3p
Megijedtek a légitársaságok, miután a Boeing két egyforma típusú, viszonylag új repülőgépe katasztrófát szenvedett: egyre többen a földre parancsolják a gépeket. Milyen lehet az iparágra gyakorolt hatás, hogyan érinti a gyártót, mekkora a baj?

Közismert, hogy a repülés a közlekedés legbiztonságosabb formája: messze a legkisebb az egy utasra egy adott adott távon, vagy akár járatonként jutó halálesetek száma. Ez persze sovány vigasz a mostani etiópiai balesetben érintetteknek, ugyanakkor azt is tudni kell, hogy az Amerikai Egyesült Államokban 10 éve nem történt halált okozó baleset a légitársaságok által bonyolított utasforgalomban.

Vizsgálatok

Nos, az iparág tehát úgy tűnik, rendben van, de most mégis ijesztő, hogy ugyanaz a modern típus kis idő elteltével hasonló módon szenvedett balesetet, igaz, hogy nem a legfejlettebb országokban, hanem Indonéziában és Etiópiában. A legutóbbi baleset okait vélhetően hamar tisztázni fogják, és ha szükséges, a gyártó kiküszöböli a problémát, esetleg javítja a pilóták tájékoztatását. Az nem valószínű, hogy emiatt a Boeing egyik legnépszerűbb típusának gyártása és eladása leállna.

Árfolyamhatás

A Boeing részvényének árfolyama 11 százalékkal került lejjebb az eset óta, 422-ről 375 dollárra, ami elsőre soknak tűnik, de ha figyelembe vesszük, hogy decemberben 290 is volt az ár, akkor ez már nem is olyan vészes. Kicsi az esélye, hogy ha van is hiba a géptípussal, ne küszöbölje ki a gyártó, és ne oldódjon meg a probléma, majd ne álljon helyre a bizalom a típussal kapcsolatban.

Emlékezzünk vissza 2001. szeptember 11-re: akkor a repülőeltérítéses terrortámadások miatt a piac azt árazta, hogy a légiforgalom hosszú időre visszaesik, a légitársaságok papírjai a mélybe zuhantak. Néhány hónap múlva azonban már minden a megszokott módon zajlott, az utasforgalom túl is lépte a terrortámadások előtti szintet, a befektetők közül az járt jól, aki bevásárolt a légitársaságok papírjaiból a pánikban.

Géphiba vagy emberi mulasztás?

Nézzük meg végül, hogy lehet az, hogy Amerikában 10 év alatt nem történt baleset, pedig elképesztő méretű légiforgalom zajlik: naponta összesen 43 ezer belföldi, vagy az országba érkező, illetve onnan induló nemzetközi járat van. A korábbi vizsgálatok szerint a legtöbb balesetet a pilóták fáradtsága vagy képzetlensége okozta, ezért megszigorították a munkakörülményeikre, pihenőidejükre, egészségi állapotukra és a képzésükre, gyakorlatukra vonatkozó szabályokat. Ezek után kérdés, hogy a mostani esetben a géptípus volt hibás, emberi mulasztás történt, vagy esetleg a kettő együtt.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Megjött az EU válasza a mai Witkoff-Putyin találkozóról
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 11:10
Az Európai Unió külpolitikai főképviselője szólalt meg.
Makro / Külgazdaság Ma tömegközlekedés, de holnap mehet az autó
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 10:30
Mindkét üzemanyagtípus olcsóbb lesz szerdától.
Makro / Külgazdaság Bemondta az NGM: annál is több uniós pénz jöhet, mint amire korábban gondoltunk
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 09:50
Magyarország teljeskörűen elkészítette és benyújtotta nemzeti beruházási tervét az európai biztonsági cselekvési eszköz, vagyis a SAFE keretében – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium.
Makro / Külgazdaság Több száz milliárd forintot kaphat a kormány még a választások előtt
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 09:00
A közös európai uniós, haderőfejlesztési hitel keretében.
Makro / Külgazdaság Itt vannak a részletek, ezért nem tud érdemben nőni a gazdaság
Privátbankár.hu | 2025. december 2. 08:30
Magyarország bruttó hazai termékének volumene 2025 harmadik negyedévében a nyers adatok, illetve a szezonálisan és naptárhatással kiigazított és kiegyensúlyozott adatok szerint egyaránt 0,6 százalékkal felülmúlta az előző év azonos időszakit. Az előző negyedévhez képest – szintén a kiigazított adatok alapján – a gazdaság teljesítménye stagnált – közölte a Központi Statisztikai Hivatal második becslésében.
Makro / Külgazdaság Balog Ádám: a vállalkozásoknál már most is van sávos adózás – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. december 2. 05:44
Az elmúlt időszakban több közös bejelentést is tett a kormányzat és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK). Ez is annak a jele, hogy idén május, a stratégiai megállapodást megkötése óta egy aktívabb kamarai működés látható, ami kezdetben a kormánynak is újszerű volt – mondta el a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) általános alelnöke, az MKIK alelnöke a Klasszis Podcast legújabb epizódjában. Balog Ádámot a kettős kamatrendszerről, a kata jövőjéről és a három éve stagnáló gazdaságról is kérdeztük. 
Makro / Külgazdaság Ukrajna és a forint tartják lélegeztetőgépen az egyik legfontosabb mutatónkat
Imre Lőrinc | 2025. december 1. 15:19
Egyre fogy a remény azzal kapcsolatban, hogy a negyedik negyedéves gazdasági teljesítmény valamelyest kozmetikázhat a 2025-ös magyar GDP-mutatón. A kormányzat fél százalékos növekedést vár, de a legfrissebb exportadataink alapján könnyen lehet, hogy még ezt a szintet sem érjük majd el.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton odapörkölt a német kormánynak és a bankoknak
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 13:31
A parlament gazdasági bizottsága előtt beszélt a miniszter, a GDP szerinte a német gazdaság szenvedése miatt nem növekszik eléggé. A bankoktól plusz 180 milliárd forintot tervez beszedni jövőre a kormány.
Makro / Külgazdaság Újabb lehetőséget kapnak a kezükbe a SZÉP-kártyások
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 12:14
Április 30-ig lehet újra hideg élelmiszert is vásárolni SZÉP-kártyával.
Makro / Külgazdaság Beruházási hitelt venne fel? Itt egy jó hír
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 11:12
Marad díjmentes a kezesség.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG