A 2014-2020-as uniós költségvetési pályázati korszaknak már bizonyosan nem a korábbi intézményrendszerben fut neki a kormányzat - ez eddig is ismert volt. Ami ugyanakkor meglepő, hogy az új struktúra kialakítása során a még ügyvezető kormányzat igen gyorsan lép.
Ma bezár a MAG Zrt.
A Privátbankár információi szerint a mai nappal leállítják a MAG Magyar Gazdaságfejlesztési Központ Zrt.-t s feladatait - akárcsak korábban a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség esetében - az illetékes szakminisztérium, legfőképp a Nemzetgazdasági Minisztérium veszi át. A MAG Zrt. honlapján egyelőre semmilyen erre történő utalást nem látunk, bár beszédes, hogy a társaság telefonos és személyes ügyfélszolgálata 2014. április 15-én, azaz holnap teljes egészében zárva tart.
A MAG Zrt bezárása annak fényében ugyanakkor meglepő, hogy a szervezet volt talán az egyedüliként komoly bírálatok nélkül működő, az uniós pénzek elosztásában érdekelt intézmény, amelynek komoly érdemei voltak az elbírálási folyamat felgyorsításában a pályázati automatizálás révén.
Mivel foglalkoztak?
A 2006-ban, a Magyar Fejlesztési Bank Támogatásközvetítési Igazgatósága, a Magyar Vállalkozásfejlesztési Kht., az IT Információs Társadalom Kht. és részben a Kutatás-fejlesztési Pályázati és Kutatáshasznosítási Iroda (KPI) integrálásával létrejött MAG Zrt. az ország legnagyobb közreműködő szervezete volt, amely az Új Széchenyi Terv keretében támogatott pályázatok közreműködői feladatait látta el a Gazdaságfejlesztési Operatív Program (GOP), a Közép-magyarországi Operatív Program (KMOP) pályázati program esetében, valamint 2012. július 29-től a Kormány 176/2012-es rendelete alapján a VÁTI Nonprofit Kft. jogutóda az Új Széchenyi Terv keretébe tartozó pályázatok esetében. A rendelettel a MAG Zrt. kezelésébe kerültek az Új Széchenyi Terv Államreform Operatív Program (ÁROP), az Elektronikus Közigazgatás Operatív Program (EKOP), valamint a Regionális Operatív Programok (ROP) eddig a VÁTI által kezelt pályázatai.
A MAG az elődszervezetek összevonásával számos párhuzamosságot szüntetett meg, így csökkentette a költségeket. A korábban alkalmazott különböző működési eljárások alapján kialakította, és az egész pályázatkezelési rendszer követendő standardjává emelte a legjobb gyakorlatokat (best practice), ami növelte a pályázatkezelés hatékonyságát és eredményességét.
Az NFÜ mintájára
Korábban az NFÜ-t január elsejei hatállyal szüntette meg a kormány, az uniós fejlesztési programok végrehajtása január elsejével a szaktárcákhoz került. Ugyanakkor az NFÜ-t sok komoly kritika érte az elmúlt hónapokban, főleg amiatt, hogy a korábbi költségvetési időszak utolsó évének jelentős lemaradással futottunk neki. A megszüntetés előtt az NFÜ a Miniszterelnöki Hivatal felügyelete alá került, ám már ősszel tudható volt, hogy a korábbi véleményekkel ellentétben mégis az a hatékonyabb, ha a pályázati munkákat a szaktárcák intézik.
Az átalakítás részleteiről várjuk az NGM válaszát.