A jelenlegi nehézségek heti 5-10 milliárd dolláros kárt okozhatnak európai idegenforgalomban. A szállítási ágazat hasonlóképpen erősen érintett: a globális szállítás mintegy 40 százaléka bonyolódik ma légi úton, és a leállások a kereskedelmi kapcsolatok jelentős sérüléséhez vezethetnek, szakértők szerint céges szinten is. A nemzetközi légi forgalmi szervezet, az IATA becslései szerint egyedül a légitársaságok napi vesztesége mintegy 200 millió dollár, és a leállások a napi globális kerozinszükségletet is 2 millió hordóval csökkentik naponta, ami az olajárakra is hatással lehet.
Megnyílt egy szelet légtér
| Az európai légi közlekedést sújtó problémák miatt mintegy 30 állam vezetői, valamint az Európai Bizottság elnöke jelezte, hogy nem tudnak részt venni az egy hete elhunyt lengyel államfő temetésén. Részletek>>> |
Norvégia vasárnap reggel nyitott meg egy nagy légtérrészt északon, tájékoztatott az ország légügyi hatósága (Avinor). Ez az övezet már több részleges megnyitás és lezárás tárgya volt azóta, hogy a skandináv ország csütörtök reggel, az izlandi vulkánkitörés után az első európai országként zárta le egész légterét.
A földi közlekedés reneszánsza
Az Eurocontrol - az európai államok légiforgalmi ügynöksége - szerint pénteken a földrészről induló 22 ezer járat közül mintegy 16 ezret kellett törölni. Az amerikai társaságok Európából induló napi 330 transzatlanti járatából 280-at töröltek; hasonló sorsra jutott 60 olyan légi járat, amely Európát köti össze Ázsiával.
A hoppon maradt légi utasok egy része vasúton próbálja meg elérni úti célját, ám ez sem olyan egyszerű, mint "normál" időkben. Amszterdamban - amelynek Schiphol repülőtere szintén zárva van péntek óta - a vasúti pénztárak előtt olyan hosszú sorok alakultak ki, hogy a vasúttársaság ingyen kávét osztott a várakozóknak.
| Több mint 30 gép vesztegel Ferihegyen |
A nagy-britanniai komptársaságokat elárasztják jegyigénylésükkel azok az utasok, akik át szeretnének jutni a La Manche-csatorna francia, illetve belga partjára. A londoni székhelyű Addison Lee taxivállalattól kocsit kérnek a megrendelők olyan úti célok felé is, mint Párizs, Milánó, Amszterdam vagy Zürich.
Mindez a káosz egy korábban soha nem hallott izlandi tűzhányónak, az Eyjafjallajökull gleccser alatt meghúzódó vulkánnak köszönhető. Izlandi szakértők szombaton helikopterrel akarták megközelíteni a jégmezőt, hogy felülről megszemlélve megbecsülhessék: várhatóan hány napig tarthat még a kitörés. Az izlandi parti őrség délutáni közleménye szerint azonban a szemlét későbbre halasztották.
A 320 ezer lakosú Izland valójában egy hatalmas vulkanikus tűzfészek, a szigetország történelme tele van pusztító erejű vulkánkitörésekkel. Az egyik legsúlyosabb erupció 1783-ban következett be: a Laki tűzhányó kitörésekor hatalmas mennyiségű mérgező gáz került a levegőbe, amely több tízezer ember halálát okozta Európában.
Ma is erősödött a vulkáni aktivitás
A mentők repülhetnek
Itt van felettünk a láthatatlan hamufelhő
A vulkáni hamufelhő elérte a tőzsdéket
MTI
Az európai légiközlekedés kényszerpihenője szakértők szerint oly hosszúra nyúlhat, hogy ez akár hatással lehet Európai idei gazdasági növekedésére
Megszavazta péntek este a lengyel parlamenti alsóház Zbigniew Ziobro volt igazságügyi miniszter mentelmi jogának felfüggesztését.

