3p

Nagy-Britanniában tavaly több mint hat évtizede a legkevesebb, 775 ezer 014 ezer autót gyártottak, ami 9,8 százalékkal elmarad a 2021. évitől. A 2019-ben, a járvány előtti időszakban gyártott 1 millió 303 ezer 135 autóhoz képest a tavalyi termelés 40,5 százalékkal esett vissza.

A tavalyi csökkentés részben a félvezető alkatrészek globális hiányával és a koronavírus-járvány kínai fellángolása miatt az ellátási láncokban tapasztalt fennakadásokkal függött össze, illetve szerepet játszott az is, hogy tavaly a Honda leállította a helyi autógyártást - áll a brit autógyártók és autókereskedők szövetségének (SMMT) csütörtökön ismertetett jelentésében.

A 2019-ben, a járvány előtti időszakban gyártott autókhoz képest a tavalyi brit termelés 40,5 százalékkal esett vissza. Fotó: Depositphotos
A 2019-ben, a járvány előtti időszakban gyártott autókhoz képest a tavalyi brit termelés 40,5 százalékkal esett vissza. Fotó: Depositphotos

Tavaly decemberben 51 ezer 168 autót gyártottak az országban, ami 17,9 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. Ezt megelőzően két egymást követő hónapban nőtt a termelés.

Az elektromos járművek és hibridek gyártása tavaly 4,5 százalékkal rekordszintre, 234 ezer 066 járműre emelkedett, ez csaknem a harmada volt az országban gyártott összes autónak.

Az SMMT jelentése szerint az elektromos autók egyre fontosabb szerepet játszanak a brit gazdaságban. Exportértékük 2017 óta csaknem a hétszeresére nőtt, 1,3 milliárd fontról több mint 10 milliárd fontra emelkedett.

Tavaly 9,4 százalékkal, 168 ezer 176-ra nőtt a belföldi piacra gyártott autók száma, miközben az exportra szánt járműveké 14 százalékkal, 606 ezer 838-ra csökkent, ami azt jelenti, hogy az országban gyártott minden tíz autóból nyolcat exportáltak. A fő célállomások az Európai Unió országai voltak, ahová az autók 57,6 százalékát szállították, valamint az Egyesült Államok (13,3 százalék) és Kína (8,7 százalék).

Miközben az EU-ba irányuló szállítások 10 százalékkal, az Egyesült Államokba 31,6 százalékkal, Kínába pedig 8,3 százalékkal csökkentek, addig Japánba a kivitel 5,7 százalékkal, Dél-Koreába 32,8 százalékkal, Ausztráliába 4,7 százalékkal, Dél-Afrikába pedig 23 százalékkal nőtt 2021-hez viszonyítva. Az SMMT jelentése szerint az oroszországi szállítások 78,3 százalékkal zuhantak tavaly, míg 2021-ben a 10 legnagyobb exportpiac egyike volt.

Márkák alapján a Nissan az elmúlt évben 16,5 százalékkal, 238 ezer 329-re, a Bentley pedig 8,6 százalékkal, 15 ezer 639-re növelte a termelését Nagy-Britanniában, amikor a Jaguar Land Rover 8,1 százalékkal, 202 ezer 788-ra, a MINI 0,3 százalékkal, 186 ezer 222-re, a Toyota 19,2 százalékkal, 105 ezer 590-re, a Vauxhall (Citroen és Peugeot is beleértve) - 70,3 százalékkal, 9510-re csökkentette a gyártást.

A Honda leállította autógyártását az országban, miután bezárta swindoni gyárát, ahol 2021-ben még 54 ezer 500 autó készült - adta hírül az MTI.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Visszaestek a Kínába irányuló külföldi működőtőke-befektetések
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 17:30
Kínában az év első 11 hónapjában 7,5 százalékkal esett a külföldi működőtőke-befektetés (FDI) értéke éves összevetésben, miután az első 10 hónapban 10,3 százalékos csökkenést regisztráltak.
Makro / Külgazdaság Így várták Oroszországban, és kisebb is lett
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 16:40
Az orosz jegybank pénteken az elemzői várakozásokkal összhangban 16,5 százalékról 16,0 százalékra csökkentette az irányadó jegybanki kamatot.
Makro / Külgazdaság Majdnem vétózott Brüsszelben Orbán Viktor – miért engedte át az Ukrajnának szánt hitelt mégis?
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 13:59
Felvetődött benne a gondolat, de nem akart mindenkivel szembekerülni. Brüsszelben értékelte az uniós csúcsot a magyar miniszterelnök.
Makro / Külgazdaság A japán jegybank 30 éves csúcsra emelte a kamatokat, további szigorítást jelzett
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 13:40
A Japán Jegybank (Bank of Japan, BOJ) pénteken 30 éve nem látott szintre emelte az irányadó kamatokat, újabb mérföldkőhöz érve a több évtizedes, rendkívül laza monetáris politika és a közel zéró hitelköltségek felszámolásában.
Makro / Külgazdaság Szombattól tele is kérhetjük?
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 12:41
Még olcsóbb lesz a tankolás – már akinek.
Makro / Külgazdaság Meglepő, ki kaszálta el az orosz vagyon elvételének tervét Brüsszelben
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 10:57
Nem a magyar és nem is a belga miniszterelnök verte be az utolsó szeget a jóvátételi hitel koporsójába.
Makro / Külgazdaság Jövőre még durvábban hódíthatnak a kínai autók
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 09:54
Teljesen átrendezik a piacot Európában és Magyarországon is. Célkeresztben a prémiumok?
Makro / Külgazdaság Gyorsuló növekedés, de gyorsuló infláció is jön? Ezeket az adatokat jósolják jövőre az OTP elemzői
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 09:09
Mire számíthatunk jövőre a magyar gazdaságban? Az OTP elemzői szerint főleg a választás előtti osztogatás fűtheti a növekedést.
Makro / Külgazdaság Ez is eljött: több magyar keres nettó 400 ezer forint felett, mint alatta
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 08:44
Közzétette októberi kereseti adatait a KSH: eszerint a fizetések középértéke már meghaladja a 400 ezer forintot, az átlag pedig a 480 ezret. A közszféra dolgozóinak keresete továbbra is nagyobb mértékben emelkedik, mint a versenyszférákban dolgozóké.
Makro / Külgazdaság Nagyítóval kell keresni a pozitívumokat a KSH legfrissebb adataiban
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 08:35
A természetes fogyás például egy picit csökkent – szinte minden más adat elég lesújtó a KSH népességre vonatkozó friss számaiban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG