4p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Az ipar továbbra is gyengén teljesít, a bűnbak egyértelműen a legnagyobb súlyt képviselő járműgyártás.

2020 júliusában az ipari termelés volumene 8,1 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. A visszaesés mértéke 28,8 százalékponttal kisebb volt az áprilisi mélyponthoz képest, közölte pénteken a KSH. Munkanaphatástól megtisztított adatok alapján a termelés 7,7 százalékkal csökkent.

A politikusok nem akarják még egyszer leállítani a termelést

A statisztikusok szerint a koronavírus-járvány miatt megváltozott gazdasági folyamatok hatása még ebben az időszakban is érezhető volt. Azt már mi tesszük hozzá, hogy a folyamatokat látva az idei évben aligha történik már csoda, így összességében gyenge évet zárhat az ipar. Ráadásul kockázatként felmerül, hogy a koronavírus-járvány második hulláma Magyarországot az európai átlagnál sokkal jobban sújtja, így ez akár további károkat is okozhat.

Igaz, a hazai politikai vezetők a tavaszi időszakkal ellentétben most mindent megtesznek azért, hogy a gazdaság működését fenntartsák. Vélhetőleg csak a legvégső esetben léptetnek életbe olyan korlátozásokat, amely a vállalatok működését negatívan érintheti, legyen szó kijárási korlátozásokról, vagy a szülőket a munkahelyekről esetlegesen elvonó iskolabezárásokról. Olvasatunk szerint pénteki rádiónyilatkozatában erre célzott Orbán Viktor miniszterelnök. Sokkal egyértelműbben fogalmazott egy gyáravatón a napokban Szijjártó Péter, aki a járvány kiújulása miatt elkerülhetetlennek nevezte a korlátozásokat. Az elmúlt hetekben bizonyossá vált, hogy a járvány második hulláma elérte az országot, de a termelés nem eshet vissza ismét – hangsúlyozta a külgazdasági és külügyminiszter.

A Mercedes-gyárban már visszaálltak a járvány előtti rendszerre (Forrás: Daimler AG)
A Mercedes-gyárban már visszaálltak a járvány előtti rendszerre (Forrás: Daimler AG)

Az autógyártók csak lassan állnak talpra

Ugyanakkor a kormányzati szándék önmagában sokszor kevés, az is szükséges, hogy a külső körülmények optimálisan alakuljanak. A tavasz során viszont az európai autópiacok teljesen leálltak, a mélyponton számos nagy piacon (Franciaországban, Olaszországban, Nagy-Britaniában és Spanyolországban is) 90 százalék feletti volt éves összevetésben a visszaesés. A szakértők azt jelezték, hogy az utóbbi időben már élénkült a kereslet az autók iránt, igaz, a tavalyi adatokkal való összevetésben ez az európai értékesítési adatokban továbbra sem érződik.

Az ugyanakkor biztató, hogy az Audi győri gyárában június közepétől, a Mercedes kecskeméti gyárában pedig július végétől elindult a harmadik műszak, így a termelés visszaállt a járvány előtti szintre, a Suzuki esztergomi gyárában pedig június végén indult el a második műszak. A nagy cégeknél tehát lassan visszaáll a régi rend, ám a KSH adatai szerint legnagyobb súlyú, a feldolgozóipari termelés mintegy 29 százalékát képviselő járműgyártás 13,2 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. A közúti gépjármű-gyártásának volumene 16,9, a közúti jármű-alkatrészek gyártásáé 10,8 százalékkal esett vissza.

Az autógyártók esetében statisztikai szempontból érdekesnek ígérkezik az augusztus. A tavaszi kényszerpihenő ellenére a hírek szerint a nagy autógyártók megtartották a szokásos nyári leállásokat. Ugyanakkor olyan információ is napvilágot látott, hogy ez idén rövidebb volt a korábbi évek szüneteinél. Ha pedig ez valóban így történt, akkor augusztusban akár egy heti plusz termelés révén is látványos növekedést láthatunk. Ez persze nem jelenti azt, hogy a magyar gazdaságban varázsütésre helyreálltak a dolgok, de reményt ad arra, hogy a járvány okozta sokkon lassan túltegye magát a szektor.

