Ez a készség ugyanakkor függ a konkrét kivitelezési tervek minőségétől - mondta egy forrás az MTI-nek, emlékeztetve arra, hogy ezek még nagyon korai szakaszban tartanak. Mivel a Nabucco céljai több prioritásával is egybeesnek (például azzal, hogy uniós főberuházásnak is minősül, továbbá azzal, hogy energiaprojekt), az EIB elvben akár a forrásigény 75 százalékát is állhatja. Ezt azonban a bank vezetői korábbi nyilatkozataikban is valószínűtlennek tartották, annál is inkább, mert a költségeket ma már egyes becslések 6-7 milliárd euróra teszik.
Az EIB-t már korábban felkérték arra, hogy végezzen pénzügyi és műszaki előtanulmányokat a gázvezeték-programhoz. A technikai jellegű megbízatás keretében elsősorban ahhoz kellene segítséget nyújtania, hogy merre célszerű vinni a vezetéket a környezet lehető legnagyobb fokú megkímélésének érdekében.
Hivatalosan egyébként nem az EIB kezdeményezi annak eldöntését, hogy mekkora részt vállal a finanszírozásból. Az eljárásrend szerint a kivitelező konzorciumnak kell kérelmeznie, hogy a bank járuljon hozzá az anyagi terhek csökkentéséhez. Mindez azonban nem zárja ki, hogy az EIB az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) és esetleg más résztvevők előtt a vezető nemzetközi finanszírozója legyen a Nabucco projektnek.
Gázvita: a szerződés érvényes - nem lesz felmondás
Az EBRD szemet vetett az OTP-re?
A magyar tudomány megoldja a gázfüggőséget
A Nabucco eddig a 22-es csapdája
Megfizetünk-e a gázkimaradásért?
MTI