3p

Valaha a legendás német autómárkák húzták maguk után Németország gazdaságát, ám az autóipar
gyökeres átalakulása olyan kihívásokat támaszt velük szemben, hogy "állambácsi" segítségére
szorulnak.

A német autóipart valaha mindenütt irigyelték a világon – írta a CNBC abban a cikkében, ami arról szólt, hogy a régi dicsőség lassan a múlt homályába vész. A kiváló minőségű belső égésű motorokkal hajtott német luxusautóknak nem volt párjuk és státuszszimbólum volt a birtoklásuk. Az autóipar Németország húzóágazata volt.

Ennek a korszaknak vége szakad, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy a Volkswagen európai gyárak bezárására készül és kénytelen felvetni a munkavállalókkal még 1994-ben kötött foglalkoztatási megállapodásának felbontását. Olyan aggodalmak jelentek meg az ágazattal kapcsolatban, amire 140 éves története során nem volt példa – mondta Andreas Ries, a KPMG tanácsadó cég autóipari elemzésekkel foglalkozó részlegének vezetője.

A VW mellett a többiek helyzete sem tökéletes
A VW mellett a többiek helyzete sem tökéletes
Fotó: Pixabay

A Volkswagen nincs egyedül a gondjaival. A Mercedes autógyártó divíziója csökkentette éves profitráta-várkozását, a BMW második negyedéves nyereségrátája elmaradt a cég várakozásától. A Porsche rontotta 2024-es várakozását, bár ezt egy bizonyos alumíniumötvözet piaci hiányára hivatkozva tette. Mindezek a gondok tovagyűrűznek az igen kiterjedt autóipari beszállítói hálózatra.

„Több kihívással állunk szemben” – mondta a VDA autóipari szövetség szóvivője a CNBC-nek. Még mindig hatnak a covid utórezgései, amelyek kiegészültek a geopolitikai konfliktusokból eredő gondokkal. Viszonylag gyenge a hazai kereslet. Horst Schneider, az Bank of America szakértője arról beszélt, hogy az elektromos átállás erőteljesebb romboló hatással jár az ágazatban, mint amire a szakértők számítottak. Külön gondja a német autógyártóknak, hogy zsugorodnak az eladásaik a villanyautók használatára szélsebesen átálló kínai piacon. Korábban profitjuk 40-50 százaléka származott Kínából. Ha ezzel a visszaeséssel nem kellene küszködniük, akkor lenne elég forrásuk elektromos átállásuk finanszírozására.

Külön szégyen, hogy a kínai villanyautók több szempontból jobbak a németeknél, ráadásul olcsóbbak. A szakértők úgy vélik, hogy a politikusoknak, a tudományos kutatóknak és a vállalatok vezetésének együtt kellene működniük a probléma megoldásában. Például a kormánynak nem szabadna „rángatnia” az elektromos autók vásárlását támogató kedvezményeit, azaz hol bevezetni ilyeneket, hogy felfüggeszteni azokat. A VDA szerint a piacgazdaság és a iparpolitika modern kombinációjára lenne szükség. Magyarán állami mankóra szorul az autóipar. A vállalatok ugyan jobb második félévet ígérnek 2024-re, mint amilyen az első volt, de a befektetők kételkednek ebben. Profitfigyelmeztetésekre számítanak a harmadik negyedévben, így nyitott kérdésnek látják, mit hoz a német autóiparban a 2025-ös év. (Via CNBC

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Ötven kamiont beengednek a Hősök terére, de merre indulnak a többiek?
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 15:01
Hétfőn délután megérkezett a Hősök terére a kamionos tüntetés konvoja. A térre azonban a rendőrség csak ötven járművet enged be, a többiek másfelé indulhatnak.
Makro / Külgazdaság Hiába szedett be sokkal többet a magyar állam – még sokkal többet költött
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 12:33
Itt vannak a részletes adatok a költségvetés november végi helyzetéről.
Makro / Külgazdaság Fordul a kocka a benzinkutakon keddtől
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 11:27
Most az autósok másik csoportja örülhet.
Makro / Külgazdaság Itt van, mekkorát ütött Trump a német autóiparon – nagyot
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 10:44
Fellendülésre pedig nem érdemes fogadni.
Makro / Külgazdaság Döntött egy svájci bíróság: az egész világon aggódhatnak a multik
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 10:29
Precedensértékű lehet az ítélet.
Makro / Külgazdaság Megvétózhatta volna Ukrajna hitelét Orbán Viktor – meglepő, ki beszélte le erről
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 08:37
Félrehívták egy kicsit az uniós csúcs sorsdöntő pillanataiban.
Makro / Külgazdaság Ilyen még soha nem történt a magyar kereskedelemben
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 07:47
Csökkent a terminálok száma – de miért?
Makro / Külgazdaság Mélypontok közelében tántorog a jen
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 06:19
Hiába volt a kamatemelés?
Makro / Külgazdaság Olyan történt a Penny, a Lidl, és az Aldi üzleteiben, amit idén még nem tapasztaltunk
Kollár Dóra | 2025. december 22. 05:37
Árcsökkenést tapasztaltunk a diszkontokban.
Makro / Külgazdaság Visszaestek a Kínába irányuló külföldi működőtőke-befektetések
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 17:30
Kínában az év első 11 hónapjában 7,5 százalékkal esett a külföldi működőtőke-befektetés (FDI) értéke éves összevetésben, miután az első 10 hónapban 10,3 százalékos csökkenést regisztráltak.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG