Fotó: depositphotos.com |
Megcsappanó luxusfogyasztás
A luxustermékek piaca 2018-ban 5 százalékkal növekedett és értéke elérte az 1300 milliárd dollárt, a bővülés mintegy 90 százaléka pedig az odahaza és a külföldi luxus üzletekben vásárló kínaiak számlájára írható – állítja a Bain & Co tanácsadó cég. A kínai ügyfelek az igazán komoly fogyasztók, ők azok, akik a luxuscikkek egyharmadát megvásárolják.
Mindez annyit jelent, hogy azok a nagy világcégek, mint az LVMH, vagy a Kering and Richemont, vagy az olyan világmárkák, mint a Hermès and Burberry különösen ki vannak téve a kínai kereslet visszaesésének.
A luxusmárkákat képviselő cégek mindeddig képesek voltak a hongkongi zavargások miatti veszteségeiket kompenzálni azzal, hogy üzletüket átköltöztették Kínába, a koronavírus megjelenésével azonban ez várhatóan meg fog változni.
A fertőzés terjedésének kettős hatása lesz a luxustermékek forgalmára – jósolja Joëlle de Montgolfier, Bain’s igazgatója, szerinte a kínaiak odahaza komoly mértékben visszafoghatják vásárlásaikat, pedig a kínai holdújév zömében nem szól másról, mint a felfokozott fogyasztásról, ugyanakkor sok kínai halaszthatja el tervezett külföldi utazásait is, vagyis a vásárlások ott is elmaradnak.
A kínai idegenforgalmi minisztérium hétfőn arra hívta fel az utazási irodákat, hogy ideiglenesen függesszék fel a külföldi bevásárló utak szervezését.
Bár jelenleg még igencsak korai lenne megjósolni a hatásokat, a befektetők azonban már érzékelik a negatív tendenciákat, eddig az LVMH részvényei idén 4 százalékkal, a Kering-é 8 százalékkal, míg a Burberry-é 9 százalékkal esett vissza.
Elemzők becslése szerint a kínai fogyasztás tíz százalékos visszaesése az év első felében mintegy 2 százalékkal csökkentheti a luxustermékeket forgalmazó világcégek bevételét, nyereségüket pedig 4 százalékkal vetheti vissza.
Krupiék szájmaszkban
Nem tarják meg Makaóban a szokásos holdújévi ünnepi tűzijátékot, miután a világ egyik legnagyobb szerencsejáték helyszíne elhalasztotta azt a koronavírus terjedésére hivatkozva. A krupiék mindegyike egészségügyi maszkot visel, mindegyik látogató test hőmérsékletét gondosan ellenőrzik, a kaszinókban pedig nagyon sok asztal ki sem nyitott.
Makaó az egyik legnépszerűbb úti cél az anyaországi kínaiak körében, hisz’ számukra a szerencsejáték odahaza tiltott tevékenységnek számít. Makaó a városállamba utazó kínaiakból csinál pénzt, nem a külföldi turistákból – derül ki a gambling.com oldalról. Az anyaországi látogatók eltűnésével nagyon könnyen megrendülhet Makaó gazdasága.
A városállam idegenforgalmi irodájának legfrissebb adatai szerint a kínai holdújév harmadik napján 80 százalékkal kevesebben érkeztek az anyaországból, mint a korábbi években. A három nap során pedig 60 százalékos volt a visszaesés.
A nagyobb játszóhelyekkel rendelkező kaszinó-társaságok részvényei már most estek: a Las Vegas Sands papírjainak értéke körülbelül 6, míg a Wynn Resortsé közel 7 százalékkal csökkent.
Úgy tűnik a Fülöp-szigetek is profitálhat ebből, az ország Ázsia online szerencsejáték központja; amikor pedig a kínaiak otthon maradnak, előszeretettel fordulnak az online fogadások felé.
A vírus terjedése óta számos szabadidő és szórakoztató központot bezártak Kínában.
Megelőző intézkedés gyanánt lakat került a sanghaji és a hongkongi Disneyland parkra, de a Kínai Nemzeti Múzeum, a Tiltott Város, a pekingi olimpiai stadion de a Nagy Fal egy része sem látogatható. Az előre megváltott jegyeket mindenhol visszaváltják.
A nagyobb hotelláncok, mint a Hilton, a Marriott, az Accor és az InterContinental február 8-ig eltekintenek a lemondási illetékek megfizetésétől, és az Airbnb is hasonló szellemben kíván eljárni: azok akik a koronavírus által leginkább fertőzött városokban foglaltak szállást, február 8-ig ingyenes visszamondhatják a foglalást.
A Royal Caribbean és a Carnival hajózási társaság nem veszi fel hajóira a Vuhan-ból érkező utasokat, a Starbucks és a McDonald’s bezárta üzleteit Vuhanban és a közeli városokban, ezekbe már úgy sem lehet eljutni, mert a közlekedési szolgáltatások is szünetelnek.
Most nem szállnak el az árfolyamok
A Kínai utakat kínáló nagy légitársaságok részvényei is azonnal reagáltak a betegségre, az Air France-KLM papírjainak értéke 6 százalékkal csökkent, a BA tulajdonolta IAG részvények 5 és fél százalékot, míg a Lufthansa papírjai 4 százalékot veszítettek értékükből.
Azok a cégek, melyek nem rendelkeznek kínai utakkal, szintén veszteséggel kénytelenek számolni, az EasyJet papírjai 5 százalékkal, míg Ryanair-é három százalékkal estek.
A hongkongi Cathay Pacific, az Ausztrál Qantas, és a Singapore Airlines papírjai is csak azért tartják értéküket, mert az ázsiai és ausztrál tőzsdék a hétvége miatt zárva tartottak.
Elemzők ma még megbecsülni sem tudják, hogy az utaslétszámban milyen mértékű visszaesésre számíthatnak az érintett légitársaságok a vírus terjedése esetén, mindössze egy összehasonlításra alkalmas adat áll rendelkezésre. E szerint 2002 novembere és 2003 júliusa között, amikor tombolt a Sars, a hongkongi-európai utak relációjában az utasok egyharmada elmaradt.
Eljött a home office ideje
A fertőzés miatti hosszú távú pénzügyi következményeket ma még felmérni sem lehet, viszont az azonnali, közvetlen intézkedések is - melyek ma még jórészt a hongkongi munkavállalókat érintik – komoly fennakadásokat okoznak a napi ügymenetben.
A hongkongi székhelyű Credit Suisse azt ajánlotta munkatársainak, hogy ne jöjjenek be munkahelyükre, és dolgozzanak otthonról, ha az elmúlt 14 napban látogatást tettek a kínai anyaországban. Az érintett munkavállalóktól pedig azt kérik, hogy legalább két hétig maradjanak otthon és amikor munkába állnak hozzanak orvosi igazolást arról, hogy egészségesek.
A Credit Suisse ebben az időszakban az üzleti utakat is korlátozza.
Az USB hongkongi központjában szintén azt tanácsolták 2500 munkavállalójuknak, hogy maradjanak otthon, ha az elmúlt két hétben akár csak egy napot is a kínai anyaországban töltöttek, de a munkatársak kínai utazásait is tiltja a pénzintézet.
A HSBC dolgozóinak nem kell bejárniuk a cég hongkongi központjába február 3-ig, vagyis a kínai holdújév végéig.
Standard Chartered munkatársait is arra kérik, hogy ha a fertőzött területen jártak, akkor minimum 14 napig, vagyis a lappangási ideig otthonról dolgozzanak.
Hasonló ajánlásokkal élt a Fidelity International, és az Allianz Global Investors is munkavállalói felé.
Alkatrészhiány
A Nissan, a PSA és a Renault már most elkezdte visszahívni külföldi munkavállalóit Kínából a koronavírus járvány terjedése miatt.
Az a 40 város, mely érintett a fertőzés által a kínai járműpiac 40 százalékát fedi le.
A beszállítói láncok is megbénulhatnak nagyon hamar, és az alkatrészek sem érkeznek meg időben a vírussal fertőzött területekről; ez a probléma nagyon hamar érintheti a Nissant, a PSA-t, a Hondát, a General Motors-t, és a Renault is. A Nissan, a PSA és a Honda lehet a leginkább érintettek a beszállítók leállása miatt, mivel ezeknek a cégeknek jelentős gyártókapacitásaik vannak az érintett régióban.
A Nissan arra készül, hogy japán munkatársait Vuhanból hazaszállítsa, a francia PSA 38 emberét és azok családtagjait is elindította a régió három gyártóüzeméből, míg a Renault munkatársai számára lehetőséget kínál a távozásra.