3p
Megijedtek a légitársaságok, miután a Boeing két egyforma típusú, viszonylag új repülőgépe katasztrófát szenvedett: egyre többen a földre parancsolják a gépeket. Milyen lehet az iparágra gyakorolt hatás, hogyan érinti a gyártót, mekkora a baj?

Közismert, hogy a repülés a közlekedés legbiztonságosabb formája: messze a legkisebb az egy utasra egy adott adott távon, vagy akár járatonként jutó halálesetek száma. Ez persze sovány vigasz a mostani etiópiai balesetben érintetteknek, ugyanakkor azt is tudni kell, hogy az Amerikai Egyesült Államokban 10 éve nem történt halált okozó baleset a légitársaságok által bonyolított utasforgalomban.

Vizsgálatok

Nos, az iparág tehát úgy tűnik, rendben van, de most mégis ijesztő, hogy ugyanaz a modern típus kis idő elteltével hasonló módon szenvedett balesetet, igaz, hogy nem a legfejlettebb országokban, hanem Indonéziában és Etiópiában. A legutóbbi baleset okait vélhetően hamar tisztázni fogják, és ha szükséges, a gyártó kiküszöböli a problémát, esetleg javítja a pilóták tájékoztatását. Az nem valószínű, hogy emiatt a Boeing egyik legnépszerűbb típusának gyártása és eladása leállna.

Árfolyamhatás

A Boeing részvényének árfolyama 11 százalékkal került lejjebb az eset óta, 422-ről 375 dollárra, ami elsőre soknak tűnik, de ha figyelembe vesszük, hogy decemberben 290 is volt az ár, akkor ez már nem is olyan vészes. Kicsi az esélye, hogy ha van is hiba a géptípussal, ne küszöbölje ki a gyártó, és ne oldódjon meg a probléma, majd ne álljon helyre a bizalom a típussal kapcsolatban.

Emlékezzünk vissza 2001. szeptember 11-re: akkor a repülőeltérítéses terrortámadások miatt a piac azt árazta, hogy a légiforgalom hosszú időre visszaesik, a légitársaságok papírjai a mélybe zuhantak. Néhány hónap múlva azonban már minden a megszokott módon zajlott, az utasforgalom túl is lépte a terrortámadások előtti szintet, a befektetők közül az járt jól, aki bevásárolt a légitársaságok papírjaiból a pánikban.

Géphiba vagy emberi mulasztás?

Nézzük meg végül, hogy lehet az, hogy Amerikában 10 év alatt nem történt baleset, pedig elképesztő méretű légiforgalom zajlik: naponta összesen 43 ezer belföldi, vagy az országba érkező, illetve onnan induló nemzetközi járat van. A korábbi vizsgálatok szerint a legtöbb balesetet a pilóták fáradtsága vagy képzetlensége okozta, ezért megszigorították a munkakörülményeikre, pihenőidejükre, egészségi állapotukra és a képzésükre, gyakorlatukra vonatkozó szabályokat. Ezek után kérdés, hogy a mostani esetben a géptípus volt hibás, emberi mulasztás történt, vagy esetleg a kettő együtt.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Börtönbe vonul Sarkozy, de ezzel még nincs vége a líbiai pernek
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 08:51
A hét vádlott és az ügyészség is fellebbezett, az újabb per tárgyalása márciusban lesz. A franciák 61 százaléka igazságosnak tartja, hogy Sarkozynek börtönbe kell vonulnia.
Makro / Külgazdaság 35 százalékkal esett vissza a magyar autógyártás egy év alatt
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 08:41
A legfrissebb ipari adatok nem mutatnak jól: havi szinten augusztusban mérte a legnagyobb csökkenést a KSH. Két régióban még így is növekedni tudott a termelés volumene, Dél-Alföld viszont elesett. 
Makro / Külgazdaság Most fájdulhat meg igazán Lázár János feje
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 08:30
A miniszter által irányított építőipar augusztusban többéves mélypontra zuhant.
Makro / Külgazdaság Tartós növekedést vár a magyar iparban jövőre a GKI
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 07:29
Az idei év végére megállhat a csökkenés, a jövő évben pedig beindulhat a magyar ipari termelés volumenének tartós növekedése – áll a GKI Gazdaságkutató előrejelzésében. Az autóiparhoz köthető beruházások halasztása viszont felboríthatja a papírformát.
Makro / Külgazdaság Indiában évek óta nem látott alacsony szinten az infláció
Privátbankár.hu | 2025. október 13. 15:48
Szeptemberben 1,54 százalékra, 2017 júniusa óta a legalacsonyabbra mérséklődött az éves infláció Indiában az előző havi 2,07 százalékról, elmaradva a 1,7 százalékos piaci előrejelzéstől, az élelmiszerárak csökkenése közepette – derült ki az indiai statisztikai és programvégrehajtási minisztérium hétfőn közzétett adataiból.
Makro / Külgazdaság A KGST-t kellene másolnia az Európai Uniónak?
Privátbankár.hu | 2025. október 13. 15:05
Erről is szó esett a Trend FM hétfő délelőtti adásában, ahol főszerkesztőnk, Csabai Károly egyebek mellett az amerikai-kínai kereskedelmi háború legújabb szakaszáról beszélt.
Makro / Külgazdaság Az igazi háborús infláció: csökkent az árindex Ukrajnában
Privátbankár.hu | 2025. október 13. 12:45
Ukrajnában 11,9 százalékra mérséklődött az éves infláció szeptemberben.
Makro / Külgazdaság Megy a pozíciócsata: óriási mozgások a világ legnagyobb elektromosautó-piacán
Privátbankár.hu | 2025. október 13. 11:25
Ádáz versengés zajlik a kínai e-autó piacon.
Makro / Külgazdaság Egyre jobb adósok vagyunk? Rövidül a feketelista
Privátbankár.hu | 2025. október 13. 11:00
Szeptemberben 654 ezer lakossági mulasztást tartottak nyilván a Központi Hitelinformációs Rendszerben (KHR), ami csaknem tizedével kevesebb a múlt év véginél. Miután egy hiteladósra átlagosan 1,8 szerződés jut, nagyjából 350 ezren lehetnek a banki feketelistán. 
Makro / Külgazdaság Megy a casting: a következő Fed-elnököt vajon jobban kedveli majd Trump?
Privátbankár.hu | 2025. október 13. 10:40
Már csak 5 jelölt van a Fed elnöki székére.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG