A CBRE harmadik éve megjelenő kutatása a világ 69 országában a 294 legnagyobb kiskereskedelmi hálózatot, illetve az iparág globalizáltságát vizsgálta nemzeti és városi szinten, kiemelve a szektorok és régiók közötti különbségeket, ezáltal meghatározva a globális kiskereskedelem terjeszkedésének trendjeit.
A világszerte érezhető gazdasági lassulás ellenére a luxusmárkák forgalmazása egyre inkább globalizált, a luxusbrandek többsége mind a három nagy régióban képviselteti magát. A luxuscikk-kereskedők átlagosan a világ 25 országának 50 nagyvárosában tevékenykednek, így a szektorban ők büszkélkedhetnek a legjelentősebb globális jelenléttel, amely a feltörekvő piacokon történt bővülésekkel még tovább nőtt. A legnagyobb célpiac Kína, ahol a luxus szektor a gyorsan növekvő jólét, az elkölthető jövedelem és a nyugati luxusmárkák iránti erős kereslet miatt virágzik. Mindez szembetűnő Kína azon nagyvárosaiban, ahol a luxusmárkák sokáig nem voltak elérhetőek, és a fogyasztók anyagi jólétüket státuszszimbólumként luxuscikkek birtoklásával kívánják megmutatni.
A luxusmárkák globális forgalmazásának legnépszerűbb célpontja továbbra is Hong Kong, ahol a CBRE által vizsgált márkák 91 százaléka képviselteti magát. A második London, ahol a brandek 87 százaléka van jelen, a harmadik pedig Dubai 85 százalékkal. Összesítve, a „Top 15”-ös listán nyolc város Ázsiában található, sőt az első tízbe csak London, Párizs és Milánó fért bele.
Ha a globális gazdaság lendületbe jön, Ázsia továbbra is vezetni fogja a fellendülést, mi több, számos globális luxusmárka Kínát tekinti a jövőbeni növekedés alapvető piacának. A feltörekvő piacok szerepelnek a világ legismertebb luxusbrandjeinek hosszú távú növekedési terveiben: egyes országok ─ mint Kína és Brazília ─ gazdaságának erőteljes növekedése új terjeszkedési célpontként vonzza a korábban nem jelenlévő luxusmárkákat. Erősödő gazdasági növekedésének és bővülő középosztályának köszönhetően Brazília egyre inkább az új luxusmárkák „hot spot”-ja. Például a Burberry – amely nemrégiben nyitotta első boltját az országban – további négy üzletet tervez még ebben az évben. Louis Vuitton három zászlóshajónak szánt üzletet is beindított Sanghajban, olyan más márkák társaságában, mint a Tiffany & Co,. a Hermes vagy a Prada, és gyors terjeszkedésbe fogott Kína-szerte.
“A kiskereskedők terjeszkedési stratégiája a globális gazdaság teljesítményét tükrözi. A luxusmárkákat azonban kevésbé sújtotta a recesszió, mint a középkategóriás üzleteket” – mondta Borbély Gábor, a CBRE regionális elemzője. „A jobb növekedési kilátások miatt a luxuscikk-kereskedők inkább a fejlődő, ún. BRICS országokra fókuszálnak az Európai Unió helyett. Közép-Európa városai természetesen a Londonhoz vagy Párizshoz hasonló divatfővárosoknál is kevesebb figyelmet kapnak. A budapesti kiskereskedelmi piacra sem léptek be új, nagy nevek: a luxusmárkák sokkal kevésbé aktívak a fővárosban, mint a válság előtt voltak.”
Privátbankár