1p
A számviteli szabályok kifejezetten nagy mozgásteret hagynak a kormányok és politikusok számára a trükközésre illetve a kötelezettségek ide-oda való csoportosítására. Az egyik legkedveltebb euróövezeti gyakorlat a rejtett hitelfelvétel, melyet a magyar kormány is kipróbált már a magánnyugdíjpénztárak államosításával.

Az Economist cikke szerint a kormányok egyik legnagyobb előnye, hogy nem esnek könyvvizsgálat alá, így a politikusoknak túlzottan nagy mozgásterük van a költségvetési helyzetük előkészítésben és bemutatásában egyaránt, amely gyakran vezet trükközéshez. A Nemzetközi Számviteli Standard Testület szakértője szerint a kormányzati szektor számviteli szabályai jelenleg egy primitív anarchia szabályaihoz hasonlíthatóak.

A legegyszerűbb számviteli trükközés, melyet a kormányok alkalmaznak az, hogy a jelenlegi kiadásokat elhalasztják. Az elhalasztott kiadások egyik klasszikus példája, hogy a kimutatásokban, a mérlegekben nem jelenítik meg a kötelezettségeket egészen addig, amíg például egy kormányzat által megrendelt beruházás meg nem épült, a kormány csak a beruházás létrejötte után fizeti ki a megrendelést.  Amerika 1987-ben csak úgy tudta teljesíteni a kitűzött hiánycélt, hogy késleltette a katonai és az egészségügyi kiadások kifizetését.

Egy kedvelt euróövezeti taktika a rejtett hitelfelvétel módszere. Portugália például úgy csökkentette az államháztartási hiányát 2010-ben és 2011-ben, hogy átvette a nyugdíj alapokat a magán vállalatoktól, amely azonnali bevételi forrást jelentett a költségvetés számára, ugyanakkor a nyugdíjak kifizetése csak később fog jelentkezni, így később jelent majd kiadást. Nem kell azonban Portugáliáig menni példáért a magánnyugdíjpénztárak államosításával is ugyanezt hajtotta végre a magyar kormány is.

Zsiday Viktor alapkezelő blogjában kifejtette, hogy Magyarországon az eszközök azonnal bevételként/adósságcsökkentésként jelentkeztek, de a magánpénztári tagok átvétele azt is jelenti egyben, hogy a magyar kormánynak a jövőben sokkal több nyugdíjat kell majd kifizetnie, mint egyébként kellett volna. A magyar állam helyzete ettől a valóságban semmit sem javult, habár a kimutatott államadósság és deficit természetesen időlegesen csökkent.

A kormány ugyanakkor jövőbeli bevételeit is előre tudja hozni aktíváinak eladásával,  vagy a beruházási költségek elkerülésével úgy, hogy a vállalatok adó bevételekre lesznek jogosultak miután megépítették a vállalt beruházásokat. Például az általuk megépített út díjából származó bevételek nem a költségvetésbe, hanem a vállalatokhoz áramlanak majd. A kötelezettségek kivezetésének egy másik módja, ha a nem kormányzati állami szervek kötelezettségeiként tüntetik fel a kormányzati kiadásokat. Görögország adóssága 7,8 százalékkal emelkedett meg 2010-ben miután az Eurostat a kormányzati kötelezettségek közé sorolta a busz, a vasút és egyéb állami cégek kormányzati számláit.

Néhány ezek közül a módszerek közül legitim, azonban a szemfényvesztés nagy károkat tud okozni és a kedvezőbb adatok torzítják az adott ország valós fiskális pozícióját. A testület egyik szakértője szerint az átlátható számviteli könyvelés előfeltétele a bizalom.

A közös számviteli elvek hiányában az IMF kidolgozott egy módszertani segédletet a trükkök kiszűrésére, arra hogyan lehetne a trükköző politikusokat kordában tartani. A javaslatok többek között tartalmazzák, hogy a kormányoknak nettó vagyont kellene közzé tenniük, amely magában foglalja a követeléseket és a kötelezettségeket, így nyugdíjalapok átvétele már kevésbé tűnne vonzó alternatívának. Az Economist szerint mindezekre az intézkedésekre nem volna szükség, ha a kormányok is követnék a magánszektor vállalataira érvényes számviteli szabályokat.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Hiába szedett be sokkal többet a magyar állam – még sokkal többet költött
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 12:33
Itt vannak a részletes adatok a költségvetés november végi helyzetéről.
Makro / Külgazdaság Fordul a kocka a benzinkutakon keddtől
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 11:27
Most az autósok másik csoportja örülhet.
Makro / Külgazdaság Itt van, mekkorát ütött Trump a német autóiparon – nagyot
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 10:44
Fellendülésre pedig nem érdemes fogadni.
Makro / Külgazdaság Döntött egy svájci bíróság: az egész világon aggódhatnak a multik
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 10:29
Precedensértékű lehet az ítélet.
Makro / Külgazdaság Megvétózhatta volna Ukrajna hitelét Orbán Viktor – meglepő, ki beszélte le erről
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 08:37
Félrehívták egy kicsit az uniós csúcs sorsdöntő pillanataiban.
Makro / Külgazdaság Ilyen még soha nem történt a magyar kereskedelemben
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 07:47
Csökkent a terminálok száma – de miért?
Makro / Külgazdaság Mélypontok közelében tántorog a jen
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 06:19
Hiába volt a kamatemelés?
Makro / Külgazdaság Olyan történt a Penny, a Lidl, és az Aldi üzleteiben, amit idén még nem tapasztaltunk
Kollár Dóra | 2025. december 22. 05:37
Árcsökkenést tapasztaltunk a diszkontokban.
Makro / Külgazdaság Visszaestek a Kínába irányuló külföldi működőtőke-befektetések
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 17:30
Kínában az év első 11 hónapjában 7,5 százalékkal esett a külföldi működőtőke-befektetés (FDI) értéke éves összevetésben, miután az első 10 hónapban 10,3 százalékos csökkenést regisztráltak.
Makro / Külgazdaság Így várták Oroszországban, és kisebb is lett
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 16:40
Az orosz jegybank pénteken az elemzői várakozásokkal összhangban 16,5 százalékról 16,0 százalékra csökkentette az irányadó jegybanki kamatot.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG