3p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Valaha a legendás német autómárkák húzták maguk után Németország gazdaságát, ám az autóipar
gyökeres átalakulása olyan kihívásokat támaszt velük szemben, hogy "állambácsi" segítségére
szorulnak.

A német autóipart valaha mindenütt irigyelték a világon – írta a CNBC abban a cikkében, ami arról szólt, hogy a régi dicsőség lassan a múlt homályába vész. A kiváló minőségű belső égésű motorokkal hajtott német luxusautóknak nem volt párjuk és státuszszimbólum volt a birtoklásuk. Az autóipar Németország húzóágazata volt.

Ennek a korszaknak vége szakad, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy a Volkswagen európai gyárak bezárására készül és kénytelen felvetni a munkavállalókkal még 1994-ben kötött foglalkoztatási megállapodásának felbontását. Olyan aggodalmak jelentek meg az ágazattal kapcsolatban, amire 140 éves története során nem volt példa – mondta Andreas Ries, a KPMG tanácsadó cég autóipari elemzésekkel foglalkozó részlegének vezetője.

A VW mellett a többiek helyzete sem tökéletes
A VW mellett a többiek helyzete sem tökéletes
Fotó: Pixabay

A Volkswagen nincs egyedül a gondjaival. A Mercedes autógyártó divíziója csökkentette éves profitráta-várkozását, a BMW második negyedéves nyereségrátája elmaradt a cég várakozásától. A Porsche rontotta 2024-es várakozását, bár ezt egy bizonyos alumíniumötvözet piaci hiányára hivatkozva tette. Mindezek a gondok tovagyűrűznek az igen kiterjedt autóipari beszállítói hálózatra.

„Több kihívással állunk szemben” – mondta a VDA autóipari szövetség szóvivője a CNBC-nek. Még mindig hatnak a covid utórezgései, amelyek kiegészültek a geopolitikai konfliktusokból eredő gondokkal. Viszonylag gyenge a hazai kereslet. Horst Schneider, az Bank of America szakértője arról beszélt, hogy az elektromos átállás erőteljesebb romboló hatással jár az ágazatban, mint amire a szakértők számítottak. Külön gondja a német autógyártóknak, hogy zsugorodnak az eladásaik a villanyautók használatára szélsebesen átálló kínai piacon. Korábban profitjuk 40-50 százaléka származott Kínából. Ha ezzel a visszaeséssel nem kellene küszködniük, akkor lenne elég forrásuk elektromos átállásuk finanszírozására.

Külön szégyen, hogy a kínai villanyautók több szempontból jobbak a németeknél, ráadásul olcsóbbak. A szakértők úgy vélik, hogy a politikusoknak, a tudományos kutatóknak és a vállalatok vezetésének együtt kellene működniük a probléma megoldásában. Például a kormánynak nem szabadna „rángatnia” az elektromos autók vásárlását támogató kedvezményeit, azaz hol bevezetni ilyeneket, hogy felfüggeszteni azokat. A VDA szerint a piacgazdaság és a iparpolitika modern kombinációjára lenne szükség. Magyarán állami mankóra szorul az autóipar. A vállalatok ugyan jobb második félévet ígérnek 2024-re, mint amilyen az első volt, de a befektetők kételkednek ebben. Profitfigyelmeztetésekre számítanak a harmadik negyedévben, így nyitott kérdésnek látják, mit hoz a német autóiparban a 2025-ös év. (Via CNBC

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Csehországból „importálunk” vírust?
Privátbankár.hu | 2025. november 22. 14:47
Az idén, november elejéig több mint 1600 ember kapta el Magyarországon a Hepatitis-A nevű betegséget.
Makro / Külgazdaság Itt a jó hír: tovább zuhanhatnak a benzinárak
Privátbankár.hu | 2025. november 22. 11:54
A szintén a Klasszis Médiához tartozó laptársunk Mfor Üzemanyagár-figyelője szerint a korábbi hetek komolyabb áremelkedése után akár 3-5 forintos olcsóbbodás is reális lehet.
Makro / Külgazdaság Borzasztó tragédia történt
Privátbankár.hu | 2025. november 22. 11:34
Vietnamban legalább 55 ember halt meg, 13 pedig eltűnt a természeti katasztrófában.
Makro / Külgazdaság Olasz meló lehet Magyarországon is?
Privátbankár.hu | 2025. november 22. 09:29
Felminősítette Itáliát a Moody's, amely napokon belül hazánkról is nyilvánosságra hozza a döntését.
Makro / Külgazdaság Itt a nagy amerikai bejelentés Paks–2-ről
Privátbankár.hu | 2025. november 22. 08:59
Az atomerőmű-projekttel kapcsolatos egyes tranzakciók mentesültek az oroszokkal szembeni amerikai szankciók alól.
Makro / Külgazdaság Putyin is megszólalt az amerikai béketervről
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 19:51
Támogatóan beszélt Vlagyimir Putyin a 28 pontos amerikai béketervről. Az orosz elnök a biztonsági tanács moszkvai ülésén reagált a tervezetre, és azt is elmondta, hogy Trumppal már augusztusban egyeztettek róla.
Makro / Külgazdaság Valamit elfelejtett a magyar kormány az amerikai szankciókkal kapcsolatban?
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 18:07
Papír nincs, mentesség van? Valami nem áll össze az orosz olajra vonatkozó amerikai szankciók ügyében.
Makro / Külgazdaság Eljárás indult Magyarországgal szemben a Mohu-koncesszió miatt
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 16:54
Az Európai Bizottság felszólító levelet küldött a magyar kormánynak: gond van a Mohu-koncesszióval, a kiberbiztonsági törvényekkel és az autópálya-matricával is.
Makro / Külgazdaság Egyre nagyobb a nyomás Zelenszkijen: bekeményített az USA
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 15:49
Eleshet az amerikai fegyverszállítmányoktól és hírszerzési információktól Ukrajna, ha nem írja alá a 28 pontos békeszerződést – írja a Reuters. Az amerikaiak azonban egy olyan korábbi ukrán védelmi miniszterre hivatkoznak, aki közölte: nem vett részt a béketerv kidolgozásában.
Makro / Külgazdaság Mit gondol, kik gyártják a legtöbb fegyvert a világon?
Bózsó Péter | 2025. november 21. 15:07
A fegyvergyárak Európa-szerte szorgosan működnek, a megrendelések száma növekszik, az exportengedélyek pedig történelmi csúcsokat érnek el.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG