3p
A számítások szerint megduplázódik a repülővel utazók száma a következő évtizedekben.

A számítások szerint húsz év múlva már összesen 8,2 milliárd ember fog repülővel utazni egy év alatt, ez a mostani utasforgalom duplája – derült ki a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség közleményéből. A kereskedelmi szervezet elemzése szerint éves szinten 3,5 százalékkal fog nőni az utasforgalom, 2037-re pedig már több mint 8 milliárd utassal számolhatnak. A bővülés mértéke egy százalékponttal alacsonyabb a szervezet két évvel ezelőtti prognózisánál, ezt a szervezet a protekcionizmus erősödésével magyarázza, ami a bővülés ellen hat.

A legnagyobb növekedést az ázsia-óceániai régió fogja elérni és 2024-re Kína lesz a világ legnagyobb légiközlekedési piaca 1,6 milliárd utassal, ezzel leszorítja a második helyre az Egyesült Államokat, ahol az előrejelzések szerint ekkora 1,3 utas lehet. A harmadik helyen a most hetedik India lesz 572 milliós forgalommal, a negyedik helyen pedig Indonézia végezhet 411 millió utassal.

A légiközlekedés globális szinten 65,5 millió embernek ad munkát és a világ gazdaságához mintegy 2700 milliárd dollár értékben járul hozzá. A 3,5 százalékos növekedéssel számolva 20 év múlva a légiközlekedés már 100 millió állást fog támogatni, és 5500 milliárd dollárral járul majd hozzá a világ GDP-jéhez.

Globalizáció vagy protekcionizmus?

Az, hogy a globalizáció vagy a protekcionista irány erősödik a jövőben, jelentősen változtathat a növekedés mértékén: a globalizáció visszaszorulásával a forgalom fejlődési üteme 2,4 százalékra csökkenhet, ha azonban erősödnek ezek a folyamatok, akkor akár 5,5 százalékos is lehet a fejlődés. Az IATA elnök-vezérigazgatója, Alexandre de Juniac hozzátette: a Brexit káoszt okozhat a repülőtereken, ha nem születik megállapodás a kilépés feltételeiről.

Egyben arra kérte a döntéshozókat és kormányokat, hogy azonnal orvosolják az európai légtér és a repülőterek kapacitáshiányát, ami már az idén nyári menetrendben is nagy fennakadásokat, késéseket, járattörléseket okozott.

A protekcionista felfogás erősödésén túl az olajár és a bérköltségek hatással lehetnek a szektorra évtizedes távlatokban. Ahogy arról korábban már beszámoltunk, idén a légitársaságok csaknem 34 milliárd dollár összesített adózott eredményt érhetnek el, ami 11 százalékos csökkenés éves alapon. A becslések szerint a Brent olajtípus hordónkénti ára 70 dollár lesz, 27,5 százalékkal magasabb, mint 2017-ben, a kerozin ára emiatt 26 százalékkal 84 dollárra emelkedik hordónként. A légitársaságok üzemanyagra fordított költségei az összkiadások 24 százalékát teszik majd ki, míg korább 21 százalék körül becsülték ennek mértékét. További részletek >>>

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Itt az orosz bosszú – Magyarországon is megérezzük?
Privátbankár.hu | 2025. december 14. 15:06
Itt a válasz az orosz olajat szállító tankerek elleni támadásokra. Rácz András szerint globális következményeik lehetnek.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor elárulta az egyetlen dolgot, ami fájt neki idén
Privátbankár.hu | 2025. december 14. 12:37
Hosszú interjút adott a miniszterelnök. Beszélt a Szőlő utcai ügyről, politikáról és gazdaságról – de nem e területekről származik az idei év egyetlen fájdalmas emléke számára.
Makro / Külgazdaság Nagy pakkal készül Orbán Viktor Brüsszelbe
Privátbankár.hu | 2025. december 14. 10:49
Lehet, hogy ezúttal nem lesz elég egy különgép?
Makro / Külgazdaság Egy év sem telt el, máris újabb előrehozott választás jöhet Németországban?
Imre Lőrinc | 2025. december 14. 06:04
Bár sokan bíztak az ellenkezőjében, mára kiderült, hogy nem egy nagy beruházási csomag fogja megváltani a német gazdaságot. Ráadásul alig fél évvel a kormányalakítás után máris repedezik a Friedrich Merz vezette kormánykoalíció, amit a nyugdíjreform és a sorkatonaság kérdése is megtépáz. Számunkra rossz hír, hogy a németországi fejleményeket Magyarországról sem nézhetjük ölbe tett kézzel.
Makro / Külgazdaság Magához édesgeti Donald Trump Putyin egyik legjobb barátját?
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 16:32
Az Egyesült Államok feloldja a fehérorosz káliumsóra kivetett szankciókat.
Makro / Külgazdaság Elhasal az orosz gazdaság – Putyinnak sem jött össze a repülőrajt
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 13:18
Ahogy közeleg az év vége, úgy lesz egyre kisebb az éves orosz GDP-növekedés. A külkereskedelem is szűkült, különösen Európa irányába.
Makro / Külgazdaság Leálltak Trump kitoloncoló járatai Venezuelába?
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 17:38
A repülőgépek nem érkeznek.
Makro / Külgazdaság Váratlan húzással csökkentenék az európai autóipar függőségét
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 13:20
Növelnék az újrahasznosítási arányt.
Makro / Külgazdaság Kiderült, mire készül Trump: csak a bemelegítés volt a venezuelai tanker lefoglalása
Litván Dániel | 2025. december 12. 10:12
Ha továbbmennek ezen az úton, akkor Iránnak és Oroszországnak is lesz min aggódnia.
Makro / Külgazdaság Keserű meglepetés a brit gazdaságban
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 09:32
A pénteki hivatalos adatok szerint Nagy-Britannia gazdasága váratlanul zsugorodott az októberig tartó három hónapban, ami valószínűleg növeli a Bank of England kamatcsökkentéseire vonatkozó várakozásokat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG