Az Egyesült Államokban az elemzők által becsültnél nagyobb mértékben csökkent a kiskereskedelmi forgalom márciusban februárhoz képest. A kereskedelmi minisztérium pénteken közölte, hogy a márciusi forgalom 1,0 százalékkal csökkent februárral összevetve, amikor 0,2 százalékos zsugorodást jegyeztek fel. A szakértők várakozásainak átlagában kisebb, 0,4 százalékos forgalomcsökkenés szerepelt márciusra.
Az autóeladás nélküli kiskereskedelmi forgalom 0,8 százalékkal csökkent a múlt hónapban a februári stagnálás után. Az autóeladások és az üzemanyagok nélkül számított kiskereskedelmi forgalom 0,3 százalékkal csökkent márciusban, miután februárban havi szinten nem változott.
Az autókat, az üzemanyagokat, az építőipari termékeket és a vendéglátást sem számítva 0,3 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom márciusban, miután februárban 0,5 százalékkal nőtt januárhoz képest. Ez az úgynevezett kiskereskedelmi magforgalom felel meg leginkább a bruttó hazai termék (GDP) egyik legfontosabb összetevőjének, a fogyasztói kiadásoknak.
A benzinkutakon 5,5 százalékkal, az áruházakban 3,0 százalékkal, az építőanyagokat és kerti felszereléseket árusító boltokban pedig 2,1 százalékkal csökkent az értékesítés. Ugyanekkor az elektronikai és háztartásigép-üzletekben 2,1 százalékkal, a ruházati boltokban 1,7 százalékkal, az autókereskedésekben 1,6 százalékkal csökkent az eladás. Éves alapon az amerikai kiskereskedelmi forgalom 2,9 százalékkal bővült a februári 5,9 százalék növekedés után.
Az Egyesült Államokban a lakossági fogyasztás generálja a gazdasági teljesítmény több mint kétharmadát, ezért a kiskereskedelmi forgalom alakulása fontos jelzőszám a növekedés megítéléséhez. A kiskereskedelmi forgalom visszaesése leginkább az amerikai jegybank szerepét betöltő Federal Reserve (Fed) kamatemeléseinek tudható be, amely a belső kereslet visszafogásával lassítja az inflációt.
(MTI)