Lehet-e ellensúlyozni az autóipar padlózását?

Az biztos, hogy amíg az autóipar gyengélkedik, addig a súlyánál fogva visszahúzza a teljes ipart. Hogy az összkép hogyan alakul, abban persze közrejátszik, hogy más jelentős szektorok miként teljesítenek majd. Ebből a szempontból biztató, hogy a járműgyártást követő két legnagyobb ágazata relatív jó teljesítményt nyújtott.

A feldolgozóipari termelés 12 százalékát adó számítógép, elektronikai, optikai termékek gyártása például 2,3 százalékkal nőtt. Ezen belül az elektronikai alkatrész, áramköri kártya gyártása 52, míg a kisebb súlyú elektronikus fogyasztási cikk gyártása 14,1 százalékkal bővült. Az összképet ugyanakkor jelentősen rontotta, hogy a híradástechnikai berendezés gyártása 68 százalékkal visszaesett. Az elektronikai termékekhez hasonlóan a feldolgozóipar volumenéből 12 százalékos részesedéssel rendelkező élelmiszer, ital és dohánytermék gyártása csak 0,3 százalékkal csökkent az előző év azonos hónapjához viszonyítva, a külpiaci eladások növekedésének és a hazai eladások mérséklődésének az eredőjeként.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Az EU zéró toleranciát hirdetett az orosz energiára
Privátbankár.hu | 2025. május 6. 17:14
Az Európai Unió megszünteti a függését az orosz energiától, ezért leállítja az orosz gáz és kőolaj behozatalát, és folyamatosan kivezeti az orosz eredetű atomenergiát is, jelentette be az Európai Bizottság. 
Makro / Külgazdaság A kínai elektromos járműeladások egyelőre megingathatatlanok
Privátbankár.hu | 2025. május 6. 13:31
A vezető kínai elektromos járműgyártók, a BYD, a Nio, az XPeng, a Li Auto és a Xiaomi növelték járműeladásaikat áprilisban éves összevetésben – áll a cégek jelentésében.
Makro / Külgazdaság Mosószer, tusfürdő, mosogatószer: jöhet az újabb árrésstop
Privátbankár.hu | 2025. május 6. 12:54
Rengeteg terméket érinthet.
Makro / Külgazdaság Rossz híreket kapott Lázár János – de ennek Orbán Viktor sem örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 6. 08:30
Viszonylag alacsonyabb súlya miatt ugyan az idei növekedési terveket nem zúzza szét teljesen, de jelzésértékű, hogy tovább tart a lakásépítési szektor szenvedése.
Makro / Külgazdaság Trump lépése Orbán Viktort is sarokba szoríthatja
Privátbankár.hu | 2025. május 6. 07:43
Donald Trump szigorú szankciókat helyezett kilátásba Oroszországgal szemben.
Makro / Külgazdaság Donald Trump ezt várja Magyarországtól: itt az ideje hátat fordítani az oroszoknak?
Privátbankár.hu | 2025. május 6. 06:20
Megjelent a GKI elemzése az energiafüggőségről.
Makro / Külgazdaság Kellemetlen hírt kapott Trump
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 19:36
Nem valami szívderítő adat érkezett az amerikai gazdaságról.
Makro / Külgazdaság Tényleg kitiltaná az orosz gázt Európa: megvan, mikor jöhet a javaslat
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 15:59
Már a következő hónapban érkezhet az uniós javaslat az orosz gáz betiltására.
Makro / Külgazdaság Újabb sokkoló bejelentések érkezhetnek az állami hivataltól?
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 15:04
Erről is beszélt lapunk főszerkesztője, Csabai Károly a Trend FM hétfő délelőtti adásában annak kapcsán, hogy a múlt heti gyászos GDP-mutató után a héten több fontos makrogazdasági adat (kiskereskedelem, ipar, infláció) érkezik.
Makro / Külgazdaság Már kevésbé rettegnek Európában a befektetők
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 13:32
Pozitív számok érkeztek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG