Az Egyesült Államokban Donald Trump színre lépése óta egyre nagyobb a gazdasági bizonytalanság, ami rosszat tesz az üzletnek. A közgazdászok azt találgatják, hogy a történet vége recesszió lehet-e. A „lehet”, azonban nem „biztos”, ezért a szakértők próbálnak pontosabb jóslatokkal előállni. Ehhez természetesen a makrogazdasági adatokat fürkészik a munkaerőpiac alakulásától kezdve a fogyasztói kiadások csökkenéséig. Van azonban ennél egyszerűbb megoldás is.
A fogyasztók például előre bevásárolnak ajakrúzsokból, az átlagember egyik luxuscikkéből, mert nem tudják, hogy meddig lesz pénzük ilyesmire. Erről nem állnak rendelkezésre statisztikai adatok, a fagyasztott pizza esetében azonban van történelmi kitekintésünk. „Minden gazdasági visszaesésnél ez történik. Nő a kereslet a fagyasztott pizzák iránt, ezen belül a drágábbakat keresik jobban” – mondta a Business Insidernek Craig Zawada, az árak alakulásával foglalkozó Pros Holdings vezető elemzője.
Ez első látásra szembemegy az általános trenddel, hiszen ha a vásárló bizonytalannak látja jövőbeni anyagi helyzetét, akkor meghúzza a nadrágszíjat. Valójában azonban nincs ellentmondás, hiszen arról van szó, hogy az emberek kevesebbet járnak vendéglőbe, ahol a finom pizzáért többet kellene fizetniük, mint ha otthon fejezik be a sütést és nem fizetnek a kiszolgálásért.
Fotó: Pixabay
A matek önmagáért beszél. A nagy recesszió idején, 2009-ben a fagyasztott ételek értékesítése 3,1 százalékkal nőtt a megszokotthoz képest. Amikor lecsapott a covid, 2020-ban 6,6 milliárd dollár értékben értékesítettek a kereskedők fagyasztott pizzát, szemben a 2019-es 5,8 milliárd dollár értékű eladásokkal – derült ki az IBISWorld piackutató cég adataiból. William Curtis, az IBISWorld vezető elemzője úgy véli, a fagyasztottpizza-index egyelőre nem jelez gazdasági visszaesést. Ugyanakkor a kereslet növekedése a recesszió irányába mutat. Fontos megjegyezni, hogy az online házhoz szállítás óriást fejlődött az elmúlt 15 évben, így más ételek is könnyen elérhetővé váltak a félig kész pizzák alternatíváiként.
Nemcsak a pizzás mutató áll rosszul
Ahogy arról korábban a Privátbankár is beszámolt, a márciusban készült amerikai felmérések szerint általánosság vált a rossz hangulat. Ez pedig azért rossz hír, mert az amerikai gazdaság méretes és súlya az egész világgazdaság teljesítményére hatással van.
A Conference Board nevű szakmai szervezet legendás fogyasztói bizalmi indexe 92,9 pontra süllyedt, ami 7,2 ponttal marad el a februári adattól. Ez a mutató már a negyedik egymást követő hónapban csúszik le a lejtőn. A jövővel kapcsolatos várakozások részindexe 9,6 ponttal, 65,2 pontra esett vissza. Ez az elmúlt 12 év legrosszabb adata és 80 pont alatt van, amire úgy tekintenek a szakértők, hogy már recessziót jelez előre. A CNBC CFO Council negyedévente készít jelentést arról, hogyan alakulnak a vállalatok pénzügyi igazgatóinak várakozásai. A legfrissebb felmérésben megkérdezett menedzserek 60 százaléka úgy véli, hogy 2025 második felében recesszióba süllyed az amerikai gazdaság. A Deutsche Bank ettől független jelentése szerint pénzügyi vezetők 43 százaléka a növekedés lassulását várja a következő 12 hónapban.
Továbbá az amerikai jegybank szerepét betöltő atlantai Fed úgynevezett GDPNow modellje 2025 első negyedévére annualizáltan mínusz 2,8 százalékra, azaz visszaesésre váltott március elején. Ezt megelőzően, február utolsó hetében még plusz 2,3 százalékos növekedést jelzett előre.