4p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Az USA-Kína kereskedelmi háború, az autóipar általános nehézségei és a fejlődő gazdaságok lendületvesztése az oka annak, hogy 2019 második negyedévében a lassulás jeleit mutatja a világgazdaság – áll a Coface friss elemzésében.
Fotó: MTI

A világkereskedelem visszaesése a második negyedéves mutatók alapján újból megerősítést nyert, és még ha az év második felében számíthatunk is némi élénkülésre, a volumen összességében 0,7 százalékos csökkenést szenvedhet el az év egészét tekintve, áll a Coface aktuális gazdasági előrejelzésében.

A tanulmány szerint a tavalyi 3,1 százalékosról idén 2,7 százalékosra lassul a világgazdasági növekedés, hogy aztán 2020-ban stabilizálódjon. A Coface várakozásai szerint ennek következtében az országok többségében idén növekvő számú vállalati fizetésképtelenségre lehet számítani.

Feszültségek az ágazatokban, különösen az autóiparban

A világgazdaság sebezhetőségét számos szektor illusztrálja: gondban van a kohászat és acélipar, a logisztika-szállítmányozás és a ruhaipar, de különösen az autóipar küszködik. A Coface ezért hat hónapon belül másodszor is rontja 13 ország autóipari vállalatainak hitelkockázati besorolását és szinte minden autóipari ágazat kockázatértékelését Európában.

Az autóipar hűen jelképezi a világgazdaság mostani nehézségeit: több régióban is ciklikus lassulástól szenved, sújtják a kereskedelmi protekcionizmus politikai kockázatai, valamint a megváltozó fogyasztói szokások, csak úgy, mint a háztartások magasabb felszereltségének igénye Kínában, vagy az újabb európai légszennyezés-mérséklő szabályozások hatásai.

Nagy-Britannia autóipara például a magas kockázatú kategóriából átkerült a nagyon magas kockázatúba: az országban az év első négy hónapjában 21 százalékkal csökkent a gyártás. Mivel az Egyesült Királyság autóexportja 53 százalékban az Európai Unió felé irányul, a Brexit-tárgyalások különösen fontosak az iparágnak – bizonytalanságuk pedig olyan mértékben érinti a beszállítókat és a gyártók befektetéseit, hogy a Jaguar, a Land Rover és a BMW is közölte, kemény Brexit esetén az ország elhagyására kényszerülhetnek. A Honda, a Nissan és a Ford bejelentette, hogy be fogják zárni az angliai gyáraikat – bár hozzáfűzték, hogy döntésüknek nincs köze a Brexithez.

Az autóipari gyártás a 2017 februárjában mért éves 5 százalékos növekedésről 2019 áprilisára már évi 12 százalékos hanyatlásra váltott. A szektor negatív trendje nem csak Európára jellemző: a Coface Japán és India járműiparának kilátásait is közepesről magas kockázatúra változtatta. Az utóbbi egészen eddig nagyon erős növekedésben volt, áprilisban viszont éves összevetésben 17 százalékos zuhanást regisztráltak az új járművek iránti keresletben, ami az utóbbi nyolc év legnagyobb havi visszaesése.

Nagyban lassít a kereskedelmi háború

A Kína és az USA közti kereskedelmi feszültség a csökkenő belföldi kereslettel együtt nagyban hozzájárul az amerikai gazdaság lassulásához. Az Egyesült Államok gazdasági növekedését a Coface így idén 2,5 százalékra becsli, 2020-ban pedig már csak 1,3 százalékra, szemben a tavalyi 2,9 százalékkal. Kína USA-ba irányuló exportja pedig nagyságrendileg 10 százalékkal esett vissza az év első négy hónapjában.

Általánosságban véve alaposan rányomja a bélyegét az üzleti hangulatra a kínai és az amerikai kormány tárgyalásainak bizonytalansága, és a kereskedelmi háború-generálta feszültség. Az üzleti bizalom indikátorai az elmúlt időszakban a világon mindenütt csökkentek, legfőképp a termelői szektorban. Ez a helyzet Németországgal is, ahol az üzleti bizalmat jelző IFO júniusban ötéves mélypontjára süllyedt. Az éves ipari termelési ráta is hanyatlóban van: a Coface a tavalyi 1,5 százalék után idén mindössze 0,8 százalékos gazdasági növekedést jósol az országban. Mindezen kedvezőtlen folyamatokat figyelembe véve a Coface A1-ről A2-re rontja Németország kockázati besorolását.

Gyengébb kockázati besorolást kapott három olyan ország is, amelyek nagyban függnek a német gazdaság és az autóipar teljesítményétől: Csehország és Szlovákia A2-ből A3-as kategóriába került, Ausztria pedig A1-ből A2-be. Izlandon is nőttek a gazdasági kockáztok, így a Coface az északi szigetország osztályzatát A3-asra rontotta. Pozitív fordulat viszont, hogy az üzbegisztáni cégek (C-ről B-re változott) és a kirgizisztániak (D-ről C-re változott) továbbra is élvezhetik azt a - szomszédos országokhoz viszonyított - nyitottságot, mely a két állam gazdaságát és politikáját az utóbbi időben jellemzi.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Vannak, akik fityiszt mutatnak Trump vámjainak
Privátbankár.hu | 2025. május 15. 16:20
A Fidelity szerint továbbra is bőséges lehetőség kínálkozik a közép- és kelet-európai részvénypiacokon.
Makro / Külgazdaság Szabadesésben az ország életbiztosítása
Privátbankár.hu | 2025. május 15. 15:49
Állami milliárdok, ipari zuhanás – nem tér magához az akkugyártás.
Makro / Külgazdaság Öt nap alatt szétkapkodták a kkv-k az állami százmilliárdokat
Privátbankár.hu | 2025. május 15. 14:41
Egy hét alatt kimerült az EXIM Jövő Exportőrei Forgóeszközhitelének keretösszege.
Makro / Külgazdaság Egyre pesszimistább a hazai gazdasággal kapcsolatban a CIB Bank
Herman Bernadett | 2025. május 15. 14:12
  A kereskedelempolitikai feszültségek miatt rendkívül nagy bizonytalanság jellemzi a külső gazdasági környezet alakulását 2025-ben, amely a magyar gazdaság teljesítményére is rányomhatja a bélyegét – vélik a CIB Bank elemzői. A korábban vártnál jóval szerényebb – kevéssel egy százalék feletti – ütemben növekedhet a magyar GDP.   
Makro / Külgazdaság Ezért sem lenne rossz, ha már lenne eurónk
Privátbankár.hu | 2025. május 15. 13:55
Az euróövezet ipari termelése éves és havi szinten egyaránt gyorsuló ütemben nőtt márciusban.
Makro / Külgazdaság Ez a harc lehet a végső a vergődő Nissannál?
Privátbankár.hu | 2025. május 15. 11:22
A Nissan új vezérigazgatója ugyan brutális átalakítási tervvel próbálja megmenteni a súlyos válságban lévő autógyártót, ám szakértők szerint a kísérlet kétesélyes.
Makro / Külgazdaság Felébredtek a britek
Privátbankár.hu | 2025. május 15. 10:06
A brit gazdaság a vártnál kissé gyorsabban növekedett 2025 első negyedévében azt követően, hogy 2024 második felében nem sok életjelet mutatott. Szakértők szerint nem tart sokáig a lelkesedés.
Makro / Külgazdaság Brüsszel megszorongathatja Trumpot
Privátbankár.hu | 2025. május 15. 09:09
Amióta Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke kirobbantotta vámháborúját, azt találgatják a szakértők, mely ágazatok bukhatják a legnagyobbat rajtuk. Amerikának van egy gyenge pontja.
Makro / Külgazdaság Hiába az eredeti terv: Trump és Putyin egyelőre nem áll kézen fogva a fotósok elé
Privátbankár.hu | 2025. május 15. 08:31
Vlagyimir Putyin kihagyja az Oroszország és Ukrajna közti tűzszüneti tárgyalásokat, amivel egyben Donald Trump amerikai elnök is elvesztette az esélyt, hogy találkozzon vele. 
Makro / Külgazdaság Új intézkedésre készül Putyin
Privátbankár.hu | 2025. május 15. 07:07
Orosz sajtóértesülések szerint a moszkvai kormány arra készül, hogy visszahozza a szovjet idők egyik jellegzetes intézkedését, az import korlátozását, ami persze nem lehet ugyanolyan, mint régen.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG