5p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Miközben a világ képtelen megemészteni Andreas Lubitz, a zavaros elmeállapotát eltitkoló német pilóta szörnyű tettét, a lengyelek még mindig az 5 évvel ezelőtti, Szmolenszk melletti tragédiával foglalkoznak, melyben Kaczynski elnök és a katonai vezetés színe-java életét vesztette. Megtudjuk-e valaha, mi volt a teljes igazság?

Miért pont most

A lengyel ügyészség két orosz légiirányítót vádol gondatlansággal, amiért az elnök gépét ködös repülőtéren hagyták leszállni. A lengyelek ki akarják hallgatni a két személyt, és ha bűnösnek találják őket, akár 8 év büntetést is kaphatnak. Szinte kizárt, hogy az oroszok beleegyeznének a kihallgatásba, ők már lezárták az ügyet.

A mostani lengyel aktivitás két okból is érdekes. Egyrészt a lengyeleken jól láthatóan elhatalmasodott az orosz-fóbia, és egyre gyakrabban húzogatják az orosz medve bajszát. Másrészt Lubitz szörnyű tette után ismét előkerülnek más teóriák is azzal kapcsolatban, mi történhetett a lengyel elnök gépén az utolsó percekben.

A lengyelek nem szándékossággal vádolják a légiirányítókat, hanem gondatlansággal. Csakhogy ez teljesen értelmetlen: a légiirányítók többször közölték a gép személyzetével, hogy Szmolenszk ködös, nem biztonságos a leszállás, menjenek inkább Minszkbe vagy Moszkvába. Végül a személyzet döntött úgy, hogy megpróbálják a leszállást, és ha 100 méteres magasságban nem ítélik biztonságosnak, továbbmennek.

Felelőtlen leszállás

Nos, a 100 méteres magasságnál valóban nem láttak semmit a ködben, a repülőtéren nem volt megfelelő irányítóberendezés, vagyis gyakorlatilag vakon repültek. Mégsem módosítottak 100 méternél, pedig itt már a gép is riasztott, hogy közel vannak a talajhoz. Nem is egyszer: innentől kezdve a riasztás folyamatos volt. Jóllehet a szmolenszki reptér nem volt beprogramozva a gép adatbázisába, így nem észlelhette a rendszer, hogy leszállás történik. Így a pilóták elvileg figyelmen kívül hagyhatták, de akkor is furcsa, hogy ilyen mélységben úgy süllyednek tovább, hogy nem látnak semmit.

Ráadásul a vizsgálatok szerint a süllyedés meredeksége is erősebb volt az indokoltnál (Lubitz direkt növelt rajta, talán mert félt, hogy a kapitánynak sikerül végül bejutni a fülkébe). Amikor 60 méterre voltak a földtől, végül elszánták magukat a leszállás megszakítására, de ez csak abból állt, hogy elhangzott a döntés, és a magassági kormánnyal próbálták vízszintesbe hozni a gépet. A Tupoljev viszont lomha jármű, a meredek ereszkedés szögét nem tudta ezzel rögtön korrigálni. Teljes gázt kellett volna adni, és kikapcsolni a robotpilótát. Egyik sem történt meg, értékes másodpercek vesztek el. Amikor meglátták a fák tetejét, hirtelen megtették a szükséges intézkedéseket, de ekkor már késő bánat volt. Egy méretes faág levágta a bal szárny felét, és innen már nem lehetett mit tenni.

Hányan voltak a fülkében?

Normál esetben azt mondhatnánk, hogy a pilóták gyakorlatlanok voltak, sokat hezitáltak, esetleg féltek az útvonal módosítástól és az ebből adódó késedelemtől, miután feletteseik (a légierő parancsnoka és maga az elnök, mint a hadsereg főparancsnoka) a gépen voltak. Igen ám, de az „air force one”-t, az elnöki gépet vajon rábízza-e valaki tapasztalatlan pilótára? Ha igen, az már maga a gondatlanság, sőt már önmagában gyanút vet arra, aki kiválasztja a pilótát.

A helyzet azonban ennél sokkal összetettebb, és itt adódik egy hasonlóság a Germanwings mostani esetével. Andreas Lubitz bezárkózott a fülkébe, hogy egyedül lehessen, és úgy hajthassa végre a 149-szeres gyilkosságot. A lengyel gépen viszont egy kisebb tömeg, négy ember tartózkodott a szűkös fülkében! A pilótákon kívül ott volt Andrzej Blasik, a légierő főparancsnoka, valamint a diplomáciai protokollszolgálat vezetője. Utóbbi a leszállás előtt kiment, de a főparancsnok végig ott maradt.

Ki vezetett?

Mit kereshetett ott Blasik az utolsó pillanatig? Jelenléte már eleve nyomást jelentett a pilótákra, hisz ott áll a főnök a nyakukon, kevésbé tudnak figyelni, idegesek, félnek tőle, nem merik 100 méternél azt mondani, hogy na most húzzunk innen. Utána pedig, mikor az utolsó lehetőség adódik, idegesen kapkodnak. És ez még a jobbik eset, de ez is elég szomorú a lengyelek szempontjából, hisz a légifőparancsnok vastagon hozzájárult a tragédiához. Ráadásul vérében alkoholt is találtak.

A másik lehetőség sokkal rosszabb. Olyan elmélet is napvilágot látott, hogy maga Blasik vezette a gépet a leszálláskor. Ha igen, miért? Ügyesebbnek képzelte magát, és odébb lökte a pilótát? Vagy, ahogy egy korábbi összeesküvés-elmélet szól, azért ült oda, hogy Andreas Lubitz módjára viselkedjen. Nem mintha őrült lett volna, korántsem. Egyszerűen csak hirtelen egy lehetőséget látott, hogy a maga elképzelése szerint segítsen a hazáján, pláne ha alkoholos befolyásoltsága erősen oldotta gátlásait.

A hazáért

Az esemény ugyanis nem sokkal az elnökválasztás előtt volt, és Kaczynski elnökségét igen ellentmondásosan ítélték meg. Sokan gondolták úgy, hogy agresszív, konfrontatív fellépésével sok kárt okoz az országnak, és jó lenne tőle megválni. Nos, itt egy hirtelen lehetőség adódhatott. És ez akkor is lehetséges, ha Blasik nem a pilótaülésben ült, hanem csak állt a pilóta mögött. Elég volt neki egy utasítást adni, amivel megzavarja a pilótát, vagy egy pillanatra a kormányhoz, a gázkarhoz, vagy a robotpilótához nyúlni. Korrekcióra már nem maradt idő.

Nos, hogy lehet-e realitása az elméletnek, vagy sem, az talán sosem derül ki. Mindenesetre úgy tűnik, sokkal több volt a hiba a gépen tartózkodók oldaláról, mint a légiirányítók részéről. Nem feltétlenül okos dolog lengyel részről az utóbbiakat piszkálni, mert ki tudja, mi van még az orosz kivizsgálók tarsolyában.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kína Európába tart – Magyarországon keresztül
Kovács-Angel Marianna | 2025. június 3. 05:42
Magyarország lett a kínai ipari tőke új európai központja: 2024-ben az öreg kontinensen megvalósított érkező kínai beruházások harmada ide érkezett, többségük az elektromos járműiparba. A látványos növekedés mögött stratégiai szándék húzódik: Kína nemcsak gyártani akar, hanem hosszú távon befolyást is szerezni a régióban – figyelmeztet egy friss elemzés.
Makro / Külgazdaság Ismét irigykedhetünk az olaszokra
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 14:21
Olaszországban az elemzők által várttal összhangban 1,7 százalékkal nőttek a fogyasztói árak májusban éves összevetésben – derült ki az olasz statisztikai hivatal, az Istat előzetes adataiból.
Makro / Külgazdaság Tankolni menne? Jól nézze meg ezeket a számokat!
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 12:48
Nagyon olcsó azért nem lesz...
Makro / Külgazdaság Mit tenne Nagy Márton helyében? Ezt is megkérdezzük Békesi Lászlótól a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 11:46
A volt pénzügyminiszter június 11-én, szerdán délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Lesújtó számok érkeztek: pislákol a gazdaság
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 09:15
Májusban 50,1 pontra esett vissza a BMI, ami a növekedés határát jelenti. A részindexek többsége csökkent, a foglalkoztatás zsugorodik.
Makro / Külgazdaság Kedvező változás a magyar diszkontokban – A Privátbankár Diszkont Árkosárból kiderül, merre mentek az árak
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. június 2. 05:44
Egy hónap alatt közel 2 százalékkal csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérésben szereplő alapvető termékek átlagára. 
Makro / Külgazdaság Trump autóvámja miatt még távolabbra került a magyar kilábalás
Sasvári Péter | 2025. június 1. 06:01
Szinte kibírhatatlannak nevezte a Donald Trump által kivetett autóvámokat a Külgazdasági és Külügyminisztérium államtitkára. Magyar Levente szerint ugyanis az Egyesült Államok által az európai autóimportra kivetett vámok Magyarországot is határozottan rosszul érintenék. De miért nem tud különalkut kötni a „dealeket” kedvelő Trumppal a számára legszimpatikusabb magyar kormány? És merre van előre az érintett magyar iparágaknak, egyáltalán, a magyar-amerikai gazdasági kapcsolatok számára?     
Makro / Külgazdaság Szörnyű örökséget hagyott hátra Matolcsy György
Privátbankár.hu | 2025. május 31. 12:41
Közel 800 milliárd forintos veszteséggel zárta a 2024-es évet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) – derül ki a jegybank pénteken közzétett éves jelentéséből. Ennek ellenére a tőkehelyzet javult valamelyest a forint év végi gyengülése miatt, így „csak” közel 1700 milliárd forint mínuszban van a saját tőke.
Makro / Külgazdaság Meghalt az abortusztabletta feltalálója
Privátbankár.hu | 2025. május 31. 10:46
98 éves korában elhunyt a francia tudós, aki feltalálta az abortusztablettát.
Makro / Külgazdaság Friss jelentés: 1 milliárd eurónál is több uniós forrás ment el diszkriminatív projektekre
Privátbankár.hu | 2025. május 31. 09:59
Hat ország példái közé tartozik a romák szegregált lakhatása és a menedékkérők számára fenntartott befogadóközpontok létesítése is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG