3p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Sok szó van arról, hogy Kínában ideje, hogy változzon a gazdaság szerkezete: ennek egyik útja a repülőgyártás felpörgetése. Az ország amúgy is a légi utasszállítás legnagyobb piaca lesz két évtizeden belül, miért is ne helyben készüljön a gépek egy része. A két óriás már a spájzban, és az ország saját gyártmányokkal is próbálkozik.

Nyílnak a gyárak

A Bloomberg szerint a folyamat most fontos állomásához érkezett: az Airbus szerdán Tianjin városában leteszi az alapkövét annak a gyárnak, amelyik a széles törzsű A330-asok gyártásának utolsó fázisait fogja végezni. Tianjinban van már egy gyár, ahol a cég kisebb gépek összeszerelését végzi. A Boeing már ugyancsak helyet keres leendő összeszerelő üzemének.

A gyárak megnyitása egyrészt ésszerű, mivel Kína óhatatlanul az egyik legnagyobb légiközlekedési piac lesz, másrészt a kormány részéről politikai döntés is: jó lehetőség a gazdaság struktúrájának átalakítására. És ha már úgyis dollár milliárdokért vesznek gépeket a két nagy gyártótól, miért ne helyben készüljenek a gépek, legalább részben? Ez persze a gyártók érdeke is: Kínában az állam szava nagy a gépek beszerzésében, nem árt vele jóban lenni, ennek egyik legjobb módja a helyi munkahelyteremtés.

Gigantikus piac

Kína a két nagy céget már eddig is elárasztotta rendeléseivel: az Air China hétfőn 12 darab A330-ast rendelt az Airbustól, 2,9 milliárd dollár értékben. Tavaly a kínai légitársaságok és lízingcégek összesen 780 gépet rendeltek 102 milliárd dollárért. A következő két évtizedben a Boeing szerint a kínai szállítóknak 6330 új gépre lesz szükségük 950 milliárd dollár értékben, ami a világ keresletének kb. 17 százaléka. Irgalmatlan szám, van mit keresni a piacon.

Az Airbus évente 20 A330-ast fog szállítani, és ezek gyártásának utolsó fázisait az új gyár el tudja majd végezni. Kína egyébként az Airbus teljes piacának 24 százalékát jelenteni, a széles törzsű gépek piacának pedig 60 százalékát uralja Kínában. Tervezik, hogy a tianjini gyárban A320-asokat is gyártanának a későbbiekben.

Airbus A320 Forrás: airbus.com

Helyi erők

Az Airbusnak nem csak a Boeinggel, hanem a helyi gyártókkal is versenyeznie kell, bár ekkora piacon ez azért túlélhető. Az állami Commercial Aircraft Corp. of China cég vezetésével az ország azon dolgozik, hogy saját fejlesztésű nagy gépeket gyártson idővel, sőt még saját repülőmotort is szeretnének fejleszteni. A tervek grandiózusok, a megvalósulás viszont még igen messze van, eddig csak egy rövidtávú repülésre alkalmas gépet sikerült üzembe állítani.

A repülőgépek egyes részeinek, alkatrészeinek gyártása viszont jó lehetőség a kínai gyártók számára. Kína a repülőgépipart azonban nemcsak kereskedelmi szempontból mérlegeli, hanem szeretné az országot pár évtized alatt komoly repülőgép gyártó kapacitással ellátni, és ehhez komoly beruházásra is hajlandó. A cél az, hogy idővel egy fejlett iparral rendelkező, a fejlett országokéhoz hasonló gazdasági struktúrával rendelkező gazdaság alakuljon ki, miután a gyors növekedés időszaka lezárulóban van.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Berlin Trump jóindulatáért és a NATO túléléséért küzd
Káncz Csaba | 2025. május 18. 10:53
Az új német kormány padlógázt nyom a katonai kiadásokban, hogy a jövő havi NATO csúcstalálkozón elnyerjék Trump jóváhagyását a szervezet jövőjére nézve. Ukrajna megmutatja, hogyan lehet egy hadsereget a szinte semmiből néhány év alatt Európa legnagyobb fegyveres erejévé fejleszteni. Káncz Csaba jegyzete.
Makro / Külgazdaság Megszólalt Orbán Viktor az átláthatósági törvényjavaslatról is – kemény fellépést ígér
Privátbankár.hu | 2025. május 18. 10:08
Ezt nem lehet megengedni, fogalmazott a miniszterelnök a külföldi támogatásokat kapó szervezetek ügyében.
Makro / Külgazdaság 50 százalékról nullára: utolsó atomerőművét is leállítja egy ország
Privátbankár.hu | 2025. május 17. 11:16
Tajvan megkezdte utolsó aktív atomerőművének leállítását a Taiwan Power (Taipower) állami energiaellátó vállalat szombaton kiadott tájékoztatása szerint.
Makro / Külgazdaság Főhet Putyin feje: gyengélkedni kezdett az orosz gazdaság
Privátbankár.hu | 2025. május 17. 08:52
Befékezett az orosz gazdaság, és bár az infláció csökkent, még mindig 10 százalék fölött van.
Makro / Külgazdaság Trump tombolni fog: egy drámai lépéssel leminősítették az Egyesült Államokat
Privátbankár.hu | 2025. május 17. 08:04
Az utolsó nagy hitelminősítő is elvette a legjobb besorolást az Egyesült Államoktól.
Makro / Külgazdaság Alig van infláció az egyik legnagyobb uniós országban
Privátbankár.hu | 2025. május 16. 13:31
Olaszországban 1,9 százalékkal, az előző havival megegyező ütemben nőttek a fogyasztói árak áprilisban éves összevetésben – derült ki az olasz statisztikai hivatal, az Istat pénteken közzétett végleges adataiból.
Makro / Külgazdaság Hatalmasat kaszált Trump az Egyesült Arab Emírségekben
Privátbankár.hu | 2025. május 16. 12:22
Nagy üzleteket kötött az amerikai elnök.
Makro / Külgazdaság Tetszetős, de minden alapot nélkülöző állítás – ügyvédek a devizahiteles ítélet következményeiről
Privátbankár.hu | 2025. május 16. 10:19
Csak kevés szerződésre vonatkoztatható az uniós bíróság ítélete?
Makro / Külgazdaság Nőtt a munkanélküliség az OECD tagországaiban
Privátbankár.hu | 2025. május 16. 09:59
Elmozdulás a történelmi szinten is kirívóan alacsony adathoz képest.
Makro / Külgazdaság Nem jöttek jó hírek Tokióból
Privátbankár.hu | 2025. május 16. 09:14
Visszesés, egy éve az első.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG