3p

Mi a legnagyobb probléma a hazai felsőoktatásban?
És a gazdaságban? Mennyit ér egy magyar egyetemi diploma?
Online Klasszis Klub élőben Ádám Zoltánnal, a Corvinusról elbocsátott egyetemi oktatóval

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdásztól!

2024. október 9. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Valaha a legendás német autómárkák húzták maguk után Németország gazdaságát, ám az autóipar
gyökeres átalakulása olyan kihívásokat támaszt velük szemben, hogy "állambácsi" segítségére
szorulnak.

A német autóipart valaha mindenütt irigyelték a világon – írta a CNBC abban a cikkében, ami arról szólt, hogy a régi dicsőség lassan a múlt homályába vész. A kiváló minőségű belső égésű motorokkal hajtott német luxusautóknak nem volt párjuk és státuszszimbólum volt a birtoklásuk. Az autóipar Németország húzóágazata volt.

Ennek a korszaknak vége szakad, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy a Volkswagen európai gyárak bezárására készül és kénytelen felvetni a munkavállalókkal még 1994-ben kötött foglalkoztatási megállapodásának felbontását. Olyan aggodalmak jelentek meg az ágazattal kapcsolatban, amire 140 éves története során nem volt példa – mondta Andreas Ries, a KPMG tanácsadó cég autóipari elemzésekkel foglalkozó részlegének vezetője.

A VW mellett a többiek helyzete sem tökéletes
A VW mellett a többiek helyzete sem tökéletes
Fotó: Pixabay

A Volkswagen nincs egyedül a gondjaival. A Mercedes autógyártó divíziója csökkentette éves profitráta-várkozását, a BMW második negyedéves nyereségrátája elmaradt a cég várakozásától. A Porsche rontotta 2024-es várakozását, bár ezt egy bizonyos alumíniumötvözet piaci hiányára hivatkozva tette. Mindezek a gondok tovagyűrűznek az igen kiterjedt autóipari beszállítói hálózatra.

„Több kihívással állunk szemben” – mondta a VDA autóipari szövetség szóvivője a CNBC-nek. Még mindig hatnak a covid utórezgései, amelyek kiegészültek a geopolitikai konfliktusokból eredő gondokkal. Viszonylag gyenge a hazai kereslet. Horst Schneider, az Bank of America szakértője arról beszélt, hogy az elektromos átállás erőteljesebb romboló hatással jár az ágazatban, mint amire a szakértők számítottak. Külön gondja a német autógyártóknak, hogy zsugorodnak az eladásaik a villanyautók használatára szélsebesen átálló kínai piacon. Korábban profitjuk 40-50 százaléka származott Kínából. Ha ezzel a visszaeséssel nem kellene küszködniük, akkor lenne elég forrásuk elektromos átállásuk finanszírozására.

Külön szégyen, hogy a kínai villanyautók több szempontból jobbak a németeknél, ráadásul olcsóbbak. A szakértők úgy vélik, hogy a politikusoknak, a tudományos kutatóknak és a vállalatok vezetésének együtt kellene működniük a probléma megoldásában. Például a kormánynak nem szabadna „rángatnia” az elektromos autók vásárlását támogató kedvezményeit, azaz hol bevezetni ilyeneket, hogy felfüggeszteni azokat. A VDA szerint a piacgazdaság és a iparpolitika modern kombinációjára lenne szükség. Magyarán állami mankóra szorul az autóipar. A vállalatok ugyan jobb második félévet ígérnek 2024-re, mint amilyen az első volt, de a befektetők kételkednek ebben. Profitfigyelmeztetésekre számítanak a harmadik negyedévben, így nyitott kérdésnek látják, mit hoz a német autóiparban a 2025-ös év. (Via CNBC

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Egy éve lehet Putyinnak a háború befejezésére, utána jöhet az özönvíz?
Privátbankár.hu | 2024. október 8. 07:17
Egy ismert nyugati szakértő szerint ha a következő évben nem tudja befejezni a háborút Vlagyimir Putyin, akkor azt kockáztatja, hogy a gazdasági-társadalmi feszültségek miatt megroppan a rezsimje.
Makro / Külgazdaság Jön a pénzügyi szőnyegbombázás, akármennyibe kerül
Privátbankár.hu | 2024. október 7. 15:01
A piaci szereplők szeptember vége óta azt találgatják, hogy mit fog pontosan tartalmazni a kínai kormány régóta várt gazdaságösztönző csomagja. Abban biztosak, hogy bőven fog hullani az állami manna.
Makro / Külgazdaság Most van baj? Átlépheti a lélektani határt a dízel ára, uzsgyi tankolni!
Privátbankár.hu | 2024. október 7. 11:26
Ha ez így megy tovább, nemsokára megint hatossal kezdődhetnek a kutakon az árak.
Makro / Külgazdaság Ehhez mit szólnak Szijjártó Péterék? Kilőttek az európai autógyártók részvényei a büntetővám megszavazásának hírére
Privátbankár.hu | 2024. október 7. 10:36
Úgy tűnik, a részvényesek nem értenek egyet a cégvezetőkkel sem.
Makro / Külgazdaság Már megint kezd megalázó lenni Románia és Magyarország összevetése
Privátbankár.hu | 2024. október 7. 09:58
Közel kétszeres a bővülés a határ túlsó oldalán.
Makro / Külgazdaság Ön is kérdezhet Ádám Zoltántól a hazai felsőoktatás helyzetéről és a gazdaságról - szerdán a Klasszis Klubban!
Privátbankár.hu | 2024. október 7. 09:44
Ehhez elég csak ingyenesen regisztrálnia az október 9-én 15 óra 30 perckor kezdődő élő eseményre.
Makro / Külgazdaság Nagyon bespájzoltak a kínaiak
Privátbankár.hu | 2024. október 7. 08:58
Devizából. 8,5 éves csúcson a tartalék.
Makro / Külgazdaság Ezt az adatot sem fogják bemondani a köztévében
Privátbankár.hu | 2024. október 7. 08:44
Egy hónap alatt 10 milló euró mínusz.
Makro / Külgazdaság Többet vásároltunk vagy csak többet költöttünk?
Privátbankár.hu | 2024. október 7. 08:31
A KSH új adatokat közölt a kiskereskedelmi forgalom alakulásáról.
Makro / Külgazdaság Sziget lesz Amerikából? Valamit ki kellene találniuk, különben elvesztik a versenyt
Privátbankár.hu | 2024. október 6. 19:01
Az USA eddig érvényesíteni tudta az akaratát, ha nem akarta, hogy egy iparágban nagy súlyt szerezzenek a kínaiak, ahogy azt az 5G-s mobilszabványnál láttuk, de a kínai villanyautó-ipar kifoghat rajta.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG