3p
Megijedtek a légitársaságok, miután a Boeing két egyforma típusú, viszonylag új repülőgépe katasztrófát szenvedett: egyre többen a földre parancsolják a gépeket. Milyen lehet az iparágra gyakorolt hatás, hogyan érinti a gyártót, mekkora a baj?

Közismert, hogy a repülés a közlekedés legbiztonságosabb formája: messze a legkisebb az egy utasra egy adott adott távon, vagy akár járatonként jutó halálesetek száma. Ez persze sovány vigasz a mostani etiópiai balesetben érintetteknek, ugyanakkor azt is tudni kell, hogy az Amerikai Egyesült Államokban 10 éve nem történt halált okozó baleset a légitársaságok által bonyolított utasforgalomban.

Vizsgálatok

Nos, az iparág tehát úgy tűnik, rendben van, de most mégis ijesztő, hogy ugyanaz a modern típus kis idő elteltével hasonló módon szenvedett balesetet, igaz, hogy nem a legfejlettebb országokban, hanem Indonéziában és Etiópiában. A legutóbbi baleset okait vélhetően hamar tisztázni fogják, és ha szükséges, a gyártó kiküszöböli a problémát, esetleg javítja a pilóták tájékoztatását. Az nem valószínű, hogy emiatt a Boeing egyik legnépszerűbb típusának gyártása és eladása leállna.

Árfolyamhatás

A Boeing részvényének árfolyama 11 százalékkal került lejjebb az eset óta, 422-ről 375 dollárra, ami elsőre soknak tűnik, de ha figyelembe vesszük, hogy decemberben 290 is volt az ár, akkor ez már nem is olyan vészes. Kicsi az esélye, hogy ha van is hiba a géptípussal, ne küszöbölje ki a gyártó, és ne oldódjon meg a probléma, majd ne álljon helyre a bizalom a típussal kapcsolatban.

Emlékezzünk vissza 2001. szeptember 11-re: akkor a repülőeltérítéses terrortámadások miatt a piac azt árazta, hogy a légiforgalom hosszú időre visszaesik, a légitársaságok papírjai a mélybe zuhantak. Néhány hónap múlva azonban már minden a megszokott módon zajlott, az utasforgalom túl is lépte a terrortámadások előtti szintet, a befektetők közül az járt jól, aki bevásárolt a légitársaságok papírjaiból a pánikban.

Géphiba vagy emberi mulasztás?

Nézzük meg végül, hogy lehet az, hogy Amerikában 10 év alatt nem történt baleset, pedig elképesztő méretű légiforgalom zajlik: naponta összesen 43 ezer belföldi, vagy az országba érkező, illetve onnan induló nemzetközi járat van. A korábbi vizsgálatok szerint a legtöbb balesetet a pilóták fáradtsága vagy képzetlensége okozta, ezért megszigorították a munkakörülményeikre, pihenőidejükre, egészségi állapotukra és a képzésükre, gyakorlatukra vonatkozó szabályokat. Ezek után kérdés, hogy a mostani esetben a géptípus volt hibás, emberi mulasztás történt, vagy esetleg a kettő együtt.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Az oroszok hajlandóak eladni a Szerbiai Kőolajipari Vállalatban lévő részesedésüket
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 17:13
Az orosz tulajdonos hajlandó eladni 56,15 százalékos részesedését a Szerbiai Kőolajipari Vállalatból (NIS) – jelentette be Dubravka Djedovic Handanovic szerb energiaügyi miniszter szerdán.
Makro / Külgazdaság Váratlan meglepetés az Egyesült Államokban
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 16:55
Az amerikai külkereskedelmi hiány az elemzők által vártnál jelentősebben csökkent augusztusban – derült ki az amerikai kereskedelmi minisztérium szerdán közzétett adataiból.
Makro / Külgazdaság Hónapok óta nem mozdul az inflációs ráta a szomszédunkban
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 15:19
Ausztriában a fogyasztói árak éves növekedési üteme az előző havival megegyezően 4,0 százalék volt októberben – derült ki az osztrák statisztikai hivatal (Bundesanstalt Statistik Österreich – STAT) szerdán közzétett adataiból.
Makro / Külgazdaság Megint bezsebelt 30 milliárdot az Orbán-kormány
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 13:44
Pedig csak 20 milliárdot akartak volna.
Makro / Külgazdaság Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot? Petschnig Mária Zitát erről is kérdezzük a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 12:58
A Pénzügykutató Zrt. tudományos főmunkatársa november 26-án, szerdán délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Csütörtöktől megint drágul a tankolás
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 12:02
Nem jöttek jó hírek.
Makro / Külgazdaság Kiderült, mit kért Ursula von der Leyen Orbán Viktortól
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 07:43
Olyat, ami Orbán Viktor szerint nincs.
Makro / Külgazdaság Ursula von der Leyenék lerántják a leplet – és ennek aligha fogunk örülni (frissítve)
Csabai Károly | 2025. november 19. 05:44
Szerda délelőtt teszi közzé az Európai Bizottság statisztikai hivatala, az Eurostat a 27 uniós tagország októberi éves harmonizált fogyasztóiár-indexeit. Bár Magyarország neve mellett a négy hónapja stagnáló éves inflációs számnál – ha csak egytized százalékponttal is, de – alacsonyabb érték szerepel majd, a Privátbankár Európai Inflációs Körkép friss becslése szerint a szeptemberi rangsorhoz képest még így is egy helyet rontottunk. Így már csak három EU-s államban magasabb az infláció, mint itthon: Lettországban, Észtországban és Romániában.
Makro / Külgazdaság Most az utolsó szalmaszálat is elveheti a magyar kormány Ukrajnától?
Litván Dániel | 2025. november 18. 19:24
Egy hónapja van átvágnia a gordiuszi csomót Ursula von der Leyennek, különben tényleg elfogyhat Ukrajna pénze. Orbán Viktor most tényleg célhoz érhet? Nagyító alatt ezúttal Ukrajna uniós támogatása.
Makro / Külgazdaság Még mindig kétszer nagyobb inflációt érzünk, mint amit a KSH mér
Imre Lőrinc | 2025. november 18. 17:41
Továbbra sem fűződik kamatcsökkentés Varga Mihály nevéhez, a Magyar Nemzeti Bank immár több mint egy éve 6,5 százalékon tartja az irányadó rátát. A jegybankelnök a döntés háttere mellett az amerikai védőpajzsról és a bankokat sújtó terhek megemeléséről is beszélt keddi sajtótájékoztatóján.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG