Kedvezően alakulnak idén a kiskereskedelmi trendek a háztartási-, és a vegyi árunál valamint a kozmetikumoknál. Forgalmuk az első félévben mintegy 158 milliárd forintot ért el, ami 6 százalékkal nagyobb, mint tavaly január-június között. Mennyiség szempontjából pedig több évi csökkenés után, most 2 százalék pluszt regisztrált a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe - közölte a piackutató a Privátbankárral.
Miből, mennyivel többet?
Átlag felett nőtt a boltok bevétele és az eladott mennyiség is a legnagyobb forgalmú tíz vegyi és kozmetikai termék közül mosószerből (értékben 8, mennyiségben 5 százalékkal), öblítőből (8 és 8), továbbá dezodorból (7 és 6).
Az adatok szerint a vegyi áruk és kozmetikumok átlagát jóval meghaladó arányban adtak el többet például toalett papírból, tusfürdőből, szappanból és borotvapengéből.
![]() |
A Nielsen által mért 70 háztartási vegyi áru és kozmetikum értékben mért forgalmából a bolttípusok piaci részesedése. Forrás: Nielsen |
"Tavaly az első félévben értékben még csak 2 százalékkal emelkedett, mennyiségben pedig 2 százalékkal csökkent a vegyi áruk bolti eladása, az előző évi hasonló időszakhoz viszonyítva. A kedvező változás egyik lényeges oka, hogy erősödik a magyar fogyasztók bizalma. Tavaly negyedévről negyedévre emelkedett a Nielsen fogyasztói bizalmi indexe. Idén ez tovább folytatódott, és az index a legutóbbi négy éves időszak rekordját érte el a második negyedévi felmérésben. A kiskereskedelem január-júniusi kedvező forgalmi adatai igazolják tapasztalatunkat, amely szerint, ha a fogyasztói bizalom változik, akkor hatása mintegy fél év múlva érvényesül a kiskereskedelmi eladásoknál is – mondta Barta Mónika, a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója.
Itt költjük el a pénzt
Ami az eladáshelyek súlyát illeti, a háztartási vegyi áruk és kozmetikumok értékben mért forgalmának legnagyobb része, 34 százaléka hipermarketre jutott idén az első hat hónap alatt.
Utána a drogéria következik 32, majd a szupermarketek és diszkontok 21 százalékkal. Az 51-200 négyzetméteres boltok mutatója 7 százalék. További 3-3 százalékkal részesednek a 201-400 négyzetméteres, valamint az 50 négyzetméteres és kisebb kiskereskedelmi egységek.