A Borbély Lénárd (Fidesz-KDNP) csepeli polgármester vezette bizottság közleményében a keddi ülésről azt írta: a fővárostól és a BKV-tól kapott, több ezer oldalas iratanyag áttekintése közben olyan kérdések vetődtek fel, amelyek szakértők bevonását tették szükségessé.
A meghallgatásokon arra keresték a választ, hogy kik hogyan, milyen feltételekkel vettek részt a közbeszerzés kiírásában, illetve az eljárás lefolytatásában, továbbá milyen szempontok alapján hirdettek győztest a pályázók közül.
Tarlós bepipult: 57 milliárd forintot követel ettől a két embertől >>>> |
A vizsgálat elején a bizottság szerint az körvonalazódik: a 2006-os viszonyokat tekintve is szokatlan volt, ezért komoly kérdéseket vet fel, hogy a francia Alstom céggel kötött szerződésben 50 százalékos előleget határoztak meg, amelynek kifizetését időhöz és nem az elvégzett munkához kötötték. Emellett az is kitűnt már, hogy a pályázati döntéssel kapcsolatban az esztétikai szempontot kiragadva az Alstom annyival több pontot kapott, hogy 5,5 millió euróval drágább ajánlata nyert. Az új városvezetés határozott, a főváros érdekeit képviselő fellépése a BKV-nak jelentősen kedvezőbb feltételeket teremtett az Alstommal kötött szerződésmódosítás után.
Novemberben a grémium a pályázatokról döntő bizottságok elnökeit, majd Demszky Gábor volt főpolgármestert és Aba Botondot, a BKV volt vezérigazgatóját tervezi meghallgatni az üggyel kapcsolatban.
Mit vizsgál pontosan a bizottság?
A Fővárosi Közgyűlés május 12-ei rendkívüli ülésén döntött arról, hogy az Alstom metrókocsik beszerzése ügyében felmerült korrupciós vádak kivizsgálására ideiglenes vizsgálóbizottságot hoz létre. Ennek feladata a metrókocsik beszerzéseivel kapcsolatos döntéshozási mechanizmusok működésének, a szerződéskötések körülményeinek, a döntések előkészítésében részt vevők felelősségének vizsgálata és erről jelentés készítése.
Az Egyesült Királyság Jelentős Csalások Elleni Hivatala Alstom-vezetőket vádolt meg azzal, hogy összesen 2,3 millió eurós kenőpénzt adtak vagy beleegyeztek abba, hogy adnak a BKV tisztviselőinek, ügynökeinek. Mindezt annak érdekében, hogy befolyásolják a budapesti közlekedési céget az Alstom szerelvényeinek megvásárlása érdekében.