6p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az önvezető autó álmát sokan és régóta kergetik, Elon Musk már több mint egy évtizede megígérte. Árulnak is valamit, amit önvezetésnek neveznek, de ez más, mint amit a reklám sugall. Jövő év elején Európában is piacra akarják dobni az autonóm rendszert, már ha meg tudják győzni a hatóságokat arról, hogy biztonságos. Küszöbön áll egy önvezető robottaxi bejentése is, amely alapjaiban forgathatja fel a személyszállítási piacot.

Elon Musk, a Tesla elektromosautó-gyártó első embere néhány héten belül ismét nagy bejelentésre készül: valószínűleg a tőle megszokott, látványos külsőségek közt mutatja be a cég legújabb fejlesztését, egy önvezető robottaxit. Az eredeti dátum augusztus 8. lett volna, de elhalasztották, állítólag a vezérigazgató személyesen rendelt el valamilyen változtatást a járművön. 

Az ilyen bemutatókon általában még nem sorozatgyártásra kész termékeket, csak koncepciókat prezentálnak. Évek telhetnek el, amíg valóban forgalmazni kezdik az új modelleket, már ha azok egyáltalán eljutnak odáig. Így volt ez a Tesla legutóbbi nagy dobásával, a Cybertruck elektromos pick-up esetében is. A közvélemény, a piac és a befektetők viszont megerősítést kapnak, hogy a cégnek van jövőképe és hosszútávú tervei. 

A Tesla most csütörtökön tett egy másik, rövidtávon is fontos bejelentést is – hívta fel a figyelmet a Handelsblatt német gazdasági lap. Ez szintén az önvezető autókról szól: a tervek szerint – és hatósági jóváhagyás esetén – 2025 elején Európában és Kínában is elérhetővé válhat a Full Self-Driving (FSD) önvezető rendszer teljes változata, amit eddig csak az Egyesült Államokban forgalmaztak. 

A piac jól reagált a bejelentésre, a Tesla részvényeinek árfolyama több mint hat százalékkal emelkedett csütörtökön. Az FSD bevezetése a befektetők reményei szerint jelentősen növelheti az eladásokat ezen a két piacon. Még akkor is, ha a ténylegesen önvezető jármű sokkal nehezebben valósul meg, mint azt a gyártók mutatni szeretnék, és még mindig rengeteg körülötte a nyitott kérdés. 

Az álom, amit Elon Musk megígért

Az önvezető autó régi álma a járműiparnak (és persze nagy félelme a hivatásos sofőröknek), nem is a Tesla az egyetlen cég, amely nagy erőkkel dolgozik ennek megvalósításán. Azonban egyetlen másik autógyártó sem épített olyan mértékben erre a stratégiáját, mint az austini cég. 

Musk több mint egy évtizede, 2013-ban jelentette be, hogy a Tesla beszáll az önvezető autók kifejlesztését célzó versenybe, és 2016-ra kifejleszti saját autonóm járművét. Évek óta forgalmazzák is – külön díjért, amit az autó vételárán felül kell megfizetni – az FSD rendszert, csakhogy

ez valójában nem az, amit a neve és a cég reklámjai sugallnak. 

Az autók önvezetési képességeit egy ötfokú skálán helyezik el. Az első szintet azok a kényelmi, vezetéstámogató rendszerek jelentik (például a sávtartást segítő funkció), amiket ma már szinte minden új autóba beépítenek, és az ötös szint lenne a ténylegesen, teljesen autonóm jármű. Jelenleg a legfejlettebb, közúton közlekedő önvezető rendszer a 3-as szintnél tart. Ez bizonyos helyzetekben, például autópályán képes önállóan vezetni, a sofőr pedig elengedheti a kormányt és leveheti a szemét az útról. Ilyen rendszerre elsőként a Mercedes kapott engedélyt a német közlekedési hatóságtól. 

A Tesla által forgalmazott Full Self-Driving Beta (FSD Beta) néven futó rendszer ezzel szemben csak a 2-es szinten van. Ez azt jelenti, hogy a Tesla képes rövid ideig önmagát vezetni, de a jármű irányítása – és természetesen az ezzel járó felelősség – a sofőrnél marad. A rendszer korlátozott képességei és az erőteljes marketing közt feszülő ellentét már legalább tucatnyi halálos balesetet okozott, az emberek ugyanis annak ellenére bíznak a robotpilótában, hogy nem lenne szabad. Az amerikai közlekedési hatóság, az NHTSA idén tavaszi vizsgálata szerint egyszerűen nem felel meg a valóságnak, amit a Tesla állít az önvezető rendszeréről, ellenben az „autopilot” elnevezés megtéveszti az autóvezetőket.

A vizsgálat eredménye szerint a Tesla rendszere nem figyelte kellőképpen, hogy az utat nézi-e a sofőr, illetve nem figyelmeztette elég határozottan a járművezetőt, hogy fogja meg a kormányt és vegye vissza az irányítást. A Tesla még a vizsgálat lejárta előtt visszahívott 362 ezer Amerikában futó autót, hogy szoftverfrissítést hajtson végre rajtuk. A csütörtöki bejelentés szerint pedig a legújabb verzió akkor is képes lesz figyelni a sofőr szemét, ha az napszemüveget visel. 

Európában a Tesla nem forgalmazza az FSD teljes változatát, de a vásárlók már néhány éve 7500 euróért, átszámítva csaknem 3 millió forintért megvehetnek egy, az amerikaihoz képest butított kiadást. Az ár azért ilyen magas, mert a cég állítása szerint potenciálisan ebben is benne van a „teljes autonóm vezetés” képessége, csak szabályozási okokból rendelkezik egyelőre kevesebb funkcióval. A teljes FSD jövő év elejére ígért európai bevezetése egyelőre ott tart, hogy az ENSZ Európai Gazdasági Bizottságának (UNECE) Genfben működő munkacsoportja szeptember végére elkészít egy specifikációt, amely alapján a közlekedési hatóságok engedélyezhetik a fejlettebb önvezető rendszereket. Ebben a munkában a gyártó nem vesz részt, csak az AVERE, az elektromosautó-gyártókat tömörítő szövetség.

A Tesla persze már nagy erőkkel dolgozik azon, hogy meggyőzze a hivatalokat az FSD teljes verziójának biztonságosságáról. Tavaly májusban például Rikard Fredriksson, a svéd közlekedési hivatal vezető tanácsadója vehetett részt egy 45 perces tesztvezetésen Münchenben, egy Model Y-nal. Fredriksson ezután a LinkedInen azt írta: „lenyűgözően sima és természetes” módon futott az autó. A Handelsblattnak ugyanakkor Fredriksson elmondta, hogy a tesztpilótának kétszer is közbe kellett avatkoznia: egyszer azért, mert egy agresszív autós nem akarta engedni sávot váltani a Teslát, másodszor pedig egy teherautó fordult be „furcsán”. Összességében Fredriksson a Tesla FSD-jét a 3-as szintre sorolná, vagyis körülbelül ott tart, mint a Mercedes. 

Elon Musk persze sokkal optimistább, mint az európai hivatalnokok, és sokkal előrébb jár ígéretekben is. Még egyáltalán nem biztos, hogy kap-e európai engedélyt az FSD, de ő már most 4-es szintre teszi az októberben bemutatandó robottaxi önvezető képességét. Musk abban bízik, hogy cége komoly áttöréseket ért el a mesterséges intelligencia (MI) fejlesztésében. A versenytársakkal ellentétben ugyanis a Tesla nem használ olyan szenzorokat, mint a radar vagy lézeres szkenner (így nem mellesleg olcsóbb is lehet a gyártása), hanem teljes mértékben a kameraképekre támaszkodik. Ezeket saját MI-je elemzi, és ez alapján hoz döntéseket a jármű irányításához.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A palesztinok miatt lázad a fagylatcég saját tulajdonosa, az Unilever ellen
Privátbankár.hu | 2024. november 14. 12:05
A Ben & Jerry’s fagylaltgyártó szerdán benyújtott bírósági keresetében azt állította, hogy anyavállalata, az Unilever elhallgattatta a palesztin menekültek támogatásának kifejezésére irányuló próbálkozásait, és azzal fenyegetőzött, hogy feloszlatja igazgatótanácsát, és annak tagjait pedig bepereli.
Vállalat Az Egyesült Államok vizsgálja a Credit Suisse orosz számláit, amelyeket a UBS vett át
Privátbankár.hu | 2024. november 14. 10:41
A világ egyik legnagyobb vagyonkezelője a UBS a Credit Suisse megvásárlásakor számos ilyen számlát vett át.
Vállalat Tovább bonyolódik a Deseda kemping rekonstrukciója?
Privátbankár.hu | 2024. november 13. 09:17
A Deseda kempinget a Variabau Kft. újítja fel 1,5 milliárd forintért. Ennek ellenére úgy tűnik, mégsem ért véget a jobb sorsra érdemes helyszín hányattatott sorsa. Kacifántos történet következik. 
Vállalat Ebben láttak nagy üzletet a kínaiak Nigériában
Privátbankár.hu | 2024. november 12. 12:21
Nigéria 1,2 milliárd dolláros megállapodást ír alá egy alumíniumkohó gázerőművének felújítására.
Vállalat Megszedik magukat a cégek a szingliken, arattak az okos wc-k
Privátbankár.hu | 2024. november 12. 07:01
Vitték az akciós termékeket, mint a cukrot.
Vállalat A Temut érkezése után már ebben az országban is blokkolnák?
Privátbankár.hu | 2024. november 11. 12:47
A Temu és Shein kínai online kiskereskedőknek november vége előtt regisztrálniuk kell a kormánynál, különben Vietnám letiltja internetes domainjeik és alkalmazásaik használatát az országban.
Vállalat Putyin a világ második legnagyobb olajóriásának létrehozására készül?
Privátbankár.hu | 2024. november 11. 12:25
Oroszország fontolgatja a Rosznyeft Oil, Gazprom Nyeft és Lukoil egy nagy megatermelővé való egyesítésének tervét.
Vállalat Nagy bejelentést tett a kínai óriáscég, minden magyart érinthet
Privátbankár.hu | 2024. november 9. 12:13
A BYD autógyár Magyarországra teheti át az európai központját.
Vállalat Hogyan segíthet a megfelelő biztosítás a magyar kkv-knak?
PR | 2024. november 8. 12:21
A vállalkozások számára mindig is kiemelt fontosságú volt a kockázatkezelés, hiszen váratlan események bármikor bekövetkezhetnek, amelyek súlyosan érinthetik a működést. A biztosítások piaca ezért különösen fontos szerepet játszik a magyar kis- és középvállalkozások életében. A Cégkassza Podcast a kövezetkő adása ezt a témát járta körbe Erdős Mihály, a Magyar Biztosítók Szövetség elnökének szakértői segítségével.
Vállalat Elbocsátásokra készül az Audi – Magyarország is megérezheti
Privátbankár.hu | 2024. november 8. 10:34
Csak Németországban 4500 munkahely szűnhet meg, de mi lesz máshol?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG