2p

A kínai autók ellen tervezett védővámok nem oldanak meg mindent.

Máthé Réka Zsuzsánna, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Európa Stratégia Kutatóintézet tudományos munkatársa az infostart.hu kérdésére úgy értékelte a kínai elektromos autókra bevezetendő védővámot, hogy az ebben a formájában mentőövet tud nyújtani a súlyos lemaradásban lévő európai autógyártásnak, ám hosszú távon nem fogja megoldani az uniós problémákat.

Nem lesz megoldás a vám?
Nem lesz megoldás a vám?
Fotó: Depositphotos

A szakértő különösnek tartja a döntést, mert 27 uniós tagállamból mindössze tíz ország támogatta vállaltan ezt a tervezetet. Az országok nagy része, 12 tagállam – beleértve Spanyolországot és Svédországot – tartózkodott, míg 5 állam, köztük Németország, Szlovákia, Szlovénia, illetve Magyarország nemmel szavazott. A cikk szerint elhívta a figyelmet arra is, hogy az Európai Unió szavazásainál legalább egyszerű többségre szükség van, azaz elvileg 14 tagállamnak támogatnia kellett volna a javaslatot, most a 12 tartózkodást mégis úgy számolták, mintha igen lett volna.

A német ellenállás indokaként azt említette, hogy Németország néhány autógyártó cége korábban felismerte a veszélyt és egyben a lehetőséget, ami a kínai autógyártásban rejlik, és már elkezdett együttműködni kínai partnerekkel, de ugyanezzel az uniós tagállamok más autós cégei nem éltek.

Hogy alakult ki ez a fölény?

A portálnak elmondta, az erőteljes kínai fölény azért alakult ki az elektromos járműiparban, mert Kína már az 1990-es években saját gyártású gépkocsik kialakításán dolgozott, és 2000-es években állami támogatásokkal elkezdte a lítiumion akkumulátorral működő gépjárművek fejlesztését és gyártását. Ezzel nagyjából húszéves előnyre tett szert az európai autógyártókkal szemben.

Máthé Réka Zsuzsánna szerint az is fontos szempont, hogy jelenleg Kínában bányásszák a legtöbb lítiumot, ami az akkumulátorokhoz szükséges, így hiába kezdett most Európa is hasonló fejlesztésekbe, az akkumulátorok anyaga miatt továbbra is függ Kínától. Kijelentette,

olyan versenyelőnye van Kínának, amit ezek a védővámok nem biztos, hogy ki tudnak bármilyen szinten is igazítani.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Rossz hírt közölt három Magyarországon is népszerű autómárka
Privátbankár.hu | 2025. december 26. 14:35
Csökkentek az eladások.
Makro / Külgazdaság Kínában ennek az adatnak örülnek
Privátbankár.hu | 2025. december 26. 13:59
Szépen híznak a legnagyobb cégek.
Makro / Külgazdaság Új korszak nyílik jövőre az autópiacon, a mentőövbe Magyarország is belekapaszkodna
Imre Lőrinc | 2025. december 26. 07:41
Ha nem is oldódik meg minden problémája, de fellélegezhet, időt nyer a kontinens autóipara – reagált az év egyik legfontosabb, európai uniós gazdasági döntésére a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke a Privátbankárnak. Gablini Gábor szerint a németeknek részben vissza kell térniük Kínából, aminek Magyarország is a nyertese lehet. 
Makro / Külgazdaság Hatnak a szankciók: Oroszország évekkel elhalasztja LNG termelési célját
Privátbankár.hu | 2025. december 25. 17:01
Oroszország „több évvel” elhalasztotta azt a tervét, hogy elérje az évi 100 millió tonnás cseppfolyósított földgáztermelést – mondta csütörtökön az állami televíziónak Alekszandr Novak miniszterelnök-helyettes, a nyugati szankciók energiaiparra gyakorolt hatására hivatkozva.
Makro / Külgazdaság Oroszország negyedével növelheti idei vezetékes gázkivitelét Kínába, de ez nem elég
Privátbankár.hu | 2025. december 25. 16:01
Moszkva fokozza ázsiai értékesítéseit, és erősíti kapcsolatait a világ legnagyobb energiafogyasztójával – mondta egy, az adatokra rálátással rendelkező forrás.
Makro / Külgazdaság Kifullad Putyin medvéje?
Privátbankár.hu | 2025. december 25. 14:50
Csökkent az orosz ipari termelés novemberben éves szinten, miközben az elemzők sokkal többre számítottak.
Makro / Külgazdaság A hideg polgárháborútól az állítólagos Tisza-csomagig – az idei Klasszis Klub Live-ok legnézettebb adásai
Csabai Károly | 2025. december 25. 07:37
23 adás, több mint félmilló megtekintés – ez az idén már az ötödik évfolyamába lépett egyórás élő műsorunk mérlege. A korábbi esztendőkhöz hasonlóan ezúttal is nevesebbnél nevesebb vendégeink voltak, köztük egykori miniszterek, jegybankelnökök, tőzsdeelnökök. Itt az ideje, hogy felidézzük a legnagyobb érdeklődésre számot tartó beszélgetéseinket.
Makro / Külgazdaság Trump már megkapta a karácsonyi ajándékát
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 13:17
A vártnál jóval nagyobb mértékben bővült az Egyesült Államok gazdasága 2025. harmadik negyedévében.
Makro / Külgazdaság Megint szívhatják a fogukat a kamionosok
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 12:58
Jelentősen szigorodnak a nehéz tehergépkocsik közlekedésére vonatkozó szabályok.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor: Magyarország egy „hanyatló unió” tagja
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 11:27
Többek között ezt jelentette ki a kormányfő a Magyar Nemzetnek adott ünnepi interjújában.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG