Az elfogadott reform a költségcsökkentések mellett a 2020-tól meghirdetendő vasúti liberalizációra készíti fel az állami vasúttársaságot (SNCF), amikor a piac fokozatos megnyitása értelmében külföldi vasúttársaságok is működtethetnek vonatokat a francia TGV-k útvonalain. „Az SNCF-nek mostantól megvan minden esélye arra, hogy sikeres legyen ebben az új világban, ahogy mindig is győzni tudott, a kihívásokkal szembenézett az elmúlt nyolcvan évben", hangsúlyozta Emmanuel Macron.
Unfair vasutasnak lenni?
Érdekes módon ugyanakkor a jelenlegi törvénykezés épp a vasutasoknak kedvez, a mostani rendelet célja is az, hogy megszüntesse a vasúti dolgozók kivételezett helyzetét. Jelenleg ugyanis ez egy életre szavatolja a munkahelyeket, valamint lehetővé teszi, hogy a dolgozók 50 és 55 év között vonuljanak nyugdíjba, miközben a franciák többségére a 62 éves nyugdíjkorhatár vonatkozik. Ez a változás 2020-tól lép életbe a vasúthoz belépő dolgozókra, a jelenlegi vasutasokat azonban nem érinti.
Az államfő megerősítette, hogy az állam átvállalja az SNCF felhalmozott adósságának kétharmadát, mintegy 35 milliárd eurót, és a következő tíz évben napi 10 millió eurót ruház be a vasúti hálózat korszerűsítésére.