1p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az élelmiszerek ára a legutóbbi KSH-jelentés szerint épp kétszer annyit emelkedett, mint az átlagos infláció. A drágulás üteme a Privátbankár Árkosár szerint is lassult júniusban, de azért összejött a történelmi csúcs - hajszálra vagyunk a 18 ezer forinttól. Lassan elindul a lecsószezon.

Átlag fölött drágulnak az élelmiszerek

A KSH kedden közli az infláció májusi alakulásával kapcsolatos adatait.

Miközben az (éves) infláció 39 éves mélypontra csökkent áprilisban, az élelmiszerárak az átlag fölött növekedtek: az 1,7 százalékos átlagos fogyasztóiár-emelkedésnek éppen a kétszeresével, 3,4 százalékkal drágultak az élelmiszerek a múlt hónapban. Hasonló eredményre jutottunk mi is - a Privátbankár Árkosár felmérésében ezúttal is megvizsgáltuk, hogyan változtak az élelmiszerárak a legnagyobb alapterületű boltokban, a havi nagybevásárlások tipikus helyszínein.

Június 6-án látogattunk el három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységébe. Ahogy 2007 februárja, azaz több mint 6 éve minden hónapban, ezúttal is ugyanannak a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosárnak az árát vizsgáltuk.

Kis lépés, de azért összejött a történelmi csúcs

A legfrissebb Árkosár eredményein is az látszik, hogy lassul az áremelkedés üteme: összességében egy év alatt 4,3 százalékkal emelkedtek a vizsgált élelmiszerárak a hipermarketekben (a Tesco és az Auchan árai alapján - az Intersparnak ez még csak a tizedik hónapja a felmérésben, a Cora távozásával került be az Árkosárba.)

A Privátb ankjár Árkosár éves árindexe

 

Ez azért még messze nem defláció, apró lépésekben ugyan, de ismét történelmi csúcson jár a Privátbankár Árkosár értéke. Az átlagos kosárérték 17 993 forint lett júniusban, azaz már csak hajszállal járunk 18 ezer forint alatt.

 

 

Míg egy hónapja épp a Tesco volt az egyetlen, aki árat emelt a három áruház közül a megelőző hónaphoz képest, most fordult a kocka: egyedül a brit láncnál csökkentek az árak májushoz képest, így a dobogó második-harmadik helyén helycsere történt. A Tesco 1,3 százalékkal adta a mintakosarat, az Auchan 5,1 százalékkal kért többet, az Interspar 6,3 százalékkal emelte a kosár ellenértékét egy hónap alatt. Átlagosan 571 forinttal, 3,3 százalékkal kellett volna többet otthagynunk a kasszánál, mint májusban.

Mennyit érdemes küzdeni 1600 forintért?

A legolcsóbb és a legdrágább áruház között ezúttal viszonylag magas volt a különbség, közel 10 százalékos. A legjobban mégis akkor járnánk, ha mindent ott szereznénk be, ahol a legolcsóbban adják: így akár 16 390 forintból is megúszhatnánk a vásárlást. Ehhez persze 3 hipermarketbe is el kell zarándokolni - 6 évnyi Árkosár-felmérés után nyugodtan elhihetik nekünk, hogy ez egyáltalán nem jó szórakozás. Ráadásul vagy háromszor annyi ideig tart, vagy tripla létszámú beszerzőcsapatra és precízen összehangolt munkára van szükség, hogy semmi se maradjon ki a bevásárlólistáról...

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A múlt hónaphoz képest legjobban a krumpli drágult (bő 50 százalékkal), de 20 százalék körüli vagy azt meghaladó mértékű áremelkedést mértünk az almánál, a tojásnál, a csokoládénál és a sajtnál is. A kóláért is bő 10 százalékkal többet kértek az áruházak, mint májusban. Jelentősebb, 10 százalékot meghaladó havi árcsökkenést ezúttal nem találtunk.

A krumpli éves összehasonlításban is vezeti a legnagyobbat dráguló termékek listáját (+84 százalék). Száraztésztáért és sajtért bő 30 százalékkal többet kell adni, mint egy éve, 20 százalék körüli vagy azt meghaladó mértékben emelkedett egyes üdítők, a pezsgő, a tej és a liszt ára. Az alma és a narancslé bő 10 százalékot drágult.

Kávét viszont több mint 30 százalékkal olcsóbban vehetünk, mint egy éve. 22 százalékkal olcsóbb az ásványvíz és a rizs, 16-tal a tea, 10 százalékkal olcsóbb a whisky.

Havi legolcsóbbak: mennyibe fáj egy jó lecsó?

Aki társasházban lakik, előbb-utóbb garantáltan szembesül a ténnyel: a lépcsőházi szagok alapján lassan de biztosan beköszönt a lecsószezon. Azért még nem piroslik minden kiskertben a paradicsom, nem vásárolják ládaszámra az olcsó paprikát a "befőzésre" készülők. Mire számíthat, aki az év első lecsóját a lehető legkevesebb pénzből akarja megfőzni? Bár a hagyma és a szalonna (és egyesek szerint a tojás) elengedhetetlen kellék, ezúttal a három fő összetevő, a paradicsom, a paprika és a kolbász árcéduláját vizsgáltuk meg részletesebben.

Paradicsomot (lecsónak valót, nem koktél/datolya/szilvaparadicsomot vagy egyéb egzotikumot) kilónként már 458 forintért is találtunk az Auchanban, a Tescóban egy híján 500 forintot kértek kilójáért, az Intersparban ottjárunkkor csak 932 forintért találtunk alkalmas alapanyagot.

Paprikában viszont épp az Interspar volt a legerősebb (illetve legolcsóbb), kilónként 629 forintos árral. A Tesco 749 forintot kért érte, az Auchan 798 forintos termékének pedig már a neve is lecsópaprika volt.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Mivel ezúttal a recept kiválasztásánál az ár volt a fő tényező, kolbászból stílusosan a lecsókolbászt kerestük. Ennek kilója 599 forint volt a Tescóban, 672 forint az Auchanban, és 699 forint az Intersparban.

Ha 2 kiló paprikából, 1 kiló paradicsomból és 40 deka kolbászból főzünk lecsót, a hozzávalókért a Tescóban 2237 forintot, az Auchanban 2323 forintot, az Intersparban 2470 forintot kellett volna fizetnünk (plusz a hagyma, a szalonna vagy a zsír, illetve egyéb esetleges hozzávalók ára).

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
Vásárló Nem csak akkor érdemes szervizbe menni, ha baj van
Márkázott tartalom | 2025. október 13. 10:09
Sokan csak akkor keresnek autószervizt, amikor már világít a hibajelző, esetleg furcsa hangokat ad ki a motor. Pedig a rendszeres karbantartás nemcsak a hibák megelőzésére jó, de segít abban is, hogy az autó hosszabb távon megbízható maradjon. Egy jól karbantartott jármű ritkábban hagy cserben, kevesebb váratlan költséget okoz, és az utazás is nyugodtabb vele. A szervizbe járás tehát nem csak a műszaki vizsga előtti kapkodásról szólhat, hanem egy tudatos, előrelátó hozzáállásról is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG