A recept nélkül elérhető szereket az európai átlagnál (83 százalék) is többen használják Magyarországon (a megkérdezettek 85 százaléka).
Akik a következő évben kevesebbet szándékoznak költeni vény nélkül kapható gyógyszerre vagy gyógyhatású készítményre, legnagyobb arányban hagyományos, természetes gyógymódokhoz fordulnak (31 százalék) vagy olcsóbb termékre váltanak (18). A takarékoskodás további iránya, hogy kevesebb recept nélkül kapható terméket vesznek (16). Az eddigi vásárlók egy része inkább orvoshoz megy, ha nem jól érzi magát (7) - írja közleményében a Nielsen.
Mind a fejlett, mind a fejlődő országok fogyasztóinak egyre nagyobb része gondolja, hogy túl nagy kockázatot vállal, ha elhanyagolja az öngyógyítást és a betegség-megelőzést. Ugyanakkor egészségpolitikai kérdés is, hogy az emberek enyhe, múló panaszaikra hogyan reagálnak - az orvosi ellátást választják-e, ami az állam számára igen költséges. Ha hatékony tájékoztatást kapnak ahhoz, hogy milyen vény nélküli szereket vásároljanak, akkor annak használatával segítenek magukon. Ha a személyes jövedelmekben növekszik a szabadon elkölthető rész, akkor abból a vény nélkül kapható gyógyszerekre és gyógyhatású készítményekre is többet adnak ki - elemezte a helyzetet Osztoics Bernadett, a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója.
Világszerte a recept nélkül kapható gyógyhatású készítmények és gyógyszerek forgalma tavaly 4,7 százalékkal emelkedett az előző évhez képest, és becslések szerint meghaladta a 95 milliárd dollárt. Kiemelkedően, 24 százalékkal nőtt a fogyasztás Oroszországban, és 10 százalékot meghaladóan Brazíliában, Dél-Afrikában, Indiában és Törökországban.
A természetes, hagyományos gyógymódok népszerűsége hazánkban kiemelkedő. Használóik 31 százalékos arányát csak a lettek (42), románok (39), észtek (36), oroszok és ukránok (34-34) múlják felül. (Az európai átlag 22 százalék).
A kutatásban külön kérdés vonatkozott a vitaminokra és étrendkiegészítőkre. Használatukban Európa-rekorderek vagyunk: a válaszadó magyarok 86 százaléka használja ezeket a készítményeket. Figyelemreméltó, hogy honfitársaink több mint fele (53 százaléka) alkalmanként az interneten keresztül vásárol vitamint vagy étrendkiegészítőt. Ez szintén a legmagasabb európai arány. Földrészünkön ugyanis az átlag 34 százalék - olvasható a Nielsen közleményében.
Privátbankár