Az országos vasúti hálózaton az új menetrendtől várt minőségjavulás több utast és rövid időn belül 5 százalékos bevételnövekedést eredményezhet - ismertette Hónig Péter közlekedési, hírközlési, és energiaügyi miniszter kedden Budapesten a kormányszóvivői tájékoztatón.
Elmondta: a szaktárca 33 vasúti pályaszakaszon nem ad megrendelést személyszállítási közszolgáltatásra, ezen az összesen 1.000 kilométer hosszú vasúti pályaszakaszon naponta 6.400 utas utazik. A szakaszok üzemeltetési költsége jelenleg 7 milliárd forint - tette hozzá. Hónig Péter annak kapcsán beszélt erről, hogy a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) kedden hozta nyilvánosságra honlapján a 2010-es vasúti közlekedési menetrendi javaslatot, amelyhez október végéig lehet szakmai észrevételeket tenni.
A tárcavezető elmondta: 46 vasúti vonalszakasznál vizsgálták azt, hogy legyen-e továbbra is személyszállítási közszolgáltatás, és az egyeztetések végére 33 szakasznál döntötték el, hogy szüneteltetni kívánják a vasúti közlekedést. Ezeken a szakaszokon autóbuszos megoldásokat fognak javasolni. Elmondta, hogy a menetrendi átalakítás azért is sürgetőbb mint a közösségi közlekedés átalakítására tett egyéb lépések, mert december második szombatján meg kell hirdetni az új menetrendet.
Eredménytelenül zárult a kormány és a vasutas reprezentatív szakszervezetek közötti kollektív munkaügyi vita keddi fordulója, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete megfelelő tények hiányában egy vonal bezárását sem fogadja el. |
A regionális vonalak kapcsán többször megerősítette: ahol eddig volt közösségi közlekedés, ott továbbra is lesz. Elsődleges cél itt is - figyelembe véve a gazdaságossági szempontokat is - a párhuzamosságok csökkentése. A miniszter hozzátette: a tárca szeretné, ha ezekről a vonalakról és szolgáltatásokról regionális szinten döntenének, azonban ez egy hosszabb folyamat, hiszen ennek a jogi hátterét is meg kell teremteni.
Hónig Péter beszélt arról is, hogy azokon a vonalakon, ahol megszűnik a vasúti közlekedés, ott teherszállítás továbbra is lehetséges lesz, mint ahogyan az üzleti alapon történő személyszállítás is, mivel az infrastruktúra továbbra is működik. Az, hogy hány szakaszon szűnnének meg autóbuszjáratok nincsenek konkrét számok - mondta el kérdésre válaszolva a miniszter.
Fidesz: kegyelemdöfés a vidéknek
Ha a Fidesz kormányra kerül, újraindítja a bezárásra ítélt vasútvonalakon a forgalmat ott, ahol az műszakilag lehetséges lesz - közölte kérdésre válaszolva Fónagy János, a Fidesz szakpolitikusa budapesti sajtótájékoztatóján, miután a közlekedési miniszter bejelentette: 33 vasúti pályaszakaszon nem rendel szolgáltatást a tárca. Az ellenzéki képviselő szerint a kormány ezzel a lépésével ismét bebizonyította, hogy érdektelen az emberek mindennapjai iránt, a magyar vidék jelene és jövője iránt, és képtelen arra, hogy az európai irányokat követve, fejlessze a vasutat. A 33 vasúti mellékvonal tervezett bezárása "kegyelemdöfést" jelent a vidéki embereknek, a magyar gazdaságnak - fogalmazott Fónagy János.
Irodai munkásoktól válna meg a MÁV
MÁV: vége a sztrájknak
Van kiút a vasutas sztrájkból!
Gaskó menti a vasutat, a sztrájkról a MÁV tehet?
MTI