A lapunkhoz hasonlóan szintén a Klasszis Média Lapcsaládhoz tartozó Mfor üzemanyagár-figyelője szerint csak a piaci folyamatokat figyelembe véve a jövő héten nem várható érdemi változás. Ugyanakkor könnyen lehet, hogy a kormányzati nyomás miatt kisebb, 5-8 forintos árcsökkentés jön majd.
A portál emlékeztet, hogy a hét közepén Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter behívatta a hivatalába a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ), köztük a Mol képviselőit a belföldi piacon kialakult magas üzemanyagárak miatt. Nagy Márton ismételt színre lépése némileg meglepő volt, hiszen a héten a benzin esetében minimális árcsökkenés volt, 4 forinttal ment le ennek az üzemanyagnak az ára, miközben a gázolaj esetében egy forintos emelést láthattunk - írta a lap.
Ám a szerény változások sem segítettek abban, hogy az uniós rangsorban a magyar árak relatív érdemben javuljanak. A friss uniós adatok alapján 10 olyan ország is van, ahol a magyarországinál olcsóbb benzinárakkal találkozhatunk. Sorozatunk számos korábbi részében hangsúlyoztuk már, hogy ez azért is döbbenetes, mert Bulgária után a magyarok életszínvonala a legalacsonyabb az Európai Unióban. Ha a régiós rangsort vizsgáljuk, akkor is hasonló kijelentéseket tehetünk, hiszen a magyarországi áraknak a bolgár és a román szint körül kellene lenniük, ehelyett az osztrák árak köszönnek vissza.
Az újság összehasonlította a gázolaj árát is, kijött, hogy az uniós összevetés még szomorúbb képet mutat. Amíg a benzinnél legalább az alsó harmad közelében voltunk, a dízel esetében viszont 16 olyan ország is van, ahol olcsóbban lehet tankolni, mint nálunk. Ha a régiós rangsort nézzük, ott is hasonlóan elkeserítő képet láthatunk, hiszen az összes volt szocialista országban olcsóbb ez a fajta üzemanyag, mint nálunk. Csupán az osztrák kutaknál kell egy liter gázolajért többet fizetni.
A fentiek alapján - a lap szerint - mondhatnánk, hogy Nagy Márton kritikája akár jogos is lehetne, hiszen a régiós átlagnál mintegy 7-9 százalékkal drágább mind a két üzemanyagfajta. Csakhogy ebben a kormány keze vastagon benne van, hiszen az áfa mértéke eleve nálunk a legmagasabb az egész Unióban. Ráadásul ezen felül több „extraadó” is terheli az üzemanyagokat vagy a forgalmazókat, ami a szakértők szerint további 20-25 forintos pluszt jelent. Ugyanakkor ezekre a bevételekre az ezer sebből vérző költségvetésnek szüksége van, így a kormány mozgástere meglehetősen korlátozott. Leginkább arra szorítkozhat, hogy kommunikációval megpróbálja eltolni magától az üzemanyagok magas ára miatti felelősséget. Ennél határozottabb beavatkozás, vagyis egy esetleges árszabályozás megint hiánnyal fenyegetne, ami politikailag akár nagyobb gondot is okozhat, mint amekkora nyereséget jelentene, ha 20-30 forintos árcsökkentést kikényszerítenének - érvelt a portál.