Anne Morelli belga történész elemzésének nem célja a háborús felek közötti igazságtétel vagy a diktatúrák mentegetése, hanem annak bemutatása, milyen ismétlődő sémák szerint működik a propaganda a nyilvánosságban – békeidőben és válsághelyzetekben egyaránt.
Morelli maga is hangsúlyozza: nem célja mérlegelni a szándékok tisztaságát, nem kívánja eldönteni, ki hazudik és ki mond igazat, vagy ki hisz valóban abban, amit állít. „Egyetlen szándékom, hogy szemléltessem a propaganda működésének elveit, és bemutassam, miként alkalmazzák őket” – írja A háborús propaganda alapelvei (Principes élémentaires de propagande de guerre) című, 2001-ben megjelent monográfiájának bevezetőjében.
Fotó: Wikipédia
Mégis, szinte elkerülhetetlen a felismerés: a modernkori háborúk (az első és második világháború, Irak, Jugoszlávia) után nem lehet eltekinteni a nyugati demokráciák és a hozzájuk tartozó médiarendszerek felelősségének vizsgálatától.
Morelli munkája nemcsak rendszerezi, hanem történelmi példákon keresztül újraértelmezi a propaganda különböző formáit. Kiindulópontja Arthur Ponsonby Hazugságok háború idején (Falsehood in War-Time) és George Demartial A tudat mozgósítása (La mobilisation des consciences) című művei, amelyek az első világháborús propaganda tanulságait vonják le.
Morelli ezek alapján alkotta meg tízpontos rendszerét, amelyet később a világháborúkon túl a balkáni konfliktusokra és az iraki háborúra is alkalmazott. A tíz alapelv közül négy közvetlenül a „barát vagy ellenség” logikájából ered – abból az egyszerűsítő, fekete-fehér gondolkodásmódból, amely a háborús kommunikáció alapját képezi.
Az alapelvek
1. Mi nem akarunk háborút, csak védekezünk!
Az első propagandaelv szerint egyetlen állam sem vállalja fel nyíltan, hogy háborút akar: a vezetők mindig úgy állítják be, hogy ők csupán válaszlépéseket tesznek, a háborút mások kényszerítik rájuk. Morelli rámutat, hogy különösen a demokráciákban szükséges a társadalom beleegyezése a fegyveres konfliktushoz, ezért a háborút minden esetben békeszerető retorikába csomagolják. Így például egy hadsereg mozgósítása nem a háború kezdete, hanem „a béke biztosításának eszköze”.
2. A háborúért kizárólag az ellenség felelős!
Ezen retorika szerint az ellenfél megsérti az értékeinket, veszélyezteti a szabadságunkat, vagy el akar pusztítani minket, ezért nincs más választás, mint hadat viselni – háborút a háború megelőzése érdekében. Ez a logika közel áll Orwell híres mondásához: „A háború: béke.”
Így indokolta például a náci Németország a Lengyelország elleni támadást, vagy az Egyesült Államok az iraki háborút: az ellenfél „kényszerítette ki” az erőszakot. A felelősség ilyenkor egyoldalúan az ellenséget terheli – legalábbis a hivatalos narratívában.
3. Az ellenség vezetője velejéig gonosz – maga az ördög
Morelli szerint a gyűlöletet nem lehet egy egész népességre irányítani, ezért a propaganda mindig egyetlen személyre fókuszál: az ellenség vezetőjére. Ő lesz az arc, aki a „gonosz” megtestesítője, az emberiség ellensége. Így vált démonizált figurává Bin Laden, Szaddám Husszein – „őrült zsarnokok”, akiktől meg kell szabadítani a világot.
Ez az eljárás megszemélyesíti az ellenséget, leegyszerűsíti a konfliktust, és morálisan igazolja a háborút.
A propaganda jellemzően a testi megjelenéstől a szexuális szokásokig mindent felhasznál a karaktergyilkossághoz. A történelmet ebben a megközelítésben nem társadalmi folyamatok, hanem „nagy emberek” határozzák meg – ezt a „hőscentrikus” szemléletet Morelli elutasítja, helyette társadalmi és anyagi viszonyokból kiinduló, dialektikus magyarázatot ad.
A démonizálás tehát nemcsak a háborús akciókat könnyíti meg, hanem a valódi viták és elemzések elkerülését is szolgálja.
4. Nem önös érdekeinket védjük, hanem egy nemes ügyet!
A háborús propaganda egyik legfontosabb fogása az, hogy a valódi – rendszerint gazdasági és geopolitikai – célokat erkölcsi eszmék mögé rejtik.
Morelli rámutat: a közvélemény támogatását csak úgy lehet megszerezni, ha azt az érzetet keltik, hogy a háború nemes célokat – például az emberi jogokat, a demokráciát vagy a kisebbségek védelmét – szolgálja. Így hangzott el George W. Bush szájából is: „Nem az olajért harcolunk, hanem a brutális agresszió ellen.”
A hivatalos retorika szerint tehát nem érdekérvényesítés, hanem erkölcsi kötelesség a fegyveres beavatkozás – még akkor is, ha a valóságban ezek a célok nem teljesülnek.
5. Az ellenség szándékosan követ el rémtetteket; ha mi hibázunk, az csak véletlen
Morelli szerint minden háborús propagandának szerves része az ellenség kegyetlenségeinek felnagyítása vagy akár kitalálása.
Míg a saját hadsereget „humanitáriusként”, felszabadítóként mutatják be, az ellenfél – szándékosan – brutális, vérszomjas és embertelen.
Fontos elem az is, hogy ha a saját oldalon történnek is túlkapások, azokat elszigetelt, véletlen eseményekként tálalják – szemben az ellenséggel, akinél ezek szándékos, rendszerszintű cselekedetként jelennek meg. A cél mindig ugyanaz: az ellenség démonizálása és dehumanizálása.
6. Az ellenség tiltott fegyvereket vet be
Ez az elv szorosan kapcsolódik a korábbi ponthoz, állítja Morelli:
míg mi becsületesen, a „lovagiasság szabályait” követve harcolunk, az ellenség tisztességtelen, tiltott és embertelen eszközöket használ.
Az első világháború idején például mindkét fél bevetett harcigázokat, ám propagandájukban a másikat vádolták a „kezdeményezéssel”, és a gázfegyverrel való hadviselést az embertelenség szimbólumává tették.
7. A mi veszteségeink csekélyek, az ellenségéi óriásiak
Morelli szerint a háborús propaganda kulcsfontosságú eleme a veszteségek manipulálása. A cél kettős: a közvélemény moráljának fenntartása és a győzelem látszatának megőrzése.
Az első világháborúban például már az első hónapban több mint 300 ezer veszteséget szenvedtek el a hadseregek, de a vezérkar még csak egy ló elvesztését sem ismerte el hivatalosan, nemhogy emberéletekét.
8. A művészek és értelmiségiek a mi ügyünket támogatják
Morelli szerint a háborús propaganda akkor a leghatékonyabb, ha a nemzeti ügy mögé kulturális tekintélyek is felsorakoznak. Már az első világháború óta jellemző, hogy írók, festők, zenészek és tudósok nyilvánosan támogatják országuk háborús szerepvállalását, így biztosítva az értelmiségi legitimitást. A karikaturisták az ellenséget mészárosként ábrázolják, a fotósok pedig olyan áldozatokat mutatnak be, akikkel a célzott közönség könnyen azonosulhat.
A művészek és értelmiségiek támogatása segít a háborús politika társadalmi elfogadtatásában – hitelessé, sőt „nemessé” teszi azt.
9. Az ügyünk szent
Ezen elv szerint a háborút „szent háborúként”, keresztes hadjáratként állítják be, melyet akár isteni küldetésként kell teljesíteni. A harc tehát nem egyszerű politikai döntés, hanem a „jó és a rossz” kozmikus összecsapása. Ez a felfogás különösen George W. Bush elnöksége alatt erősödött fel: az Irak elleni háború „a gonosz tengelye” elleni harcként jelent meg, a demokrácia elterjesztése pedig isteni küldetéssé nemesült. Ily módon a politikai döntések biblikus dimenziót kapnak, s minden társadalmi-gazdasági ok eltűnik mögöttük.
Az „ügy szentsége” minimum erkölcsi fölényt biztosít, de isteni akarattá is emelheti a háborút – így azzal szembeszállni bűn vagy eretnekség.
10. Aki kétkedik, az az ellenséget segíti, tehát áruló
Ez az utolsó alapelv az összes többit megerősíti. Morelli szerint a háborús propaganda legfontosabb védekezési mechanizmusa, hogy bármiféle kritika vagy eltérő vélemény árulásnak minősül. A világ két részre szakad: jókra és gonoszokra – nincs köztes állapot. A vitát ellehetetleníti a „médialincselés” fenyegetése – a pluralizmus megszűnik, az ellenzéki vélemény pedig morális diszkreditálás tárgyává válik.
A kritikus hangok elhallgattatása a propaganda kulcsmozzanata: aki mást mond, az nem egyszerűen ellenzéki, hanem áruló, az ellenség bérence.
Fotó: Wikipédia
Médiatudatosság
A mai médiakörnyezetben, ahol a hírek és narratívák gyorsan és gyakran kritikátlanul terjednek, Anne Morelli tíz propagandaszabályának ismerete segít leleplezni azokat a retorikai mintákat, amelyekkel a közvéleményt háborús helyzetekben – vagy akár politikai és gazdasági konfliktusok során – befolyásolják.
Ezek az elvek megmutatják, hogyan épül fel az az egyoldalú, manipulatív kommunikáció, amely erkölcsi felsőbbrendűséget állít a saját oldalnak, miközben az ellenséget démonizálja, a saját érdeket eszményivé maszkírozza, és minden kritikát árulásként kezel. Ez a logika nemcsak klasszikus háborúk idején működik, hanem információs háborúkban, politikai kampányokban, vagy akár gazdasági és geopolitikai diskurzusokban is.
Ebben az értelemben Morelli munkája nem múltidéző elemzés, hanem eszköztár a médiatudatossághoz – különösen akkor, amikor a világ újra és újra háborús logikák szerint rendezi be önmagát.