Mikor és hogyan indult útjára Az Év honlapja pályázat?
A pályázat 2001-ben indult útjára a Magyar Marketing Szövetségben működő Internet Marketing Klub szervezésében. A klub akkori célja az internet penetráció terjedésével az online marketing szakmaiság erősítése volt. A pályázat önmagában egy verseny, de sokkal több mögöttes tartalma van. Az elindítás ötlete mindenféleképpen a vállalatok, cégek ösztönzéséből ered, szerettük volna megmutatni a világnak hogy az online megjelenés igenis fontos, és mint láthatjuk, mára nélkülözhetetlenné vált.
Ön miért tartotta fontosnak a cégek/ magánszemélyek weboldalainak megmérettetését? Mi volt a pályázat célja az elindításának idején?
Az online marketing korai időszakában a cégek megelégedtek az első generációs honlapokkal, brosúra oldalakkal, azonban a szakmai fejlődés egyre hatékonyabb, mutatósabb és interaktívabb online megjelenést, innovatív alkalmazásokat kívánt. Ez egy evangelizációs folyamat, amely az új marketing tér lehetőségeit szeretné közvetíteni a vállalatok számára. Fontos volt tudatni velük, hogy vevőik, fogyasztóik idővel szinte átköltöztek a netre, hiszen legtöbbször a netről szerzik be a termékekkel, szolgáltatásokkal kapcsolatos információkat, ezen a csatornán keresztül kommunikálnak a vállalatokkal, vásárolnak és élik közösségi életüket is.
Milyen jövőbeni lehetőségeket látott a pályázat elindításakor? Hosszútávra terveztek egyáltalán?
Azt tudtuk, hogy az online korszak beköszöntött. Abban csak bíztunk, hogy a vállalatok komolyan veszik majd az online jelenlétet. Amikor a pályázatot elindítottuk, 3 kategória volt csupán, a mikro- és kisvállalatok, középvállalatok és nagyvállalatok. Összesen 34-en jelentkeztek. Azt is tudtuk, hogy minden évben lesz újabb és újabb termés, azonban nem terveztünk, csak pár évre előre. Jövőre 10 éves lesz a pályázat és tavaly több mint 250 pályázónk volt. Úgy érzem, az indulás óta nagy utat tettünk meg.
Hogyan nézett ki az első pályázat lebonyolítása? Milyenek voltak az akkori pályázók?
Az első pályázati kiírással nagyon sokat dolgoztunk, nem voltak még támogatók, sajnos a szakmai összefogás is hiányzott. Irdatlanul sok feladat hárult ránk mind a szervezési, mind a jelentkezési időszakban. Több munkatársam éjjel-nappal „reszelte” a honlapot, igyekeztünk minden beérkező e-mailre és telefonra válaszolni. Nem is vártuk, hogy 34 pályázat érkezik, ez mai szemmel is kiemelkedő eredmények számít. A zsűritagok a kezdetektől velünk vannak, együtt építettük fel az elbírálás menetét. A következő években mind a pályázati kiírást, a kategóriákat, valamint a szempontrendszer is átalakítottuk. Nagyon sokat tanultunk évről évre. Egy kizárólag nonprofit alapon működő pályázatnak nem volt pénze milliós nagyságrendű médiavásárlásra és hirdetésekre, ezért médiatámogatók segítségével próbáltuk népszerűsíteni a pályázatot. Már akkor is voltak kifejezetten online marketinggel és weboldalfejlesztéssel foglalkozó ügynökségek, akik viszont komolyan vették a versenyt, hiszen számukra egy szakmai elismerés volt „Az Év honlapja díj” elnyerése.
Kijelenthetjük, hogy 2001-ben az online marketing még nem volt olyan jelentős tényező, mint ma. Ön hogy látta az akkori internetes világot? Mekkora volt az internet szerepe általában és mekkora a marketing világában?
Az online marketing akkoriban sehol nem volt. Az első években az online web áruházak becsült összforgalma talán pár százmillió forint lehetett, mára ez az érték a 100 milliárd forintot is meghaladja, természetesen ennek megfelelő volt a súlya a fejekben is. Küzdeni kellett a marketingköltés 1-2 %-ért. Az értékesítési és marketingvezetők lefoglalta a napi munka, csak púp volt a hátukra, hogy még a weblapjukat is fejleszteni kell. Viszont az egyre bővülő kínálat meghozta a vásárlási kedvet és az információ éhség csillapítására is jó eszköz volt a web. Ez egy önmagát erősítő folyamat volt. Mára Münchausen báró kihúzta saját magát a mocsárból.
Mit gondol mennyiben ismerték fel már akkor az online megjelenés jelentőségét a jelentkezők?
Akik akkoriban jelentkeztek részben kalandnak fogták fel az egészet, részben pedig a webes jelenlétükkel is szerettek volna kitűnni a tömegből. Nagyon értő és szenzibilis jelentkezői közösségről beszélhetünk. Ezeknek a honlapoknak a fejlesztői, tulajdonosai és szakmai vezetői már akkor tudták, hogy merre haladuk.
Ugorjunk egy kicsit az időben. Ennyi év elteltével még mindig képesek megújulni, egyre több pályázót megszólítani. Hogyan áll az idei pályázat? Hasonlítsuk össze az akkori és a mai pályázatot…
Minden évben elsődleges célunk volt, hogy megújítsuk a pályázatot, hogy új eszközöket, újításokat vagy kategóriákat vezessünk be. Annyira gyorsan fejlődik az online marketing szakma, hogy az évenkénti megmérettetések közötti időben új eszközök robbannak be, új trendek indulnak el, miközben a fogyasztók figyelme pillanatok alatt változik. Idén két hét alatt több pályázat érkezett, mint anno az első évben összesen, de ez nem meglepő, hiszen nagyon sokan várták már a pályázat indulását. Titkon 300 fölé reméljük az idei pályázók számát, a szerkesztőségben fogadásokat kötünk, tippelgetjük, vajon hányan küldik be jelentkezésüket október 31-ig. Minden eddiginél nagyobb médiatámogatással népszerűsítjük az idei pályázatot, amelyet a 2008-ban bevezetett közönségszavazással, és az idei Facebook-os megjelenéssel is erősítjük. Szeptember végén sor került az első zsűri találkozóra, ahol megbeszéltük az új értékelési rendszert. Harminc honlapot a zsűri nem ugyanúgy bírál el, mint háromszázat, hiszen szigorú előbírálás zajlik, amiben például a Budapesti Gazdasági Főiskola marketing szakos hallgatói is segítenek. Az idei pályázaton is nagyon keményen dolgozunk, ezúttal még több munkatárs bevonására volt szükség. Tördelők, grafikusok, szakmai gyakorlatos hallgatók valamint a 12 tagú zsűri is segíti munkánkat.
Ön szerint elérte az eredetileg kitűzött célját?
Határozottan az a válaszom hogy igen, már a harmadik évben túlhaladtuk a kitűzött célokat és évről-évre újabb és merészebb célokat állítottunk magunk elé. 2007-től a díjátadó napján már online marketinges workshopra is van lehetőség, amelyet igen magas számban látogatnak a szakmaibeliek is. A téma újra és újra a jövő, a „hogyan tovább” és a „merre tartunk”. Neves szakemberek mutatják be fejlesztéseiket, jövőbeni terveiket. Idén a Microsoft, és a Digitális Média Közmű fejlesztései, új platformjai is terítékre kerülnek. A díjátadó és workshop december 2-án lesz, bővebb információt a www.azevhonlapja.hu oldalunkon találhatnak az érdeklődők.
Ön szerint mik azok az elengedhetetlen funkciók, alkalmazások, amelyek egy igazán jó honlap ismertetői? Ön hogyan képzeli el az idei Év Honlapját? Hogyan válhat egy honlap a kategóriája legjobbjává?
Ez egy nagyon összetett kérdés, hiszen mindenki számára használható receptet nem tudunk adni, azonban ha egy honlap marketingorientált és kellő mennyiségű információval rendelkezik a termékekről, szolgáltatásokról, interaktív valamint a fogyasztó számára hiteles és vásárlásösztönző, akkor biztos számíthat mind a szakmai elismerésre, és számot tarthat a látogatók érdeklődésére is. A kategória legjobb honlapja az, amelyik megszerzi a potenciális fogyasztó figyelmét, és meg is tartja azt. Minden egyes szakmai weblap célként csak a legjobbat tűzheti ki maga elé, azaz minél színvonalasabban kiszolgálni a látogatót.
Mi a helyzet a személyes honlapokkal?
Teljesen más lapra tartozik, ez egy lehetőség az önkifejezésre, önmegvalósításra, személyiségünk rejtett zugainak bemutatására. Az emberek nagyon sok mindennel foglalkoznak a munkájukon és a családjukon kívül, rengeteg embernek a hobbija jelenti a menekülést a mai rohanó világból. A személyes honlapok bemutatásával és a közösség elé állításával példát szeretnénk mutatni azon emberek számára is, akik még eddig nem ismerték fel az online kommunikáció lehetőségeit. Korszakváltás határán vagyunk, ahol a személyes szférák áthatása egyre erőteljesebben találkozik a vállalatok és nonprofit szervezetek nyíltságra törekvő szándékaival.
Foglalkozzunk egy kicsit a támogatókkal. Mit tudna elmondani a pályázat hátteréről? Milyen tendenciát vélt felfedezni a partnerekkel kapcsolatban?
A támogatok egyre többen jöttek, sok médiatámogató átveszi a sajtóhíreinket, interjúkat készítenek a nyerteseinkkel. Minden évben van főtámogatónk is. A korai években nagyon sokat dolgoztunk azon, hogy partnereket, támogatókat szerezzünk, ez manapság a pályázat szakmai elismertségének köszönhetően egy kicsit könnyebb.
Milyennek látja a pályázat jövőjét? Milyen újításokat terveznek a jubileumi évre? Hogyan lehetne még sikeresebb és népszerűbb az Év Honlapja pályázat?
Nagyon nagy terveink vannak a következő évekre is, mindenképpen erősíteni szeretnénk közösségi fronton, az online kereskedelem, a szolgáltatás-fejlesztés és az új média irányába. Ennek egyik jó példája volt, hogy már tavaly élőben közvetítettük a díjátadót. Természetesen tervezünk újításokat és meglepetéseket a jubileumi pályázat alkalmából, már nagyon várjuk a jövő évi megmérettetést. Egyelőre bővebb információkkal nem szolgálhatok a jövő évi versennyel kapcsolatban, de megígérhetem, hogy nem okozunk csalódást!
(x)