3p

A kínai gyártók már Európára összpontosítanak, írja a Roland Berger tanácsadó cég.

Bár az előrejelzések szerint lassul az elektromos autók iránti kereslet, ez nincs hatással a globális akkumulátorpiacra. A lítium-ion és nátrium-ion akkumulátorok iránti igény továbbra is növekszik: 2020 és 2030 között a kereslet várhatóan több mint tizennyolcszorosára nő, 34 százalékos éves növekedési ütem mellett, derül ki a Roland Berger „Battery Monitor 2023" című tanulmányából.

Az akkumulátorpiaci kereslet várható alakulása
Az akkumulátorpiaci kereslet várható alakulása
Fotó: Roland Berger

A fejlődés fő oka az autóipar átállása az akkumulátoros elektromos járművekre: a lítium-ion akkumulátorok iránti kereslet mintegy 80 százalékát az elektromos járművek fogják kitenni a következő évtizedekben. Ez hatással van az ipari környezetre is: a már működő ázsiai vállalatok mellett új társaságok és akkumulátorgyárak jelennek meg az USA-ban és Európában. A jelenlegi fejlesztések fókuszában elsősorban a hatékonyabb gyártás és az alternatív akkumulátor-anyagok felé irányuló technikai innovációk állnak.

Az akkumulátorok iránti kereslet 2030-ra várhatóan eléri a 4900 gigawattórát (GWh), ami jelentősen túlszárnyalja a tavalyi előrejelzésben szereplő 4000 GWh körüli értéket. Ezt a várható keresletet meghaladja majd a bejelentett globális termelési kapacitás, amely 2030-ban mintegy 8900 GWh-t tehet ki. Kétséges azonban, hogy ezek a kapacitások mind megvalósulnak-e. "Kínán kívül nem számítunk túlkapacitásra." - mondja Schannen Frigyes, a Roland Berger partnere. "Az alapanyag, az emberi erőforrás és a lekötött értékesítés hiánya világszerte rontja az akkumulátorgyártók teljesítményét."

Ezenkívül piaci egyensúlytalanságok alakulnak ki, amelyeket a nemzeti jogszabályok súlyosbítanak. A termelési kapacitások és a követelmények alakulása jelentősen eltér az egyes országokban, különösen az USA-ban, Kínában és Európában. "Észak-Amerikában új releváns piaci szereplők megjelenését látjuk. Európában nagy mennyiségű akkumulátorkapacitást jelentettek be, de sok vállalat még nagyon új, ezért a piac konszolidációjára számítunk." - mondja Schannen.

"Kínában viszont óriási túlkapacitások épülnek ki, amelynek eredménye az alacsony kapacitáskihasználtság és az exportnyomás."

A Kínából származó árukat azonban nem valószínű, hogy az USA-ba importálják: a nemzetközi kereskedelmet akadályozza a Kínából származó akkumulátorok importjára kivetett jelentős, 25,4 százalékos adó, valamint az inflációcsökkentési törvény miatt a kínai gyártók és beszállítók előtt álló akadályok. Ezért a kínai gyártók egyre inkább az európai piacra összpontosítanak, ami viszont növeli a helyi gyártókra nehezedő költségnyomást.

Az innovatív termék- és folyamattechnológiák az utóbbi években egyre fontosabbá váltak az akkumulátor-ágazatban, mert az USA és Európa így akarja ellensúlyozni az ázsiai gyárak sokéves előnyét. Egyre nagyobb számban jelennek meg az USA-ból és Európából érkező szabadalmak, ezek az innovációk különösen fontosak a gyártási technológiák terén. A vállalatok kifejezetten keresik az egyensúlyt a költséghatékony és fenntartható akkumulátorgyártás között. A középtávú jövőben ez lesz a lehetségesmódja annak, hogy a versenypozíciót javítani tudják ezen a dinamikus piacon.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Miért nem állnak sorban a vállalatok a zöld hitelekért?
Csabai Károly | 2024. május 23. 15:11
Milyen a vállalati hitelezés helyzete Magyarországon, a 2023-as évhez képest az idén mire lehet számítani? A bankok hogyan tudják támogatni a zöld átállást? Van-e kereslet a zöld hitelekre, azt mennyire befolyásolja a kamatszint? Mennyire más megközelítést igényel a bankoktól az energetikai szektor finanszírozása? Egyebek mellett ezeket a kérdéseket járták körül a lapcsoportunk, a Klasszis Média által szervezett E, mint energia konferencia kerekasztal-beszélgetésének résztvevői. 
Makro / Külgazdaság Havi 136 ezer forintot adnak a kisgyermekes, dolgozó szülőknek - de nem Magyarországon
Privátbankár.hu | 2024. május 23. 13:03
Ennyivel támogatják a kisgyermekek gondozását.
Makro / Külgazdaság Ez a közel 190 ezer magyar biztosan nem akar hazatérni
Privátbankár.hu | 2024. május 23. 12:48
Benyújtották a kérvényt, hogy maradhassanak brit földön, de a románok és a lengyelek messze előznek ebben is.
Makro / Külgazdaság Pozitív meglepetést hozott az euróövezet teljesítménye
Privátbankár.hu | 2024. május 23. 11:36
Már májusi adatok alapján.
Makro / Külgazdaság Kezdhetünk aggódni? Padlót fogtak a beruházások Magyarországon
Privátbankár.hu | 2024. május 23. 08:39
Majdnem kétszámjegyű a visszaesés.
Makro / Külgazdaság Erre büszke lehet a kormány? Közel 10 százalékkal érnek többet a magyar fizetések, mint tavaly
Privátbankár.hu | 2024. május 23. 08:31
Itt vannak a KSH legfrissebb adatai.
Makro / Külgazdaság 2750 milliárd forintnyi diákhitelt engedtek el - szavazatvásárlás amerikai módra?
Privátbankár.hu | 2024. május 23. 07:18
Személyenként átlagosan 12 millió forintnyi tartozást nem kell visszafizetni. Igazságos döntés vagy az adófizetői pénzek átirányítása szavazatvásárlás céljából?
Makro / Külgazdaság Európa legnagyobb lőporgyára épül a szomszédunkban
Privátbankár.hu | 2024. május 22. 17:37
Csaknem 400 millió eurós beruházásból Romániában, Brassó megyében épül meg Európa legnagyobb lőporgyára - erősítette meg Nicolae Ciuca szenátusi elnök, volt kormányfő szerdán Bukarestben, a Black Sea Defense and Aerospace (BSDA-2024) elnevezésű nemzetközi hadifelszerelés-kiállítás megnyitóján.
Makro / Külgazdaság Milyen irányt vesz az elektromos járművek gyártása, forgalmazása, töltése és finanszírozása?
Szirmai S. Péter | 2024. május 22. 15:01
Merre tart az e-mobilitás? Erről is kérdeztük a Klasszis Média által szervezett E, mint energia konferencia kerekasztal-beszélgetésén szakértő vendégeinket: Balogh Szabolcsot, az MVM Mobiliti Kft. ügyvezetőjét, Lévai Gábort, a PhenoGyde Kft. ügyvezetőjét, Fekete Csabát, a CIB Lízing vezérigazgatóját, Antalóczy Tibort, a villanyautosok.hu ügyvezetőjét, Kovács Ákost, a Porsche Hungaria Moon Brand managerét. 
Makro / Külgazdaság Vége a jó világnak, fordulat jön a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2024. május 22. 10:46
A héten pénteken ismét változást tapasztalhatunk a benzinkutakon. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG