5p
A kurtizánok tündöklése és nyomorúsága című Balzac-regényből Luca Francesconi által írt librettóval és zenével mutatja be a Trompe-la-Mort című operát a Párizsi Operaház március 13-án és tartja azt műsoron április 5-éig. Ez így önmagában is bőven elég lenne ahhoz hogy nagy izgalommal írjunk az előadásról, ugyanakkor a hab a tortáról még csak most jön: az egyik főszerepet nem más alakítja, mint Komlósi Ildikó.

Az élet túl rövid, jó opera pedig rengeteg van

Manapság nem potyognak úgy az égből az új operák, mint mint a műfaj aranykorában. Az új művek nem csak hogy ritkák, de eladni is nagyon nehéz őket: ezeket az előadásokat csupán a rendszeresen operába járó közönség nézi meg. Azok a nézők, akik évente egyszer vagy kétszer mennek el az  operába, ritkán jutnak el ezekre az előadásokra: évi 1-2 látogatással nem lehet sokkal ambiciózusabb céljuk annál,  hogy életük végére egy nagyjábóli képet kapjanak az opera alapjairól. Ők nem jutnak el sem a kevésbé ismert klasszikus művekig sem pedig a kortárs operákig. Ezt természetesen nem róhatjuk fel senkinek: az emberek egyszerűen nem élnek elég sokáig ahhoz, hogy elérjenek a célig.

Mikor egy operaház kedvezve a vájtfülű közönségnek bemutat egy ilyen produkciót, és ne adj‘ Isten valaki betéved az egyik ilyen előadásra, gyakran kuncogva, értetlenül üli végig, majd a szünetben pezsgővel a kezében nagy hangon ecseteli partenrének, mekkora zagyvaság az egész, és vajon mikor énekelnek már végre rendesen.

Erről persze nem tehet: ezekhez a zenékhez képzettség kell.  Sokan félredobják a kortárs zenei műveket, elintézik őket egy „szörnyű“ jelzővel. Olyan ez, mint amikor az ember a gourmet-fesztivál alatt megszökik a társaságból, hogy a közeli kifőzdében feltűnésmentesen betoljon egy borsófőzeléket, mert már nem bírja tovább a libamáj-bonbont.

Ki vállalja fel a kockázatot?

A kortárs műveket és az új opera-bemutatókat így leginkább kisebb fesztiválokon lehet látni, mintsem a nagy házakban, hiszen sokkal nehezebb őket eladni. Érdekes módon a libamáj-bonbonra sokkal könnyebben adnak ki nagyobb pénzeket az emberek... Sztárokat is csak nagy ritkán tudnak megfizetni ezekre az előadásokra. (Persze az operasztárok igazán megtehetnék, hogy ezeket a produkciókat pusztán a műfaj iránti elkötelezettségükből fakadóan, annak életben maradása érdekében megcsinálják még akkor is, ha elsajátításuk sokkal több gyakorlást és tanulást igényel, mint a klasszikus műveké. Halkan legyen mondva, de az operaénekesek nem egyszer megtapsolják ezeket a kottákat.)

Félreértés ne essék, az operaházak igenis foglalkoznak ezekkel a művekkel, saját kereteiken belül. Például a Magyar Állami Operaház mondhatni élen jár az ügyben. A múlt év elején bemutatták Aribert Reimann lenyűgöző Lear királyát (ami az operaház egyik legjobb előadása) és évről évre bemutatnak egy-egy új operát is. Ugyanakkor a kortárs zeneszerzők sem megbecsülve sem megfizetve nincsenek rendesen: gondoljunk csak bele, egy menő DJ egy 2-3 órás buliért százezer eurókat felmarkol, míg egy zeneszerző több éves kínkeserves munkáért kapja ennek a töredékét.

Persze az igazgatók sincsenek kedvező helyzetben, hiszen a mű ismerete nélkül kell évekre előre fizetni és tervezni a premiert, ami nem kis felelősség - nem csoda, hogy ódzkodnak tőle. Szóval az, hogy a párizsi opera sztárokat szerződtet, bemutat egy új darabot és azt hét alkalommal rögvest műsorra is tűzi, egy hatalmas hír.

Az új operát a méltán világhírű Luca Francescino jegyzi. Az 1956-os születésű zeneszerző a milánói konzervatórium után Karlheinz Stockhausen és Luciano Berio mentorálásával tanult. 1984-ben érte el az első nagy sikert, mikor 3 művét is beválogatták az amsterdami Gaudeamus International Composers Awardra. Onnantól mondhatni sikert sikerre halmoz, kis- és nagyzenekari művei és operái is nagyszerűek.

Egy kortörténetbe ágyazott szerelmi háromszög

Az új operáról nem sokat tudunk előre mondani, hiszen sem a darab librettóját sem zenéjét nem ismerhetjük. S így látatlanba nem is nagyon hivatkoznánk Balzac alapművére sem - hiszen gondoljunk csak bele, mennyi köze van az eredeti Carmennek az operaverzióhoz vagy A kaméliás hölgynek a Traviátához...? Alig valami.

A rend kedvéért: a Kurtizánok tündöklése és nyomorúsága az Emberi színjáték egyik legizgalmasabb s legkedveltebb regénye. Egy gyönyörű fiatalember, a más történetekből is ismerős Jacques Colin történetét meséli el, akibe beleszeret egy nála idősebb férfi és mindent megtesz a fiatalember érvényesülése érdekében, azonban a fiú olthatatlan vágyat érez Párizs leghírhedtebb kurtizánja iránt. De a könyv nem csupán egy izgalmas szerelmi háromszög, hanem egy nagyon érdekes kortörténet Párizs olyan szegleteiből, ahová ritkán kapunk betekintést.

Az egyik főszerepet, Asiét Komlósi Ildikó alakítja, akiről már beszéltünk korábban. Azóta annyi történt, hogy a művésznő kapott egy Kossuth-díjat és továbbra is elkápráztatja a magyar és a nemzetközi színpadok közönségét. Reméljük, hamarosan megérik neki egy magyar komolyzenei díj is.

A kortárs operák óriási színházi élményt adhatnak még akkor is, ha nem szívesen hallgatjuk őket az autópályán. Azért nem hallgatjuk őket, mert nem csupán szépek, hanem  hatnak is ránk. (Ezzel persze nem azt akarjuk mondani, hogy a klasszikus művek tetszelegnének, de azért egészen más a hatása ma egy Addio del passatónak, mint 150 évvel ezelőtt).

A színpadon a zene olyan érzelmeket jelenít meg, melyeket más műfajok nem tudnak megmutatni, ugyanakkor a valóságban ott vannak velünk. Vagyunk valamilyenek, amihez képest mondunk vagy cselekszünk valamit, amihez képest gondolunk vagy érzünk valamit. Ez az a hatalmas plusz, amit ezek a művek képesek megmutatni és ez az, amitől a közönség néha sokkot kap, mert túlságosan valódi.

Az előadás honlapja >> Jegyek 41 és 160 euró közötti áron kaphatóak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Kultúra A Beatles örök: hisztéria, titkok és a legenda újraéledése
Elek Lenke | 2025. január 5. 14:06
A Beatles nemcsak zenekar, hanem korszakalkotó világnézet is volt, ami máig hat. Dokumentumfilm, turizmus és új filmek is őrzik a legendát – a Fab Four örök!
Kultúra Királyi családok a változó világban: mítoszból valóság
Elek Lenke | 2025. január 4. 17:08
Hogyan formálódnak át a hercegek a monarchiák élő szimbólumaiból a modern kor elvárásaihoz igazodva? Tradíciók és úttörő változások találkozása.
Kultúra Így mulat az orosz elit szilveszterkor: döbbenetes összegek
Elek Lenke | 2024. december 29. 17:31
Csajkovszkij Diótörője presztízskérdés Oroszországban. Nem annyira a művészet a meghatározó.
Kultúra Újabb aukciósház húzott hasznot Magyar Péter pártjának népszerűségéből
Kenessei András | 2024. december 24. 16:35
Az idén negyvenéves Nagyházi Galéria az egyetlen a magyar aukciós piacon, amely felveheti a verseny az idén 250 éves BÁV-val, noha csak harminc éve lépett be a hazai aukciós piacra. A verseny természetesen az árverési műfajok sokféleségére is értendő, nemcsak az elért árakra és csúcsárakra.      
Kultúra Ferenc pápa ezért falat bontatott
Privátbankár.hu | 2024. december 24. 11:45
Az egyházfő szenteste megnyitja a Szent Péter-bazilika szent kapuját és ünnepi misét vezet.
Kultúra Mi lehet a baj a nagy művész meghalt kishúgát ábrázoló képpel?
Kenessei András | 2024. december 22. 11:08
Zsolnay, Csontváry, Munkácsy – akárhogy is nézzük, ez a három név határozta meg a Virág Judit Galéria (VJG) 77. árverését és természetesen az aukció sikerét. Semmit sem veszélyeztetett az a tény, hogy a VJG a négy, legnagyobb hazai művészeti aukciós ház közül sorrendben utolsóként lépett a karácsonyi árverések sorába.
Kultúra Ma is tarol a népi demokráciában kissé túlértékelt festő
Kenessei András | 2024. december 21. 16:56
A Kieselbach-festményárverések mindig nagyon tartalmasak, a kalapács alá vitt darabok értékesek, a leütési árak pedig (néha szinte váratlanul) magasak. Az idei karácsonyi árverésen 266 tétel volt az árverőház ajánlata, közülük 213 talált vevőre, ami 80 százalékos elkelési arány.
Kultúra Hatalmas kasszasiker a Tisza név
Kenessei András | 2024. december 14. 19:18
Ahogy tavaly, úgy az idén is a BÁV kezdte a legkorábban a karácsonyi árverések sorozatát  – már ami a legnagyobb árverőházakat illeti.
Kultúra Lehet, hogy Önnél is rejtőzködik egy milliókat érő Zsolnay-kerámia?
Kenessei András | 2024. november 24. 17:46
November közepén negyedik alkalommal tartott árverést a Virág Judit Galéria (VJG). Ezen csak és kizárólag Zsolnay kerámiákat vittek kalapács alá, két, külföldi tulajdonos gyűjteményéből. Azonban nemcsak ez volt újdonság, hanem az árverés helyszíne és egy megváltozott árverési szabály is. Ezek ellenére (vagy talán éppen ezért) az aukció nagy sikerrel zárult.
Kultúra Danny vagyok, hajóval jöttem Magyarországról – ilyen egy élő legenda a filmvásznon!
Elek Lenke | 2024. november 17. 17:47
Bob Dylan az elmúlt években leginkább arról híresült el, hogy az irodalmi Nobel-díj   stockholmi átadójára se ment el, hanem maga helyett mást küldött. De ki is ez a különc énekes, aki politikai-társadalmi kérdésekben oly sokszor – és legtöbbször zavarba ejtően – hallatta a hangját? És mit tudunk meg róla a decemberben bemutatandó filmből, amely Sehol se otthon címmel kerül majd a magyar mozikba?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG