Fotó: Richard Hubert Smith |
Hosszú az út a sikerig
Bár az 1931-ben átdolgozott verziót ismeri a világ, a mű születése ennél sokkal kacifántosabb. John Gay Koldusopera című darabját (The Beggar’s Opera) 1728-ban mutatták be Londonban, ettől kezdve időről időre elővették a nagy sikerre való tekintettel. (Egyébként ettől a darabtól számítjuk a ballad opera, a jellegzetes angol operaszatíra létezését.) 1927-ben is műsorra tűzték a darabot az angol fővárosban, az egyik előadást szerencsére látta Elisabeth Hauptmann német írónő, Bertold Brecht barátja és munkatársa is. Ebben az évben kezdett el Brecht a marxista eszmék iránt érdeklődni, így kézenfekvő volt Hauptmann számára, hogy lefordítsa és megmutassa a darabot Brechtnek.
Brechtnek nagyon megtetszett a mű, így fejben átdolgozta azt és elmesélte ötleteit Josef Aufricht híres színésznek, aki éppen új drámát keresett induló színházi vállalkozásához. Aufricht rajongott az ötletért, így Brecht nekiült a munkának másik állandó munkatársával, Kurt Weill zeneszerzővel. 1928-ban bemutatták a Koldusoperát (Die Dreigroschenoper / Threepenny Opera) Berlinben a Theater am Schiffbauerdammban. Óriási, kirobbanó sikere lett a műnek, mely egyszerre opera, musical és operett, továbbá mindezek paródiája. Ez a siker mind mai napig tart.
Bár a Koldusoperát egyértelműen a Brecht–Weill pároshoz kötjük, nem szabad elfelejteni, hogy John Gay kreálta a karaktereket és a történetvezetéshez is ő adta az alapot.
Emlékezetes magyar világsiker
Psota Irén és Gábor Miklós a Koldusoperában Forrás: madachszinhaz.hu |
A Koldusopera egy nagyon nehéz mű – abból a szempontból, hogy a művészek részéről hihetetlen koncentrációt igényel, így kiváló színészi gárda és virtuóz rendező szükségeltetik hozzá. A világ egyik legsikeresebb Koldusoperáját a Madách Színház mutatta be 1965-ben Ádám Ottó rendezésében, Psota Irén, Pécsi Sándor, Gábor Miklós és Kiss Manyi főszereplésével. Akkora sikere volt a darabnak, hogy európai turnéra is sikerült elvinni a magyar társulatot.
"A nemzetközi fesztivál legmeghökkentőbb sikere a budapesti Madách Színház bemutatója volt, az eredeti felfogásban előadott kitűnő Brecht-művel: a Koldusoperával. Hosszú idő óta nem tapasztalhattunk ilyen résztvevő és lelkes közönséget, hosszú idő óta nem hallottunk ennyi tapsot és nevetést a színházban. Kár, hogy a Koldusopera ma esti bemutatóját nem lehet itt megismételni; más olasz városoknak lesz majd alkalmuk élvezni ezt a kivételes előadást."
(Nazione Sera, Prato, 1966. október 24.)
Az előadásról készült felvételt több komoly művészeti egyetemen használják Európában, sőt New Yorkban is, amikor Brechtet oktatják.
Régi idők Ubere
A sztori a londoni Sohóban játszódik. A koldusmaffia feje, a Kolduskirály Peachum és felesége, a hajdani prostituált Celia szomorúak, mert lányuk, Polly elhagyja a családi fészket és hozzámegy Bicska Maxihoz, a hírhedt és rettegett bűnözőhöz. Polly apja beköpi Maxit, s így elindul a hajsza, különböző helyekről jön nem várt segítség és nem várt árulás. Maxi börtönbe kerül, de megszökik onnan, barátja a rendőrfőnök szemet huny efölött – itt van egy enyhe homoszexuális utalás, miszerint a rendőrfőnök nem csupán régi barátja Maxinak, hanem szereti is őt. A sok kaland végén Maxi az akasztófán köt ki.
A sztorinak van egy érdekes, mai vonatkozása is: tulajdonképpen a sharing economy alapjait is lefektették. Egy átlagos munkanap után ugyanis bárki betérhet a Kolduskirály jelmezkölcsönzőjébe, ahol számos maskara közül kiválaszthatja a számára legmegfelelőbb koldusjelmezt, hogy abban szedjen össze némi keresetkiegészítést koldulással. Ügyvédtől a bolti eladóig mindenkit megtalálhatunk a kuncsaftok között - tisztára mint a mellékest uberezésből összeszedő 21. századi polgárok.
A brit nemzeti színháznak sikerült egy fantasztikus verziót színpadra állítania, ahogy azt a recept diktálja: virtuóz rendezővel, klasszis színészekkel és nagyszerű alkotó stábbal.
A darabot a wonder.land-et is jegyző Rufus Norris rendezte, aki szépen lassan kinövi magát az egyik legfontosabb színházrendezőnek - nem csupán Angliában, hanem a nemzetközi piacon is. Nem csoda, hogy a National Theatre annyira vigyáz rá. Norris büszkélkedhet Olivier Awarddal, Tony-jelöléssel a Broadwayn és megkapta az angol kritikusok díját is.
Bicska Maxi szerepében a magyar nézők által a Londoni rémtörténetekből és az Átmeneti üresedésből ismert Rory Kinnear tündököl.
Jegyeket 15 és 50 font közötti áron vehetünk.
Színházi ajánló sorozatunk korábbi részei >>