6p

Összeomlik a magyar egészségügy?
Mennyi pénz hiányzik a rendszerből?
Mitől lesznek rövidebb várólisták?
Csak a magánegészségügyre számíthatunk?
Online Klasszis Klub élőben Rékassy Balázzsal

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a szakértőtől!

2024. szeptember 18. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az önvezető autó álmát sokan és régóta kergetik, Elon Musk már több mint egy évtizede megígérte. Árulnak is valamit, amit önvezetésnek neveznek, de ez más, mint amit a reklám sugall. Jövő év elején Európában is piacra akarják dobni az autonóm rendszert, már ha meg tudják győzni a hatóságokat arról, hogy biztonságos. Küszöbön áll egy önvezető robottaxi bejentése is, amely alapjaiban forgathatja fel a személyszállítási piacot.

Elon Musk, a Tesla elektromosautó-gyártó első embere néhány héten belül ismét nagy bejelentésre készül: valószínűleg a tőle megszokott, látványos külsőségek közt mutatja be a cég legújabb fejlesztését, egy önvezető robottaxit. Az eredeti dátum augusztus 8. lett volna, de elhalasztották, állítólag a vezérigazgató személyesen rendelt el valamilyen változtatást a járművön. 

Az ilyen bemutatókon általában még nem sorozatgyártásra kész termékeket, csak koncepciókat prezentálnak. Évek telhetnek el, amíg valóban forgalmazni kezdik az új modelleket, már ha azok egyáltalán eljutnak odáig. Így volt ez a Tesla legutóbbi nagy dobásával, a Cybertruck elektromos pick-up esetében is. A közvélemény, a piac és a befektetők viszont megerősítést kapnak, hogy a cégnek van jövőképe és hosszútávú tervei. 

A Tesla most csütörtökön tett egy másik, rövidtávon is fontos bejelentést is – hívta fel a figyelmet a Handelsblatt német gazdasági lap. Ez szintén az önvezető autókról szól: a tervek szerint – és hatósági jóváhagyás esetén – 2025 elején Európában és Kínában is elérhetővé válhat a Full Self-Driving (FSD) önvezető rendszer teljes változata, amit eddig csak az Egyesült Államokban forgalmaztak. 

A piac jól reagált a bejelentésre, a Tesla részvényeinek árfolyama több mint hat százalékkal emelkedett csütörtökön. Az FSD bevezetése a befektetők reményei szerint jelentősen növelheti az eladásokat ezen a két piacon. Még akkor is, ha a ténylegesen önvezető jármű sokkal nehezebben valósul meg, mint azt a gyártók mutatni szeretnék, és még mindig rengeteg körülötte a nyitott kérdés. 

Az álom, amit Elon Musk megígért

Az önvezető autó régi álma a járműiparnak (és persze nagy félelme a hivatásos sofőröknek), nem is a Tesla az egyetlen cég, amely nagy erőkkel dolgozik ennek megvalósításán. Azonban egyetlen másik autógyártó sem épített olyan mértékben erre a stratégiáját, mint az austini cég. 

Musk több mint egy évtizede, 2013-ban jelentette be, hogy a Tesla beszáll az önvezető autók kifejlesztését célzó versenybe, és 2016-ra kifejleszti saját autonóm járművét. Évek óta forgalmazzák is – külön díjért, amit az autó vételárán felül kell megfizetni – az FSD rendszert, csakhogy

ez valójában nem az, amit a neve és a cég reklámjai sugallnak. 

Az autók önvezetési képességeit egy ötfokú skálán helyezik el. Az első szintet azok a kényelmi, vezetéstámogató rendszerek jelentik (például a sávtartást segítő funkció), amiket ma már szinte minden új autóba beépítenek, és az ötös szint lenne a ténylegesen, teljesen autonóm jármű. Jelenleg a legfejlettebb, közúton közlekedő önvezető rendszer a 3-as szintnél tart. Ez bizonyos helyzetekben, például autópályán képes önállóan vezetni, a sofőr pedig elengedheti a kormányt és leveheti a szemét az útról. Ilyen rendszerre elsőként a Mercedes kapott engedélyt a német közlekedési hatóságtól. 

A Tesla által forgalmazott Full Self-Driving Beta (FSD Beta) néven futó rendszer ezzel szemben csak a 2-es szinten van. Ez azt jelenti, hogy a Tesla képes rövid ideig önmagát vezetni, de a jármű irányítása – és természetesen az ezzel járó felelősség – a sofőrnél marad. A rendszer korlátozott képességei és az erőteljes marketing közt feszülő ellentét már legalább tucatnyi halálos balesetet okozott, az emberek ugyanis annak ellenére bíznak a robotpilótában, hogy nem lenne szabad. Az amerikai közlekedési hatóság, az NHTSA idén tavaszi vizsgálata szerint egyszerűen nem felel meg a valóságnak, amit a Tesla állít az önvezető rendszeréről, ellenben az „autopilot” elnevezés megtéveszti az autóvezetőket.

A vizsgálat eredménye szerint a Tesla rendszere nem figyelte kellőképpen, hogy az utat nézi-e a sofőr, illetve nem figyelmeztette elég határozottan a járművezetőt, hogy fogja meg a kormányt és vegye vissza az irányítást. A Tesla még a vizsgálat lejárta előtt visszahívott 362 ezer Amerikában futó autót, hogy szoftverfrissítést hajtson végre rajtuk. A csütörtöki bejelentés szerint pedig a legújabb verzió akkor is képes lesz figyelni a sofőr szemét, ha az napszemüveget visel. 

Európában a Tesla nem forgalmazza az FSD teljes változatát, de a vásárlók már néhány éve 7500 euróért, átszámítva csaknem 3 millió forintért megvehetnek egy, az amerikaihoz képest butított kiadást. Az ár azért ilyen magas, mert a cég állítása szerint potenciálisan ebben is benne van a „teljes autonóm vezetés” képessége, csak szabályozási okokból rendelkezik egyelőre kevesebb funkcióval. A teljes FSD jövő év elejére ígért európai bevezetése egyelőre ott tart, hogy az ENSZ Európai Gazdasági Bizottságának (UNECE) Genfben működő munkacsoportja szeptember végére elkészít egy specifikációt, amely alapján a közlekedési hatóságok engedélyezhetik a fejlettebb önvezető rendszereket. Ebben a munkában a gyártó nem vesz részt, csak az AVERE, az elektromosautó-gyártókat tömörítő szövetség.

A Tesla persze már nagy erőkkel dolgozik azon, hogy meggyőzze a hivatalokat az FSD teljes verziójának biztonságosságáról. Tavaly májusban például Rikard Fredriksson, a svéd közlekedési hivatal vezető tanácsadója vehetett részt egy 45 perces tesztvezetésen Münchenben, egy Model Y-nal. Fredriksson ezután a LinkedInen azt írta: „lenyűgözően sima és természetes” módon futott az autó. A Handelsblattnak ugyanakkor Fredriksson elmondta, hogy a tesztpilótának kétszer is közbe kellett avatkoznia: egyszer azért, mert egy agresszív autós nem akarta engedni sávot váltani a Teslát, másodszor pedig egy teherautó fordult be „furcsán”. Összességében Fredriksson a Tesla FSD-jét a 3-as szintre sorolná, vagyis körülbelül ott tart, mint a Mercedes. 

Elon Musk persze sokkal optimistább, mint az európai hivatalnokok, és sokkal előrébb jár ígéretekben is. Még egyáltalán nem biztos, hogy kap-e európai engedélyt az FSD, de ő már most 4-es szintre teszi az októberben bemutatandó robottaxi önvezető képességét. Musk abban bízik, hogy cége komoly áttöréseket ért el a mesterséges intelligencia (MI) fejlesztésében. A versenytársakkal ellentétben ugyanis a Tesla nem használ olyan szenzorokat, mint a radar vagy lézeres szkenner (így nem mellesleg olcsóbb is lehet a gyártása), hanem teljes mértékben a kameraképekre támaszkodik. Ezeket saját MI-je elemzi, és ez alapján hoz döntéseket a jármű irányításához.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Nagy jelentőségű bejelentést tett a magyar gyógyszergyár
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 16. 08:21
A Richter átadta biologikumok gyártására szolgáló új létesítményét Bovenauban, Németországban.
Vállalat Vége az ingyenebédnek, a meccsekért fizetni kell
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 12. 20:38
Ez a kiskapu bezárul.
Vállalat Repülőrajtot vett a Waberer's új üzletága: komoly beruházást nyertek el
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 12. 16:38
A Magyar Posta új csomaglogisztikai központjának kialakítására szóló tenderén a Waberer’s International leányvállalata, a WPL-Log Zrt. lett a befutó.
Vállalat Örömhírt kaptak a magyar gyógyszercégek is
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 12. 12:57
Harmadszor sóhajthatnak fel a gyógyszercégek az Európai Bíróság Novo Nordisk ügyében hozott, a teljes iparág által nagyon várt ítéletének köszönhetően.
Vállalat Ukrán aggályok húzhatták keresztbe egy magyar cég felvásárlási terveit
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 12. 09:08
Állítólagosan nem akarták, hogy Budapestre kerüljön egy technológia.
Vállalat Egy vagyont költenek a közmédiások szépségére
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 11. 16:33
Az MTVA-nak mélyen a zsebébe kell nyúlnia, hogy kéernyősei a lehető legjobban mutassanak. 
Vállalat Szétcsapott Brüsszel, eurómilliárdos bírságok jöhetnek
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 10. 12:53
Az EU bírósága helybenhagyta a Google-ra kiszabott több milliárd euró bírságot, miközben a legfelsőbb bírósága ugyancsak kedden támogatta az Európai Bizottság döntését, amely szerint az Apple-nek 13 milliárd euró bírságot kell fizetnie.
Vállalat Az MNB figyelmeztette az egyik hazai tőzsdei céget
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 10. 06:31
A 4iG-nek a jövőben mindenkor határidőben eleget kell tennie a rendszeres tájékoztatási kötelezettségére vonatkozó jogszabályi rendelkezéseknek.
Vállalat Kínai-Magyar Tudományos és Innovációs Nap
Márkázott tartalom | 2024. szeptember 9. 12:46
Szeptember 7-én, a Pujiang Innoviációs Fórum keretein belül került megrendezésre az első Kínai-Magyar Tudományos és Innovációs Nap Sanghajban.  A rendezvény célja a Magyarország és Kína közötti kutatási, tudományos és innovációs kapcsolatok megerősítése. Az eseményen számos magyar szakértő, vállalati és egyetemi vezető vett részt.
Vállalat Megkongatták a vészharangot: bajban lehet a Volkswagen?
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 4. 13:49
A német gyártó már bezárásokon is gondolkodik.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG