3p

Valaha a legendás német autómárkák húzták maguk után Németország gazdaságát, ám az autóipar
gyökeres átalakulása olyan kihívásokat támaszt velük szemben, hogy "állambácsi" segítségére
szorulnak.

A német autóipart valaha mindenütt irigyelték a világon – írta a CNBC abban a cikkében, ami arról szólt, hogy a régi dicsőség lassan a múlt homályába vész. A kiváló minőségű belső égésű motorokkal hajtott német luxusautóknak nem volt párjuk és státuszszimbólum volt a birtoklásuk. Az autóipar Németország húzóágazata volt.

Ennek a korszaknak vége szakad, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy a Volkswagen európai gyárak bezárására készül és kénytelen felvetni a munkavállalókkal még 1994-ben kötött foglalkoztatási megállapodásának felbontását. Olyan aggodalmak jelentek meg az ágazattal kapcsolatban, amire 140 éves története során nem volt példa – mondta Andreas Ries, a KPMG tanácsadó cég autóipari elemzésekkel foglalkozó részlegének vezetője.

A VW mellett a többiek helyzete sem tökéletes
A VW mellett a többiek helyzete sem tökéletes
Fotó: Pixabay

A Volkswagen nincs egyedül a gondjaival. A Mercedes autógyártó divíziója csökkentette éves profitráta-várkozását, a BMW második negyedéves nyereségrátája elmaradt a cég várakozásától. A Porsche rontotta 2024-es várakozását, bár ezt egy bizonyos alumíniumötvözet piaci hiányára hivatkozva tette. Mindezek a gondok tovagyűrűznek az igen kiterjedt autóipari beszállítói hálózatra.

„Több kihívással állunk szemben” – mondta a VDA autóipari szövetség szóvivője a CNBC-nek. Még mindig hatnak a covid utórezgései, amelyek kiegészültek a geopolitikai konfliktusokból eredő gondokkal. Viszonylag gyenge a hazai kereslet. Horst Schneider, az Bank of America szakértője arról beszélt, hogy az elektromos átállás erőteljesebb romboló hatással jár az ágazatban, mint amire a szakértők számítottak. Külön gondja a német autógyártóknak, hogy zsugorodnak az eladásaik a villanyautók használatára szélsebesen átálló kínai piacon. Korábban profitjuk 40-50 százaléka származott Kínából. Ha ezzel a visszaeséssel nem kellene küszködniük, akkor lenne elég forrásuk elektromos átállásuk finanszírozására.

Külön szégyen, hogy a kínai villanyautók több szempontból jobbak a németeknél, ráadásul olcsóbbak. A szakértők úgy vélik, hogy a politikusoknak, a tudományos kutatóknak és a vállalatok vezetésének együtt kellene működniük a probléma megoldásában. Például a kormánynak nem szabadna „rángatnia” az elektromos autók vásárlását támogató kedvezményeit, azaz hol bevezetni ilyeneket, hogy felfüggeszteni azokat. A VDA szerint a piacgazdaság és a iparpolitika modern kombinációjára lenne szükség. Magyarán állami mankóra szorul az autóipar. A vállalatok ugyan jobb második félévet ígérnek 2024-re, mint amilyen az első volt, de a befektetők kételkednek ebben. Profitfigyelmeztetésekre számítanak a harmadik negyedévben, így nyitott kérdésnek látják, mit hoz a német autóiparban a 2025-ös év. (Via CNBC

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság IMF: árnyék vetül a 2025-ös gazdasági növekedésre
Privátbankár.hu | 2025. április 22. 16:59
Csökkentette globális növekedési előrejelzését a Nemzetközi Valutaalap (IMF) az Egyesült Államok vámintézkedései és a kialakult, jelentős kockázati tényezőkkel terhelt nemzetközi környezetre reagálva, egyben javaslatokat fogalmazott meg a kereskedelempolitika irányainak módosítására kedden kiadott World Economic Outlook (WEO) jelentésében.
Makro / Külgazdaság Jön a baj, ez a jel árulkodik a válság előszeléről
Buksza blog | 2025. április 22. 15:03
A közgazdászok órákon át elemzik a makrogazdasági adatok táblázatait, hogy előre jelezhessék a gazdasági folyamatok alakulását – pedig létezik ennél egyszerűbb megoldás is.
Makro / Külgazdaság Dániáról vehetne példát mindenki, Magyarország e mutatóban nem a sor végén végzett 2024-ben
Privátbankár.hu | 2025. április 22. 12:47
Európai szinten csökkent az államháztartási hiány, de nőtt az államadósság aránya a GDP-hez viszonyítva. Miként teljesítettek az egyes országok?
Makro / Külgazdaság Megint begyűjtött 42 milliárdnyi forrást a magyar kormány – a korábbiaknál ráadásul olcsóbban
Privátbankár.hu | 2025. április 22. 12:16
Megemelt értékesítés mellett döntött az ÁKK.
Makro / Külgazdaság Kellemetlen meglepetést okozott a lengyel ipar
Privátbankár.hu | 2025. április 22. 11:38
Ennél jobb adatra számítottak az elemzők.
Makro / Külgazdaság Kérdezzen Ön is Jaksity Györgytől! Ma délután, a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. április 22. 07:39
A volt tőzsdeelnök, a Concorde Értékpapír Zrt. alapító elnöke 15 óra 30 perckor lesz a szokás szerint egyórás élő adásunk vendége.
Makro / Külgazdaság Gazdasági kérdésekről tárgyalt az amerikai alelnök Indiában, rögtön született is egy újabb vám
Privátbankár.hu | 2025. április 22. 07:04
Jórészt magánjellegű látogatáson járt J. D. Vance Indiában, de azért beszélgetett a miniszterelnökkel a kétoldalú kereskedelmi megállapodásról is.
Makro / Külgazdaság Viszik, mint a cukrot: miért szerelmes a fél világ ezekbe a táskákba?
László Éva Lilla | 2025. április 21. 16:39
Helycserés támadás történt a luxusiparban: a Hermès letaszította trónjáról a francia Louis Vuitton Moet Hennessy cégcsoportot. Utánajártunk, mi állhat az elsősorban ikonikus táskáiról ismert párizsi központú cég sikerének hátterében. 
Makro / Külgazdaság Ettől ki fog borulni Putyin: van, amiben nagyon egyetért Trump és az EU
Privátbankár.hu | 2025. április 21. 14:46
A vámháború közepette is találni olyan témát, amiben az amerikaiak és az EU is talál magának pozitívumot – az oroszok viszont nagyot koppanhatnak a végén. 
Makro / Külgazdaság Kína komoly figyelmeztetést küldött mindenkinek, aki szóba áll Trumppal
Privátbankár.hu | 2025. április 21. 07:53
Mindenki úgy tárgyal, ahogy akar, de aki Kínára nézve hátrányos alkut köt, az megnézheti magát – így összegezhető Peking üzenete.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG