4p

Az elektromos autók a vártnál lassabban, de egyre nagyobb szerelet kérnek maguknak. Persze van egy csomó kihívás, elég csak a magas árra és a finanszírozásra, az áramkutak hiányára, a hatótáv-félelmekre gondolni. Egyebek mellett ezek a kérdések lesznek terítéken a Privátbankár, az Mfor és a piac és Profit kiadója, a Klasszis Lapcsoport által szervezett hiánypótló,  "E" mint energia című május 16-án sorra kerülő konferencia villanyautó-szekciójában. 

Tényleg a villanyautózás jelenti a jövőt? Tényleg összeomlott a villanyautó-piac? Miért olyan drágák a villanyautók? HOgyan lesz áttörés Magyarországon, amikor az autók átlagéletkora fokozatosan emelkedik, megközelíti a 16 évet? Ki fogja mindezt finanszírozni? Van-e elég áramkút? Mennyibe került az áramtankolás?  Elmegy-e a villanyautó a Balatonig vagy éppen az Adriárig? Ez csak néhány kérdés, amely az elektrifikáció, azaz a villanyhajtásos járművekre történő átállással összefüggésben felmerülnek szerte a világon, ezen belül persze Magyarországon is. 

Leállás? 

Az elmúlt hónapokban sorra érkeztek a hírek arról, hogy számos nagy autógyártó visszafogta az elektromosautó-fejlesztéseit a kereslet visszaesése miatt. Akadtak olyan kommentárok, amelyek kvázi temetni kezdték a villanyautózást. Nos szó sincs arról, hogy megbukott volna a villanyautózás. Pusztán az a helyzet, hogy a korábbi, 1-2 évvel ezelőtt kitűzött tervekhez képest lassabban folyik az átállás. Tehát nem talál gazdára annyi villanyautó, mint amennyivel a gyártók korábban számoltak.

 

Elektromos autók, mi vár rátok? A szakértők megmondják
Elektromos autók, mi vár rátok? A szakértők megmondják
Fotó: Pixabay

A villanyautó-piac közben bővül, ráadásul két számjegyű tempóban például Európában. Igaz, ebben szerepet játszik, hogy alacsony a bázis. Azaz egy évvel korábban kevés kelt el belőlük. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint 2023-ban több mint 1,5 millió tisztán elektromos új személyautót helyeztek forgalomba az uniós országokban, ami 37 százalékos pluszt jelentett az egy évvel korábbi 1,1 milliós nagyságrendhez képest.  Az is látszik az ACEA-adatokból, hogy tavaly a forgalomba helyezett új autók majdnem 15 százaléka volt tisztán elektromos meghajtású, szemben a 2022-es 12 százalékkal. Tehát tavalyelőtt minden nyolcadik, 2023-ban már majdnem minden hatodik új autó elektromos volt.

Magyar helyzet

Magyarországon szintén növekedés látható. 2022-ben az újonnan forgalomba helyezett autók 4,2 százaléka volt tisztán elektromos, 2023-ben már 54, százalékos volt az arány.

A belügyminisztériumi adatok szerint a múlt év végén több mint 45 ezer villanyautó volt Magyarországon, szemben az egy évvel korábbi közel 33 ezerrel. Azaz 39 százalékkal nőtt a számuk. Ez látvános növekedés, ám fontos látni, hogy a teljes - több mint 4 milliós - személyautó-állományhoz képest még mindig marginális a szerepük. 

Árak és kérdések

Tehát a növekedés egyértelmű, az viszont tény, hogy a villanyautók egyelőre drágábbak a hagyományos társaiknál. Éppen ezért az árérzékeny piacokon lassabb lesz az átállás. Utóbbit segítheti, hogy az elektromosautó-árak csökkenő pályára kerülhetnek. Az egyik neves tanácsadó cég, a Gartner szakértői szerint 2027-ben a villanyautók előállítása ugyanannyiba kerül majd, mint a hagyományosoké, ez pedig utóbbiak malmára hajtja a vizet. Emellett egyre több gyártó ígér olcsóbb, 20 ezer euró, 25 ezer dollár körüli villanyautót a következő évekre. Ez szintén fokozódó keresletet vetít előre a villanyautók piacán. 

Az elektromos autók elterjedéséhez persze szükség van megfelelő infrastrukturára, azaz áramkúthálózatra, valamint arra, hogy a villamosenergia-rendszer képes legyen kiszolgálni azokat az autósokat, akik otthon szeretnék tölteni a kocsijukat. Szintén kulcskérdés a finanszírozás, akár lakossági, cégs vagy éppen flottás vásárlásról van szó. Ezeken a területeken is előrelépésre van szükség. 

Válaszok

Szép számmal akadnak kérdések, amelyekre választ adnak a Privátbankár, az Mfor és a piac és Profit kiadója, a Klasszis Lapcsoport által szervezet "E" mint energia című május 16-án 8:30-kor a fővárosi Krisztina Plaza Irodaházban (Budapest - 1013 Budapest, Krisztina krt. 39.) kezdődő konferencia előadói. 

A konferencia a részletes programja itt található, jelentkezni pedig itt lehet

 

 

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Ömlik a pénz: sündisznóállást vesznek fel a lengyelek az oroszokkal szemben
Privátbankár.hu | 2024. december 8. 16:15
Lengyelország újabb, nagy összegű hitelkeretet kap az Egyesült Államoktól arra, hogy erősítse hadseregét. Ez már a harmadik ilyen finanszírozási forrás, amit az elmúlt két évben nyitottak.
Makro / Külgazdaság Közeleg az év vége, ez várható az üzemanyagárakban
Privátbankár.hu | 2024. december 7. 11:21
Az OPEC+ múlt heti döntése mellett a jövő héten nemzetközi és hazai makroadatok befolyásolhatják a kutak árait.
Makro / Külgazdaság Varga Mihály neve jól csengett a tengerentúlon
Privátbankár.hu | 2024. december 7. 08:45
A Fitch Rating stabilnak értékeli a magyar strukturális mutatókat a többi „BBB” besorolású országhoz képest, de a következő évekre kevésbé optimista, mint a magyar kormány. Ezért a hitelminősítő a besoroláson nem változtatott, de a kilátást stabilra javította.
Makro / Külgazdaság Túljárnak az oroszok eszén az ukránok, a kerülőutat választhatják
Privátbankár.hu | 2024. december 6. 15:09
Ukrajna energiatermelő infrastruktúrája romokban hever az orosz légitámadások nyomán, így a magánfogyasztóknak és a vállalatoknak alternatív áramforrások után kellett nézniük.
Makro / Külgazdaság Literenként 83 forintos üzemanyag? Varázslatosan olcsó benzinárral házal a választóknál a romániai elnökválasztás éllovasa
Privátbankár.hu | 2024. december 6. 14:48
A romániai elnökválasztás semmiből feltűnt éllovasa azzal kábítja a választókat, hogy az ország kőolajkincse lehetővé tenné a két számjegyű üzemanyagárat a benzinkutaknál.
Makro / Külgazdaság Rossz hír jött egy szomszédos ország GDP-jéről
Privátbankár.hu | 2024. december 6. 12:14
A román GDP 0,1 százalékkal csökkent a harmadik negyedévben az előző negyedévhez képest – közölte pénteken az Országos Statisztikai Intézet (INS).
Makro / Külgazdaság Balog Zoltánék adtak megbízást Mészáros Lőrinc barátjának
Privátbankár.hu | 2024. december 6. 11:16
A gombai Fáy András Református Általános Iskola felújítására kiírt közbeszerzést a főként középkategóriás sportpályákat építő, Mészáros Lőrinchez közel álló Pharos’95 Sportpályaépítő Kft. nyerte el.
Makro / Külgazdaság Mit mond majd Nagy Márton Orbán Viktornak?
Privátbankár.hu | 2024. december 6. 08:30
Arról, hogy a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) friss, októberi adatai értelmében immár nyolcadik hónapja zuhan a magyar gazdaság egyik húzóágazata, az ipar.
Makro / Külgazdaság A francia kormányválság váratlan hatása: európai energiaválság közeleg?
Bózsó Péter | 2024. december 5. 19:11
A francia állami energiatermelés eddig olcsó áramárakat biztosított, exportra is.
Makro / Külgazdaság Lázár János örülhet, a szomszédok fűje sem zöldebb
Privátbankár.hu | 2024. december 5. 11:35
Gyorsult az euróövezeti építőipari aktivitás visszaesése novemberben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG