet zárt még Shawn Mendes és a Post-Malone, valamint a tini K-pop jelenség, a BTS; vagyis az új pop csillagok már ott vannak az öreg sztárok mögött, közvetlenül.